• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Taigu – De Boeddha woont in Egmond

Taigu – De Boeddha woont in Egmond

20 mei 2025 door Jules Prast 3 Reacties

Gedurende de laatste weken van het jaar 2024 her-publiceerden we tekst-en beeld van auteurs, in 2025 gaan we daar mee verder. Hieronder een tekst van Jules Prast – Taigu- die eerder op 29 augustus 2014, in het BD werd geplaatst.

Net zoals een bijziend boeddhisme zijn verwantschap met het hindoeïsme kan loochenen, zijn wij in staat om verbeten over het geloof van onze vaderen voorbij te gaan aan wat ons verbindt met het christendom.

“Deo vacare stond in het Latijn boven de poort van het klooster waar ik kwam rond mijn drieëntwintigste levensjaar. In dat ‘vacare’ zit de boeddhistische leegte. Leeg worden en God laten binnenstromen,” schreef ik op 21 mei van dit jaar in mijn artikel ‘Boeddha-Dharma als Boeddha-Dank-U’. Dat artikel koester ik als een kostbaar kleinood. De boodschap ervan blijft in mij na-resoneren.

Drie maanden later, in ‘Nagarjuna omgekeerd’ (22 augustus jl.), hoor ik mezelf de vraag stellen: “Missen we in het westerse boeddhisme niet node kloosters als vindplaats van verdieping?”

Kaarsenfabriek

Dertig jaar na dato bezoek ik de website van het hierboven bedoelde klooster, de benedictijner abdij ‘Sint Adelbert’ in Egmond-Binnen, aan de Noord-Hollandse kust. Er is het een en ander veranderd.

De kaarsenfabriek aan de achterkant van het complex, waar ik ooit dozen met doorzichtig plastic dichtsealde, is uitgebreid tot een bezoekerscentrum. En de spreekkamers naast de hoofdingang aan de voorzijde, waar de paters na de mis op zondag gelovigen desgewenst ontvingen voor een persoonlijk onderhoud, hebben plaatsgemaakt voor een gemoderniseerd gastenverblijf. In mijn tijd leefden de gasten in het hoofdgebouw, dichter met hun neus op het doen en laten van de paters.

Oude manuscripten

De 3D-rondleiding die de website biedt, toont eveneens een gemoderniseerde bibliotheek die ik nog heb meehelpen ordenen. Er stonden ongeopende kisten vol met stoffige boeken die de monniken hadden meegebracht die begin twintigste eeuw uit Frankrijk naar het noorden vluchtten, toen de overheid daar een anti-klerikale koers vaarde. Voor een historicus waren de oude manuscripten die daaruit soms tevoorschijn kwamen, een lust voor het oog.

Maar de online impressies van het klooster heb ik verder niet nodig. Alle gangen en zalen staan in mijn geheugen gegrift sinds ik er in de zomer van 1984 na een steeds intensievere kennismakingsperiode wegvluchtte. In één ademtocht door fietste ik terug naar Amsterdam waar ik mij met een medestudent op een terras aan het Rembrandtplein tot op de grens van een delirium bezatte aan het Belgische abdijbier om mijn rentree in de gewone mensenwereld te vieren.

Het was een verwarrende tijd. Ik studeerde in Amsterdam, had een relatie met een vriendin, en bracht periodes door in Egmond en, op aanraden van de paters, in andere kloosters in Nederland, zoals de zusterabdij van de benedictijnen in het Brabantse Oosterhout (een mannenklooster, wel te verstaan). Om met Goethe’s Faust te spreken, er kunnen verschillende zielen huizen in een en dezelfde mensenborst.

Ontroering

“Monniken zijn mensen die de stille roep van de Heer hebben gehoord. Misschien wekt hij ook in jou het verlangen om het avontuur te wagen van een leven in gebed en broederlijke dienst om zo de melodie van je eigen leven tot klinken te brengen tot zegen en tot vreugde van de wereld,” lees ik op de website van de Sint-Adelbertabdij.

Een bijzondere ontroering maakt zich van mij meester. In mijn hart beluister ik de stem van een monnik die een stille roep heeft gehoord, niet van de God van Abraham, maar van de Boeddha. In andere delen van de wereld hebben zulke monniken van oudsher gehoor gegeven aan het verlangen om het avontuur te wagen van een leven in studie, meditatie en broederlijke dienst om zo de melodie van de Dharma in hun leven tot klinken te brengen, tot zegen en tot vreugde van de wereld.

Net zoals een bijziend boeddhisme zijn verwantschap met het hindoeïsme kan loochenen, zijn wij in staat om verbeten over het geloof van onze vaderen voorbij te gaan aan wat ons verbindt met het christendom. Ik weet het zeker, in de Sint-Adelbertabdij van toen en nu woont de Boeddha gebroederlijk samen met Jezus. Je kunt er op een willekeurige dag heen gaan om jezelf ervan te overtuigen.

