• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Goff – De acht armige inktvis

Goff – De acht armige inktvis

5 februari 2017 door Goff Smeets

Ik schaar me achter Zeshin die vindt dat religie neerkomt op het kenbaar maken van het mystieke, dat wat verborgen lijkt te zijn. Wie goed naar de natuur kijkt die ziet dat wat verborgen lijkt zich gewoon kenbaar maakt. Zo kom ik wel eens een inktvis tegen als ik in zee zwem. Met haar 8 armen laat ze zien wat Avalokitesvara met 1000 armen aan Zeshin laat zien. Ik geloof dat het de filosoof / bioloog Aristoteles was die zei dat in het oog van een vlieg de hele wereld zichtbaar is. Aandachtig waarnemen is religie: verbinding zien in wat gescheiden lijkt. Precies dat is wat natuurvorsers doen: aandachtig waarnemen.

Anno 2017 is het voor biologen gesneden koek: alles is met alles verbonden. De boeddhistische grondbegrippen niet-zelf (anatta), veranderlijkheid (anicca) en pijnlijk conflict (dukkha) zijn door de biologie en andere life sciences gedetailleerd in kaart gebracht en voor de geïnteresseerde VWO scholier te begrijpen. De boeddhistische traditie heeft wat dat betreft niets toe te voegen aan wat we zonder die traditie al weten. Zoals Zeshin al stelde, boeddhisme is geen godsdienst maar een manier om in wat gescheiden lijkt verbinding te zien. Natuurvorsers staan niet alleen paf over de verbinding die ze zien, ze zijn er niet zelden verrukt over en net als de mysticus met stomheid geslagen.

Wat de boeddhistische traditie *wel* toevoegt zijn methodes voor introspectie. Hoogst individueel navelstaren (en ik bedoel dat uitdrukkelijk niet spottend of negatief) om erachter te komen dat aan de navel een streng zit die je met alles verbindt. Religie komt in vele vormen. Aanschouwen van de inktvis is er een, aanschouwen van Avalokitesvara is er ook een. Allebei levend inzicht dat niet vaststaat maar zich verdiept, verandert en groeit.

Tekst en beeld Goff Smeets.

Categorie: Columns Tags: inktvis, mystiek, religie

Lees ook:

  1. 84 – Deze liefde kent geen schande
  2. Achterkant
  3. SAMEN ZWEREN
  4. Vrijdag zindag 11 – Heen-en-weer-bootje 2

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    6 februari 2017 om 09:36

    Een wel hele mooie definitie: religie is een manier om in wat gescheiden lijkt te zijn verbinding te zien. Deze bewaren we. Met dank en groet.

Primaire Sidebar

Door:

Goff Smeets

Goff, autonoom boeddhist. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Geen dood, geen vrees 14 – manifestatie
    • Dagopening
    • Levenskunst is kinderspel
    • Gemeente Amsterdam verliest kort geding: Rode Lijn-demonstratie gaat morgen door
    • Het jaar 2025 – dag 227 – verdachte

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.