• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Wil je van je lichaam af? Of van je gedachten en gevoelens?

Wil je van je lichaam af? Of van je gedachten en gevoelens?

13 september 2015 door Ardan

Toen ik het bericht las, op woensdagochtend, dat Joost Zwagerman was overleden en dat hij zelfmoord had gepleegd, schoten de tranen spontaan in mijn ogen.

Vanwege het schokeffect, denk ik. En ook door een besef dat Zwagerman kennelijk zó erg leed, dat hij er een eind aan heeft gemaakt.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook tot de grote groep van mensen behoor die wel eens nadenkt over zelfdoding. Ik ken het gevoel van dat het me te veel wordt. Dat ik het gevoel heb dat ik ‘het leven niet aankan’. Vaak kan ik het niets eens heel duidelijk omschrijven. Het is een gevoel. Een ondertoon in mijn bestaan.

Zelfdoding nav Joost Zwagerman 13 9 2015

Ieder mens wil gelukkig zijn. Toch? Dat is een soort van oerdrift. Of je nou een IS-strijder bent, een vluchteling, of een depressief mens. We willen allemaal gelukkig zijn. Tevreden zijn.
Sommige mensen lukt het beter om tevreden te zijn dan anderen.

Wat mij intrigeert is wát er precies dood gaat. Of wat je precies dood wilt, als je een einde aan je leven wilt maken. Wil je van je lichaam af? Of van je gedachten en gevoelens?
Die vraag stel ik mezelf ook wel eens. Het is moeilijk om er een antwoord op te geven. Omdat dat ‘ik’ helemaal niet zo’n heel duidelijk vormgegeven iets is.
Dat weten boeddhisten maar al te goed.

Dat zelf is niet vast te grijpen. Niet zoals je een glas water vast kunt grijpen. Je kunt er je vinger niet op leggen. Het ‘ik’ is alleen maar te omschrijven als een scala van eigenschappen, gekoppeld aan een lichaam. En die eigenschappen zijn nog veranderlijk ook.

Mijn ik is dus een bouwwerk van gedachten, gevoelens, ideeën, overtuigingen, herinneringen, successen en mislukkingen die ik gedurende al de jaren van mijn leven opgebouwd heb.
Als ik in slaap val, dan is het weg. En zodra ik weer wakker wordt, ontstaat het hele circus weer.

Zwagerman wilde misschien een einde aan dat circus maken. Omdat het geen leuk circus was.
Omdat het niet lukte om er een leuk circus van te maken.

In mijn ervaring ben je voor een groot deel wel in staat om dat circus leuker te maken. Om dat ‘zelf’ wat minder te laten lijden.
Maar de één moet daar veel meer moeite voor doen dan een ander.

 

Categorie: Beeldende kunst, Cartoons, Columns Tags: geest, Joost Zwagerman, lichaam, zelfdoding, zelfmoord

Lees ook:

  1. Verboden elkaar te helpen
  2. Het jaar 2017 -de tweehonderdenzevenenvijftigste dag- de vaas
  3. Het jaar 2018 – de tachtigste dag – doodsorganisatie
  4. CLW stopt met verstrekken zelfdodingspoeder

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Nic Schrijver zegt

    13 september 2015 om 08:42

    Het circus zien zoals het is is denk ik al een ervaring die het lijden verminderd.

    Mooi dat je ook gedachten aan zelfdoding tot zelf onderzoek maakt waardoor je ze nieuw leven geeft.

  2. Ada zegt

    13 september 2015 om 17:34

    Depressie kan niet worden begrepen met een gezond werkend brein, omdat bij depressie het brein nou juist niet gezond werkt.
    Suïcide bij depressie is niet “zelfgekozen” of een bewust wilsbesluit. Suïcide is een symptoom van de ziekte zelf.
    Het zijn processen in de hersenen die door enorme overbelasting “verkeerde afslagen” pakken en dat doet iemand met depressie niet bewust. Het zijn processen die ergens verbinding mee maken dat in zijn meest hevige vorm alleen nog maar zegt: ” dood dood dood dood dood dood dood dood dood dood dood dood dood dood dood dood dood..”.

    Joost Zwagerman wist qua kennis alles van depressie en suïcide. Dat bewijst des te meer dat vanuit een gezond brein het beredeneren niet werkt. Als puntje bij paaltje komt heb je daar niets aan.

