• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Vreemdeling

Vreemdeling

24 maart 2017 door André Droogers

Vreemd en eigen vormen een gespannen stel. Sociale relaties worden erdoor bepaald. Populisme moet het hebben van de tegenstelling tussen eigen volk en vreemd volk. Ook op levensbeschouwelijk terrein staan eigen en vreemd nogal eens tegenover elkaar. Maar is daar alles mee gezegd? De vreemdeling als toetssteen.

De laatste decennia zijn we zo dol geworden op de status van vreemdeling dat we er geld voor over hebben om op een of andere plek in de wereld zelf een poosje vreemdeling te zijn. Dat we ervoor op reis moeten is geen bezwaar. We genieten er zelfs van. We fotograferen ons optreden als vreemdeling en delen die beelden op sociale media. Hoe exotischer de andere omgeving, des te mooier.

Eén keer per jaar zingen we over een kerkelijke vreemdeling die bij ons aanklopt. We nemen zelfs de moeite even naar zijn naam te vragen. Is het de buurman, verkleed als bisschop, dan mag hij binnenkomen.

Antropologen – mijn beroepsstam – maken er hun werk van om vreemdelingen te bestuderen. Interessant daarbij is dat de antropoloog daardoor zelf tot een vreemdeling wordt. Ook al dompelt zij (de vrouwen zijn nu in het vak in de meerderheid) zich onder in de bestudeerde samenleving en gaat zij er wonen, zij blijft buitenstaander. Als het goed gaat, zeggen de mensen na verloop van tijd wel dat de antropoloog nu een van hen is, maar zij blijft toch een uitheems persoon.

De vluchtelingencrisis heeft het vreemdeling-zijn weer van andere betekenissen voorzien. Geldt de ooit spreekwoordelijke Hollandse gastvrijheid, en handelt men volgens menselijk mededogen, dan zijn de vreemdelingen welkom. Worden de nieuwkomers eerst negatief gelabeld, bijvoorbeeld als potentiële terroristen of als testosteronbommen, dan heeft men een excuus om hun de toegang te ontzeggen.

Richard Kearney reserveert in zijn boek ‘Anatheism’ de term ‘vreemdeling’ voor God. Daarmee neemt hij de kritiek van atheïsten serieus die het idee van een God maar vreemd vinden. Tegelijk zet Kearney gelovigen die God als ‘eigen’ behandelen, op een ander been. Ook Jezus, die God menselijk maakt en dus vertrouwd, heeft trekken van de vreemdeling. Zijn eigen samenleving stootte hem met extreem geweld uit omdat zijn optreden meer vreemd dan eigen was.

Voor Kearney is deze vreemdeling-God een goede compensatie voor de weg geseculariseerde God. Maar het levert volgens hem ook een beter godsbeeld dan dat van de meeste christenen. God als vreemdeling vergt een heel ander soort geloof. God wordt op afstand gezet. Dat God mensen overstijgt, wordt bepalend voor de geloofsbeleving. Hij/Zij/Het laat zich niet zo maar kennen. Deze God is meer voor zoekers dan voor vinders. Er zal minder met zekerheid gezegd kunnen worden. Het vreemde daagt ons uit, meer dan dat het ons bevestigt.

Deze vreemdeling-God leidt tot rehabilitatie van de menselijke vreemdeling, want die deelt kenmerken met deze God. Het goddelijke zit in de vreemdeling, omdat die, net als God, het vertrouwde overstijgt. In die vreemde ander zie je de vreemde Ander. Zo komen God en mens, op een heel andere basis, toch weer bij elkaar.

Er is nog een consequentie van Kearney’s voorstel. Dat God en vreemdeling een ander soort betekenisgeving meekrijgen, is namelijk interessant voor het gesprek tussen mensen die voor elkaar levensbeschouwelijke vreemdelingen zijn. Ook zij kunnen in elkaar de vreemde God herkennen. Atheïsten inbegrepen.

 

Categorie: Columns Tags: antropoloog, compensatie, God, vreemdeling

Lees ook:

  1. Interview met God
  2. Monarchie – Leuk spel!
  3. GODS OPVOLGER
  4. God ja/nee/anders

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter Cauwenberghs zegt

    25 maart 2017 om 13:15

    Deze bijdrage verdient alle eer!
    Al van bij de aanvang weet de schrijver m’n aandacht te grijpen én vast te houden. En vanaf de derde laatste alinea zit ik op de punt van m’n stoel!
    De kern van laat zich -m.i.- nog het best samenvatten in deze gedachte: “…Dat God mensen overstijgt, wordt bepalend voor de geloofsbeleving. Hij/Zij/Het laat zich niet zo maar kennen. Deze God is meer voor zoekers dan voor vinders. Er zal minder met zekerheid gezegd kunnen worden. Het vreemde daagt ons uit, meer dan dat het ons bevestigt”.

    Kon niet beter gezegd worden!

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Gesprekjes: Bijzonder
    • Geen dood, geen vrees 14 – manifestatie
    • Dagopening
    • Levenskunst is kinderspel
    • Gemeente Amsterdam verliest kort geding: Rode Lijn-demonstratie gaat morgen door

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.