• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » INAUGURATIE

INAUGURATIE

27 januari 2017 door André Droogers

Het ritueel rond de beëdiging van de nieuwe president van de VS liet zien hoe macht en religie een verbond aan kunnen gaan, ook als ze eigenlijk haaks op elkaar staan.

Mij frappeerde het contrast tussen de standpunten die de nieuwe president in zijn toespraak verkondigde en de teneur van de bijbelteksten en gebeden die zes geestelijken uit de joods-christelijke traditie voorlazen. Hoe is bijvoorbeeld het zalig spreken van armen en nederigen te rijmen met Trumps voorgenomen beleid? Of zo’n zinnetje als ‘laat je goedheid zichtbaar zijn voor allen’. Of de psalmtekst dat op Gods heilige berg alleen mag verkeren wie recht doet en de waarheid spreekt.

De kardinaal keek bij het noemen van de door God verordende integriteit en rechtvaardigheid omhoog – alsof hij bevestiging van hogerhand hard nodig had. Daarna begon het te regenen, wat door een andere geestelijke uitgelegd werd als zegen. God betuigde zijn instemming met zichzelf. Applaus.

Vraag: Hoe kunnen politiek en religie bij zo’n ritueel samen optrekken, terwijl ze eigenlijk slaande ruzie hebben? Ik probeer drie antwoorden uit.

Het eerste antwoord is natuurlijk dat ik zwaar bevooroordeeld ben en dat de geestelijken die daar het woord voerden het probleem helemaal niet zagen. Ik moet dus gewoon onder ogen zien dat hun interpretatie van de geciteerde teksten – èn van Trumps beleidsvoornemens – afwijkt van de mijne.

Het tweede antwoord ontleen ik aan de godsdienstsociologie. Aan de hand van de Amerikaanse situatie is daarin de term civil religion, ‘burgerlijke religie’, bedacht. De identiteit van een land als de VS wordt bij zo’n inauguratie op religieuze wijze gevierd, voorbij en boven de concrete religies, maar met nationale heilige geschriften, rituelen, symbolen, waarden en plaatsen. Vergelijk ons God-Nederland-Oranje. Bij zo’n inauguratie zijn de dienstdoende geestelijken dus even ondergeschikt aan de civil religion, met voorbijgaan van hun onderlinge verschillen. Hun God legitimeert een samenleving die zichzelf ziet als uitverkoren – voorop de president elect.

Er is nog een derde en tamelijk cynisch antwoord. Er werd zonder blikken of blozen een dubbel spel gespeeld, impliciet, maar duidelijk voor alle spelers. Natuurlijk wisten die geestelijken dat Trumps politiek nauwelijks spoort met de kernwaarden van de joods-christelijke traditie. Precies daarom hadden ze de meest brisante teksten uitgezocht die ze konden vinden. Ze gebruikten het geboden platform om die boodschap over te brengen, met een stalen gezicht.

Misschien was ik dus niet helemaal bevooroordeeld en gebruikten die zes geestelijken de civil religion om een kritisch spel te spelen. Alle vrome praat wekte de schijn dat ze bezig waren foute macht te legitimeren, maar voor de hoopvolle verstaander ondermijnden ze die juist.

Categorie: Columns, Mensenrechten, Opmerkelijk Tags: burgerlijke religie, joods-christelijk, Trump, uitverkoren

Lees ook:

  1. Kritisch boeddhisme in een onvrije wereld
  2. ‘VS eist nieuwe alliantie tegen spion en onderdrukker China’
  3. Het jaar 2017 – de honderdenvierde dag – Trump en Goede Vrijdag
  4. Het jaar 2018 – de honderdenvierenveertigste dag – verzet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    27 januari 2017 om 18:31

    Het derde antwoord lijkt me het meest voor de hand liggen: dubbelspel. Het is echter geen ‘zero sum game’. Ook in USA is de scheiding van kerk en staat een feit en Trump weet het als geen ander. Hij laat de priesters aan zijn tafel mopperen en gaat verder zijn gang in de wetenschap dat de priesteres niets in de melk hebben te brokkelen.

