• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Peter – Macht, discipline, geweld

Peter – Macht, discipline, geweld

5 februari 2025 door Peter Pijls

Macht heeft de neiging corrupt te worden en absolute macht corrumpeert absoluut. Essayist Lord Action schreef het in 1907 in The History of Freedom. De ultieme orgieën van machtsmisbruik en van staatswege voorgeschreven geweld moesten nog komen, namelijk de twee wereldoorlogen, maar ook in 2023 corrumpeert de macht volop. In het klein, in het groot.

De parlementaire democratie, de rechtsstaat en de Staat in z´n algemeenheid zijn uiteindelijk allemaal alibi´s voor de autoriteiten om het afgedwongen geweldsmonopolie op te leggen aan de onderdaan, en vaak gaat dat morsig en oneerlijk. De willekeur doet mee.

Deze burger heeft stemrecht en een BSN-nummer, naast een Sofinummer. Hij houdt zich aan de Wet op straffe van en lacht maar niet gemeend om de stomme grapjes van de Baas. De onderdaan rijdt 100 op de snelweg want dat is goed tegen de stikstof. Hij haalt spuiten tegen een virus omdat de gekozen regering hem dat oplegt. Hij kan die spuiten weigeren, of te ver weg wonen en geen auto hebben, maar dat mag hij het zwembad niet meer in, noch de school van zijn kind.

In de jaren ´70 en ´80 praatte iedereen over de Franse filosoof Michel Foucault. Hij muntte het begrip disciplinemaatschappij. Een samenleving waarin de mens constant gedisciplineerd wordt – het begint op school en het eindigt in de gevangenis. Daarom vond Foucault dat de macht in bedwang moet worden gehouden. Door verzet.

Ik vind Foucault moeilijk leesbaar, maar ik geef hem gelijk in zijn theorie over waanzin als sociale constructie. De plaatselijke bourgeoisie vindt mij een gek die gecontroleerd moet worden. Weliswaar ben ik een vrij burger met grondrechten, maar soms merk ik dat de mens met een GGZ-polsbandje een minder gelijk varken is dan sommige andere. En dat zal hij voelen, zeker als hij een grote mond opzet.

Michel Foucault stelt dat waanzin helemaal niet objectief meetbaar is maar wordt gedefinieerd door de vigerende maatschappelijke opvattingen over gekte. In de Renaissance zag men de gek als wijze. In de 17e en 18e eeuw ging men ze samen met hoeren en landlopers opsluiten in instellingen. Want de waanzinnige heeft morele fouten. Hij kiest zelf voor zijn afwijkende en dus bedreigende levenswandel.

De moderne tijd, schrijft Michel Foucault, sluit mijn soort mensen op om ze te observeren, te genezen en natuurlijk om de maatschappij te beschermen tegen mijn verderfelijke inborst. Therapieën zijn voorradig, maar volgens de Franse filosoof worden gekkies even wreed behandeld als vroeger, en dat zag hij goed. Aldus beïnvloedde hij de antipsychiatrie, die zoals bekend alweer een stille dood stierf.

Eigenlijk is iedere waarheid een tijdelijke constructie, vond de postmodernist Foucault, maar wie dat tegen wil spreken moet wel goede argumenten hebben. Ik hoor ze namelijk niet, en al helemaal niet in relatie tot psychisch kwetsbaren zoals ik. Niet dat ik te klagen heb. De laatste vangnetten van de verzorggingsstaat, waarvoor ik 23 jaar belastingen en premies betaalde van mijn inkomen, doen wat ze beloven, namelijk mij namens de gemeenschap een basisinkomen geven waardoor ik kan wonen en eten. Bijstand, heet dat Nederlandse grondrecht.

De drie rolstoelen zijn een luxe toegift, mijn bewindvoerder wordt ook voor mij betaald en de mensen in mijn stad letten een beetje op me, zodat me niets overkomt. Dus, geachte Michel Foucault, waartegen moet ik verzetten? Tegen een Systeem dat goed voor me zorgt en me gratis rolstoelen van dure merken bezorgt? Moet ik met een spandoek voor het gemeentehuis gaan staan omdat me tekort wordt gedaan? Waar dan, hoe, door wie en wanneer?

Michel Foucault was een verwend man. Hij verwarde de paar weeffoutjes van de vrije, open samenleving met structurele tekortkomingen. Maar verzetten doe ik me op zijn gezag, iedere dag opnieuw. Je kunt het ook niet doen. De Staat en haar onderknuppels vertellen je vervolgens graag hoe je het wel moet doen.

Categorie: Columns, Geluk, Maatschappij, Peter Pijls Tags: bijstand, discipline, geweld, macht, Michel Foucault, Renaissance, staat, verzet

Lees ook:

  1. Ksaf – Geweldloosheid
  2. De lege plek van de democratie
  3. Zevende congres van leiders van wereld- en traditionele religies roept op tot het stoppen van conflicten en bloedvergieten
  4. Vrijdag zindag 7 – charisma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Peter Pijls

Peter Pijls werkte 23 jaar als journalist. Een optelsom van verslavingen en andere psychische kwetsbaarheden maakten hem juridisch arbeidsongeschikt. Op zijn tiende viel hij van zijn katholieke geloof af. Sindsdien is hij dolende. Peter vindt de meeste boeddhisten best aardig. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.