Oorsprong van de sangha

Gautama Boeddha was de stichter van een in hoofdzaak monastieke beweging die later, onder historische omstandigheden, een kloosterorde werd. Het dichtstbijzijnde gelijksoortige model van leven vinden wij in rooms-katholieke kloosters, zoals de Sint-Adelbertabdij. Er zijn in Europa nog altijd meer katholieke kloosters dan boeddhistische.

Voor zover katholieke kloosters nog bewoond worden door broeders en zusters, zou het goed zijn voor boeddhisten hier de Boeddha eens te gaan opzoeken. Kijk heen door het doctrinaire (dus ogenschijnlijke) verschil dat God en gebed in ons opwekken. Zien wat de oorsprong was van de sangha, meemaken hoe het is om jezelf in een communiteit weg te cijferen tot zegen en tot vreugde van de wereld, het is voer voor bezinning op de wortels van het boeddhisme.

En ook als je wilt weten in welke grond boeddhanatuur goed gedijt, of je Dogen’s zijnservaring van de tijd (‘Uji‘) aan den lijve wilt ondervinden, ben je daar aan het juiste adres.

Ruimte voor leegte

Of ‘vindplaats van verdieping’ de beste beschrijving is van de kloosters van contemplatieve ordes (zoals de benedictijnen), ga ik bij nader inzien betwijfelen. Het zijn eerder plaatsen waar men ruimte schept voor leegte; of dat nu de leegte is van Deo Vacare of van wat een boeddhist hieronder verstaat, dat doet aan het beginsel niets af. In plaats van in elkaars armen te kruipen als boeddhisten, zouden we ook onze inspiratie kunnen vinden bij wat ons in het andere eigenlijk zo nabij zou horen zijn.

In het lekenhart van iemand die zich ten diepste verbonden heeft met de gewone mensenwereld, beluister ik tot op de dag van vandaag de echo van een stem die een stille roep heeft gehoord. Laten wij die stille roep koesteren, die oermenselijke intuïtie van de mogelijkheid van heling van een leven dat zich hoe dan ook afspeelt in een existentiële breuk.

Spirituele kronkelweg

In elkaar de gebrokenheid herkennen is de oorsprong van compassie met de ander. Het kan ook een bron van motivatie zijn om een spirituele kronkelweg tot het einde te willen gaan. Van welke soort traditie die weg is, doet er volgens mij minder toe dan wij denken of zouden willen geloven.

In de Sint-Adelbertabdij begon in zekere zin mijn zenweg, zoals ik beschrijf in het artikel ‘Boeddha-Dharma als Boeddha-Dank-U’. Zen zoekt zijn verwantschap vaak bij de oude christelijke mystici. Wat mijn ervaringen laten zien is dat er ook lijntjes lopen naar de ‘gewone’ christelijke inspiratie die in kloosters en kerken levend wordt gehouden.

 

Categorie: Boeddhistisch leven, Columns, Jules Prast Tags: Deo Vacare, Egmond-Binnen, kloosters, Polderboeddhisme, Sint Adelbert, Taigu

Lees ook:

  1. We gaan dood, dood, dood
  2. Goede voornemens: alle dagen Jukai
  3. Wat is bevrijding?
  4. God, Spinoza en boeddhanatuur – deel twee

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    29 augustus 2014 om 19:30

    Ah, erg mooi stuk. Het gaat niet om de inhoud, maar de taalloze betrekking op de werkelijkheid denk ik.

    Beantwoorden
  2. Nic zegt

    30 augustus 2014 om 08:47

    Een hel en verdoemenis prekende dominee spreekt mij toch minder aan dan het boeddhisme. Evenals een pastoor die langs kwam met de vraag “of er al een volgende kind op komst was”. In mijn beleving spreekt het christendom steeds minder mensen aan, dit is wat men er van gemaakt heeft.

    Beantwoorden
  3. Sankova zegt

    30 augustus 2014 om 10:08

    De verbinding tussen oost en west …
    meer bepaald tussen christelijk denken en boeddhisme
    mijns inziens ligt hier de basis voor een toekomstige universele spiritualiteit.
    ( Zo staat het ook te lezen in mijn interview van enkele weken terug in dit Dagblad . )

    Mijn insziens zal er in de 21e eeuw ook een nieuwe wave in de kunstwereld ontstaan, waarbij een symbiose tussen oosterse en westerse spiritualiteit centraal staat.

    Een eerste aanzet hiertoe vinden we in Plum Village.
    In de meditatieruimte van Thich Nath Hanh staat op de tafel aan één kant de Boeddha , en aan de andere kant op dezelfde tafel staat een Christuskruis. Wat een mooi symbool ! ! ! !

    André De Nys

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 21 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (4)
  • 21 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 140 – ‘noodhulp’
    • Tegengas – 61 organisaties eisen dat haven Rotterdam militaire F35-onderdelen uit Israel weert
    • Thailand – Ontmoeting Arabische sheikh met boeddhistische hoofdmonnik Nah Luang Tempel
    • Taigu – De Boeddha woont in Egmond
    • CPMT bijeenkomst in Nepal

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.