  2. Tjeerd Zewuster zegt

    28 januari 2017 om 07:42

    Met permissie de kluit belazeren

  3. Pist Nusteleijn zegt

    28 januari 2017 om 10:00

    Het ritueel rond de beëdiging breng je met deze tekst weer in herinnering. Met een mengeling van gevoelens heb ik ernaar gekeken en geluisterd. Op een bepaalde manier was ik als hoopvolle verstaander blij dat de juiste woorden en aanwijzingen uitgesproken werden door de geestelijken. In de zin van “ze bestaan nog”, die woorden. Een goede leidraad.
    Wanneer het door de geestelijken bedoeld was als corrigerend en ondermijnend hadden ze daarin, wat mij betreft duidelijk moeten zijn. Dat waren ze niet en daarmee vervalsten ze de waarheid. Ik weet niet goed wat het juiste woord is voor deze praktijk. Was het een legitimering van een gevaarlijke richting die deze nieuwe president uit wil gaan? Bevestigenden ze het? Feitelijk was het afschuwelijk. Omdat het onduidelijk was. Het was misbruik. Van twee wallen eten.

  4. Piet Nusteleijn zegt

    28 januari 2017 om 10:42

    En vervolgens maak ik een opvallende schrijffout in mijn eigen voornaam. Misschien geen toeval. Gaarne verschoning.

    • G.J. Smeets zegt

      28 januari 2017 om 12:26

      Piet,
      Je dringende verzoek om “verschoning” is een inkoppertje dat we niet kunnen laten lopen. Namens allen verzoek ik je: blijf effe stil liggen zodat we je een schone luier aandoen.
      ;)

      • kees moerbeek zegt

        29 januari 2017 om 16:59

        Dit heeft niets met je reactie te maken G.J.

        Ik maak me zorgen over BD. Het is voor juist sprekende boeddhisten vele malen eenvoudiger hun mening geplaatst te krijgen op de reactiesite van De Telegraaf, De Volkskrant, het AD … en op JOOP dan bij BD. Vooral als de inhoud ervan gaat over de maatschappelijk en ethische aspecten van het boeddhisme, zoals kinderarbeid, milieuvervuiling e.d.

        Het wordt al snel weggemodereerd, omdat het begrip sunyata blijkbaar niet voorkomt in het redactiebeleid. Een reactie gaat blijkbaar al heel snel niet in op het oorspronkelijk artikel. Het lijkt er dan op dat het afgedaan wordt als gezwam of gezwatel. Dat doet m.i. fors tekort aan de sociale aspecten van het boeddhisme.

        Grappig voorbeeld van meten met twee maten is dat het fors off-topic ingaan op de verschrijving in de naam van Piet Nusteleijn wel geplaatst wordt. Hardstikke goed dat humor mag in deze kolommen, maar dan over de hele linie graag minder star.

        Kortom, ik maak me er zorgen over dat het redactiebeleid het van levensvreugde kraaiende en beweeglijke kind (heeft de boeddhanatuur) vanwege wangedrag van enkelen in het verleden met het badwater weggegooid wordt.

        • nic_schrijver zegt

          1 februari 2017 om 11:59

          Het weghalen van reacties of het niet kunnen reageren op artikelen is weghalen wat het Boeddhistisch Dagblad voor mij met kop en schouders boven andere sites deed uitsteken.
          Jammer

          • Joop Ha Hoek zegt

            1 februari 2017 om 16:52

            Nic, wij halen alleen reacties weg die niet voldoen aan onze ruim gestelde regels. Als lezers zich daaraan houden zijn ze in een prachtig oerwoud met zingende vogels en eetbaar fruit. Maar we kappen op een drastische wijze het etaleren van grote ego’s, reacties van mensen die schermen met hun achtergronden om toch maar belangrijk gevonden te worden en elkaar de les lezen en afdrijven. En lezers die verbaal op elkaar inhakken. Dus blijf vooral reageren op de inhoud van het artikel en de daaraan gekoppelde dialoog.

  5. Joop Ha Hoek zegt

    30 januari 2017 om 12:31

    Wij houden van heerlijk geurend badwater en liken humor, hoe meer hoe beter. Maar niet van gehakketak op elkaar en het in de etalage zetten van ‘hoe goed en op de hoogte ik wel niet ben’, tweegevechten die anderen bang maken en de auteurs doen weglopen. Elke stap voorwaarts die het BD doet wordt door sommige reaguurders met hun van venijn -en zogenaamde humor- doorspekte reacties teniet gedaan. Dat wil ik niet en wordt niet getolereerd. Reacties gaan over de inhoud van het artikel en niet over hoe geleerd we zijn. Als daaruit zich een zinnige dialoog ontstaat is die welkom, maar altijd als vertrekpunt het artikel. Metta, Joop Ha Hoek, uitgever.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.