• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Vrijheid en vrede

Vrijheid en vrede

16 maart 2014 door Taigu

Aandacht voor vrede is ook een methode op de weg naar realisatie van vrijheid, heb ik met een schok ontdekt. Een beetje laat misschien, maar beter laat dan nooit. Wat is de boeddhaweg toch een vreemd pad.

Zenboeddhisme gaat over vrijheid, zei een zenmeester ooit tegen me. Iedere methode die je tot de realisatie van de vrijheid brengt, is toegestaan.

Zitten als vorm van zenmeditatie is een veel beproefde methode. Maar bij loopmeditatie, liefst in de buitenlucht, komt er vaak veel meer in me los. Zitten leidt algauw tot vergeestelijkte zen. Lopen tot aandacht-in-beweging, tot bewogen aandacht.

Ik heb dat ook wanneer ik mijn wekelijkse yoga-uurtje heb, bij wijze van bewegingstherapie aan huis. Samen met mijn yogaleraar mediteer ik eerst tien minuten. Op de drempel van de huiskamer maak ik zoals altijd wanneer ik er mediteer, een buiging alsof ik de zendo betreed. Mijn yogaleraar en ik buigen naar elkaar. Die tien minuten zitmeditatie zijn een goede opmaat voor vijftig minuten geconcentreerde beweging in aandacht.

Loopmeditatie in de tuin

Komt losmaken niet vóór loslaten? Ik heb het me vaak afgevraagd. Maar wat komt los bij wie? Alweer een koan van eigen makelij. Ze liggen voor het oprapen, dus waarom bestuderen we eigenlijk die oude?

Zingen en murmelen kan ook een vorm van meditatie zijn. Namu amida butsu! Hoewel je, als je goed oplet, Japanners op geluidsopnames vaak “namu-amida-bu” hoort reciteren. Het laatste “-tsu” is of nauwelijks hoorbaar of het wordt ingeslikt. Boeddha verwordt tot alleen ‘boe’. Zeg maar boe tegen de Boeddha, hoe toepasselijk.

Kinhinpad
Na vier jaar in ons ‘nieuwe’ huis te hebben gewoond, wordt de ruim bemeten achtertuin nu naar onze wensen aangepast. De paden liggen er, maar aan de beplanting wordt nog gewerkt. We hebben nu een ovale kinhinpad voor veertig meter loopmeditatie. Ik heb inmiddels mijn eerste rondjes gedraaid, eerst stapje voor stapje, en daarna snel.

Dat gaf onmiddellijk aanleiding tot discussie met de kinderen. Mediteren, doe je dat dan niet zittend? Ze hebben me niet eerder rondjes zien draaien om de huiskamertafel heen. Dat doe ik na de zitmeditatie, wanneer ze naar school zijn of slapen.

De ‘dominee van Els Borst’ woont één plaats verder, in Montfoort, waar een deel van de Hollandse ‘bible belt’ begint. Ik nodig hem graag uit om met mij in de tuin een paar rondjes te lopen.

Monotoon gezoem
Want zenboeddhisme gaat ook over vrede, herinnerde ik me onlangs met een schok terwijl ik op mijn scootmobiel door de omgeving reed. Die scootmobiel heet bij ons thuis inmiddels ‘het Grote Voertuig’. Echt.

De koude wind woei tegen mijn gezicht. Het fietspad kronkelde langs een zijtak van het riviertje de Linschoten. Een landschap vol contrasten. Aan de ene kant een bedrijventerrein, aan de andere kant her en der een oude boerderij en op de achtergrond de auto’s op de snelweg in een monotoon gezoem.

Vrede. Actie door niet-actie. Het trof me als een bliksemstraal uit het niets en ik zette mijn scootmobiel aan de kant voor een moment van bewogen stilte.

Vrede. Gaat dat eigenlijk wel over mij? In al mijn narrigheid zit ik regelmatig mensen in stukjes te provoceren. Te bekvechten in mailtjes en schreeuwerig te doen in tweets. Kijk dan, ik ben er nog! Ik ben nog iemand nadat ze me mijn leven hebben afgepakt! Ze? Ziekte eerder.

Niet-werken
Vrede. Actie door niet-actie. Niet veroordelen! Jezelf niet veroordelen, zei iemand tegen me toen ik naderhand over deze ervaring vertelde. Shit, dat had ik mezelf natuurlijk wel weer zitten aandoen, daar in de stilte gezeten op mijn Grote Voertuig.

Wat ik heb geleerd? Aandacht voor vrede is ook een methode op de weg naar realisatie van vrijheid. Vrede zijn, voor anderen, wel te verstaan; en niet de vrede van je eigen verrukking waarin je rondjes draait door de tuin, al kan dat als oefening wel helpen.

Wat een ontdekking voor een zenboeddhist. Nou ja, beter laat dan nooit. Wat is de boeddhaweg toch een vreemd pad.

Dus. Werk aan de winkel. Werken door niet-werken.  Vrede in woord en geschrift. Overal en altijd. Ga er maar aan staan. Leg ik de meetlat voor mezelf niet te hoog? Wat zou mijn vriend Shinran hierover zeggen?

Voor nu doe ik er maar even het zwijgen toe.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Jules Prast Tags: dominee, Els Borst, loopmeditatie, Montfort, Taigu Prast, vrede, vrijheid

Lees ook:

  1. Taigu – Vrij en blij
  2. Amida in Amsterdam
  3. Het zelf als vaardig middel
  4. Taigu Prast – De kinderen van het licht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
30 mei
Vipassana meditatie Rotterdam
30 mei 23
Rotterdam
31 mei
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
31 mei 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    ‘Meebewegen met wat er is’

    gastauteur - 15 mei 2023

    Als het gaat om dak- en thuisloze mensen wordt er door de maatschappij merendeels nog vanuit 'schuld en eigen verantwoordelijkheid' gedacht. Men heeft vaak het verkeerde idee dat iedere persoon in Nederland eigen verantwoorde keuzes maakt en dus verantwoordelijk is voor diens eigen lijden. Of men denkt dat het heel makkelijk is om een uitkering aan te vragen. De gewone burger weet niet hoe het is voor iemand die in een totaal andere realiteit zit.’

    Ras – nutteloze, kwaadaardige onzin

    Kees Moerbeek - 14 mei 2023

    Angela Saini heeft voor haar boek Superieur: de terugkeer van de rassentheorie zo’n beetje alle literatuur over rassenwetenschap doorgespit, schrijft ze. Veel genetici menen dat als genetica bewijst dat er nauwelijks reden is om rassenonderscheid te maken, het dus snel afgelopen zal zijn met racisme. Was het maar waar. Racisme is juist een sociale constructie met een enorme invloed, constateert ze.

    Waarom we beter denken dan we denken

    Erik Hoogcarspel - 5 mei 2023

    Je hoort nogal eens zeggen dat mensen van nature redeloos zijn en tot de meest bizarre meningen en handelingen in staat. Voor wie regelmatig de krant leest of het nieuws via andere media volgt, lijkt dit zelfs vanzelfsprekend. Het is daarnaast allang in zekere kringen gebruikelijk om de mens te beschouwen als een onderdeel van de natuur, een wezen dat zijn dierlijke afkomst verbergt onder een dun vernislaagje van beschaving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen veranderlijk en onveranderlijk vind je de deur naar non-dualiteit
    • Waarover praten we als we het over identiteit hebben?
    • Guy – Kom en kijk (P. ehipassiko)
    • Ludo – Wind
    • Ardan

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens