• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Een beerput van pijn

Een beerput van pijn

5 juni 2014 door Marloes

In die heftige eerste drie maanden van dit jaar was er één bepaalde week waarin ik ongeveer een half uur per nacht sliep. In die week ging er een beerput in mezelf open. Daar kwam een enorme modderstroom aan opgeslagen pijnlijke herinneringen uit. Grote en kleine pijn, grote en kleine trauma’s, vanaf mijn geboorte tot aan dat moment. Ineens kwam dat allemaal aan de oppervlakte. Familieperikelen, jaloezieën als kind, strubbelingen met mijn progressieve ziekte, vernederingen op school, de pijn van verbroken relaties, pijn van allerlei gebeurtenissen door mijn leven heen. Zelfs het niet hebben van een kind kwam voorbij. Echt van alles smeet zich ineens heel duidelijk zichtbaar en invoelbaar als hete, oprispende lava vanuit een diep onderbewuste naar buiten.

En het deed me op een diep gevoelsniveau -in plaats van louter rationeel- beseffen wat een ondoorgrondelijke blauwdruk ik als mens ben. En hoe alles wordt opgeslagen en meegenomen in de rest van mijn leven. En wat voor een illusie het is te denken dat ik met alles wel in het reine kan komen of zou kunnen verwerken. Of überhaupt zou kunnen kennen. En wat een illusie het is te denken dat dit huidige moment dit alles *niet* in zich zou dragen. Maar dat ik het juist met dat alles gewoon doe, moet doen, leven. Dat dat leven ís.

 

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Zen Tags: beerput, Marloes Lasker, pijn

Lees ook:

  1. Vergeef me dat ik je pijn heb gedaan
  2. Ksaf – omgaan met pijn (2)
  3. Kletsen met L5
  4. Het jaar 2020 – dag 113 – corona

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. guido zegt

    5 juni 2014 om 11:31

    Begrijpelijk en heel herkenbaar Marloes!
    Van de andere kant kun je karma m.i. niet oplossen door ermee te gaan worstelen en het lijkt me dat je ook niet moet verwachten dat er iets van Dharma komt bovendrijven door te stoeien met karmisch materiaal.
    Wat is dan het volstrekt andere waar Boeddha het over had, het ongeborene of hoe je het ook wil noemen?
    Waarmee ik maar wil zeggen dat werken met je strubbelingen noodzakelijk is, maar dat dat iets anders is als het toelaten van Dharma. In het hier en nu verwijlen kan dan ook snel een truuk worden, een plat perspektief (Ton Lathouwers sprak weleens van de hier en nu maffia).

    Om te voorkomen dat je jezelf aan de haren uit de modder wil proberen te trekken, zul je iets moeten vinden waar je je hart tot rust kan laten komen. Ik denk dat daar een sleutel zit om verder te kunnen komen in je zoektocht, wat ik ook terug herken in o.a. de stukken van Jules Prast over Shinran, die wat mijn betreft gaan over eigen inzet enerzijds en overgave anderzijds.
    In ieder geval veel kracht en wijsheid toegewenst in je moeilijke periode!

    • Marloes zegt

      5 juni 2014 om 14:23

      Misschien staan eigen inzet en overgave niet zo recht tegenover elkaar..

      • guido zegt

        5 juni 2014 om 15:08

        Vullen elkaar aan zou ik zeggen, waarbij overgave reikt waar eigen inzet niet komen kan.

  2. Ronald zegt

    5 juni 2014 om 14:11

    Alleen al het delen met mij en anderen is HELEN. Ja, we zijn ALLEEN. En ja, we zijn VERBONDEN.
    Ik kan je ‘natuurlijk’ niet echt invoelen. Maar ik kan je wel, … PROBEREN in te voelen.
    Het ga je goed Marloes !
    Warme groet.

  3. frans zegt

    5 juni 2014 om 20:12

    De poort waardoor het universum ademt, opende zich, de muur die het ik en de omgeving scheidt viel in duigen. We zagen de sjamanen als een gevederde slang het licht binnengaan. Zij zetten in het energetische universum hun werk voort. Het was een moment waarop we gezamenlijk angst en vreugde, pijn en blijdschap, hartelijkheid en wreedheden achter ons lieten en de vrede van mededogen binnengingen. Wij, de jongeren, bleven achter. Op aarde viel de duisternis in. Drie dagen van duisternis. Van buitenaf werd de duisternis gevuld met verlangen. Verlangen naar licht en vrede. Dat zaadje stak op de ochtend van de vierde dag zijn koppie boven de aarde uit. Een nieuwe cyclus was aangebroken. Zover was het nog niet. Op het moment dat de drie dagen aanbraken, gaf de schaduw een allesdoordringende, ijzingwekkende schreeuw waarin afschuw en onbeschrijfelijke angst weerklonk. Ieder levend wezen werd daardoor geraakt. De schaduw realiseerde zich wat hij had aangericht. Zelfs de schaduw heeft licht nodig om zijn praktijken te kunnen botvieren. Nu zag hij slechts zichzelf. Die aanblik was onverdraaglijk, ook al zag hij niets. Zijn gevoel vertelde meer dan voldoende. Koude, kille, dodelijk precieze walging. De schaduw kon geen kant op. Hij zat gevangen in het wrede web dat hijzelf had gesponnen. In totale paniek rende hij her en der. Overal waar hij kwam, heerste het verlangen naar licht en vrede. Nergens was ook maar één veilig plekje. Hij had met zijn daden zichzelf ten gronde gericht. Ondertussen gebeurde er ook iets anders: niemand ontkomt aan de schaduw. Zelfs de heerser van het dodenrijk niet. Vandaar dat hij ooit eens beloofd had, dat, als de nood werkelijk overal was, hij de doden vrij zou laten. Op het moment dat de weerzinwekkende, door merg en been gaande kreet van de schaduw door het dodenrijk schalde, wist de heerser dat de tijd gekomen was. Op zijn teken begonnen de trommelaars van de vier windstreken op de enorme trommen te slaan. De gil van de schaduw had de doden verstard. Hun energie was tot staan gebracht. De doden stonden doodsangst uit. Op dat moment dreunde de eerste klap van de trommen door het dodenrijk. Wierpen de trommen hun energie het dodenrijk in. Langzaam kwam er beweging in de immense groep doden. Geleidelijk versnelden de trommelaars hun ritme. Sneller en sneller ging het. Op aarde verliepen er drie dagen. Die derde middernacht roffelden de trommelaars zo een razend ritme, dat de doden als een wilde orkaan het dodenrijk uiteen deden barsten. Nu was ook de grond onder de voeten van de schaduw volkomen verdwenen. Op dat moment stak het daglicht van de vierde dag een nieuwe dag aan’.

Primaire Sidebar

Door:

Marloes

Mystica, (za)zen. Niet-weten & verlangen. Lijden & liefde. Doofblind (syndr v Usher). Binnenkort komt mijn 2e boekje uit: "Ik ken je niet, mijn gelijke" tussenpozen.com 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.