  3. Willie zegt

    14 september 2015 om 11:53

    Zou de gedachte aan de dood niet bij het leven horen? Het feit dat we weten dat het leven eindig is werkt dit soort gedachten m.i. in de hand, ik zou me daar niet al te veel zorgen over te maken. Maar goed, ik behoor tot de categorie van mensen met een bipolaire stoornis.
    Ik heb intensief gemediteerd, maar dat heeft niet kunnen voorkomen dat ik in flinke crisissen, manie, manische psychose, depressies ben beland. Mijn ervaring is dat meditatie depressieve klachten kan verminderen en er voor kan zorgen dat je een naderende crisis eerder aan ziet komen en er naar kan handelen, maar dan nog. Lees hier (http://www.huffingtonpost.com/lodro-rinzler/meditation-isnt-enough-a-_b_5672580.html) het blog van zenleraar en schrijver Lodro Rinzler.
    In een diepe crisis belanden is onwetendheid en pech. Het heeft niets te maken met zwakte. Er rust volgens Rinzler en ik ben het met hem eens, niet alleen een sociaal stigma op zelfdoding maar ook een Boeddhistisch stigma. De suggestie dat depressie een vorm van lijden is die je (door meditatie) zelf in de hand hebt is pertinent onwaar. Van iemand met hartritmestoornissen verwachten we ook niet dat die door anders adem te halen of te bewegen zijn hartritme weer op orde krijgt. Merkwaardig dat we dat wel verwachten van mensen met een stemmingstoornis. Denken dat je tegen je bipolaire stoornis, manie of depressie bent opgewassen is echt een grote misvatting. Ik heb meerdere lotgenoten in de problemen zien komen doordat ze na lange tijd (met medicatie) stabiel te zijn geweest, zelf of op advies van iemand anders, stopte met hun medicatie.
    De suggestie van meditatieleraren dat meditatie je behoedt voor dit soort crisissen, en zo niet, dan snap je het niet of doe je het niet goed, of net goed genoeg je best. Dit soort suggesties verwerp ik.
    Rients Ritskes bijvoorbeeld, onvoorstelbaar en onverantwoord dat hij iemand met een bipolaire stoornis die begint met mediteren durft te adviseren om zijn lithium medicatie maar te laten staan… (http://www.zen.nl/return-zenactueel/zenactueel/zenactueel-nummer-41,-4-sept-2015.html) Je kunt je afvragen wie er hier aan grootheidswanen leidt?
    Wat Ritskes over Zwagerman beweert bevestigt het boeddhistische stigma op zelfdoding: “Íntellectueel begreep hij zen misschien wel als geen ander, maar de toepassing ervan in het dagelijks leven was voor hem ongrijpbaar.”
    Ritskes heeft geen enkel recht van spreken als het gaat om depressie. Ik citeer liever Rinzler: “If you have a mental illness, meditation may be helpful, but should be considered an addition to, not a substitution for, prescribed medication.”‘

  4. Borisboyo zegt

    14 september 2015 om 18:37

    Toevallig vanmiddag een gesprek met mijn schoonzus, allebei met depressie te maken gehad, zij moet toch haar hele leven aan de medicatie, is meerdere keren gestopt, maar het werkt voor haar niet zonder medicatie, ik heb bijna mij hele leven therapie gehad ivm met angsten, emoties waar ik niet mee overweg kon, hevige stressklachten en uiteindelijk in een zware depressie beland en het gevoel om dood te willen werd steeds sterker. Heb nu 2 intensieve mindfulnesstrainingen achter de rug en gelukkig is de depressie en de hevige angst stukken minder….Maar ik weet ook dat ik depressie en angstgevoelig ben. We hadden het over onbegrip, waarmee we allebei te maken hebben, mensen begrijpen het niet, ik neem ze dat niet kwalijk meer, hun brein en denken, voelen, emoties is gewoon anders dan bij mij. Ook ik mediteer al jaren, maar toch kwam die depressie. Ik blijf mediteren, want dat vind ik toch een rustpunt op de dag, maar is geen wondermiddel. In het trainingsboek stond geschreven, dat we geen controle hebben over allerlei fenomenen zoals pijn en ziekte, als we dit nl wel hadden gehad, hadden we het waarschijnlijk niet laten gebeuren.( wat ben ik hard voor mezelf geweest, altijd strijden en vechten tegen mezelf en de buitenwereld totdat ik deze tekst las, een verademing, ik heb geen controle, ik mag zijn wi ik ben met angst en depressie)..ik zeg het verdient alleen maar groot mededogen voor al die mensen die psychisch zo lijden…

  5. Borisboyo zegt

    14 september 2015 om 18:48

    Ps ook Eric Kolvig, dharma en vipassanaleraar heeft hier een mooie tekst over geschreven, The Oak tree in the garden ( crazy and free), hoe hij zijn leven lang worstelt met hevige psychische klachten.

  6. Willie zegt

    14 september 2015 om 19:35

    Dank Borisboyo voor je verhaal en verwijzing naar Eric Kolvig. Mooie waarachtige en hoopvolle getuigenissen. Metta, moge alle levende wezens vrij zijn van lijden.

  7. Borisboyo zegt

    15 september 2015 om 07:08

    Graag gedaan Willie en ik hoop door de verhalen van de mensen die hier over kunnen spreken, weer wat steun en hoop kunnen geven aan die mensen die hier zo mee worstelen…

Primaire Sidebar

Door:

Ardan

Ardan Tozan Timmer (1966 - 2024) was beeldend kunstenaar, zenbeoefenaar en kok. In juni 2016 is hij door zenmeester Jiun Hogen roshi in het International Zen Center Noorder Poort in Wapserveen geordineerd tot zenleraar met de naam Tozan. ardantimmer.nl. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.