• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetaans boeddhisme » ‘Er wordt niet meer aan me getrokken in mijn eigen bardo’

‘Er wordt niet meer aan me getrokken in mijn eigen bardo’

16 oktober 2013 door Joop Ha Hoek

Ik kon het maar niet van me afzetten, dat bericht over de dood van dr. Choje Akong Tulku Rinpoche (73), de boeddhistische leraar die in het Verenigd Koninkrijk (Schotland) in de lijn van Samye Ling het eerste boeddhistische klooster in het Westen  stichtte. Vorige week vermoord in Chengdu, China.

Per dag komen er bij het BD tussen de vijfhonderd en duizend berichten binnen van binnen- en buitenlandse persbureaus. Als geroutineerd journalist bekijk ik snel de inhoud, op zoek naar een bericht dat bij het BD past.

In eerste instantie dringt maar weinig van de inhoud tot me door. Misschien dat sommige berichten en het zien van foto’s van mensen in verschrikkelijke en mensonterende situaties het consumeren onmogelijk maakt. Dat zou kunnen. Maar al te vaak heb ik me in mijn beroepsleven met open ogen buiten de werkelijkheid geplaatst omdat ik er middenin zat en het verschrikkelijke dat mensen elkaar aan kunnen doen niet kon bevatten.

Ik merkte vorige week al dat het binnenstromende nieuws door mij als verschrikkelijk – als een mokerklap werd ervaren. Eigenlijk weet ik niet waarom ik er meer ontvankelijk voor was dan anders. Want eigenlijk waren de omstandigheden zo gunstig. Mijn kleinzoon Borre was geboren, een lieve kleine Boeddha, die nog geen enkel geluidje maakt, al pruttelt het wel in zijn luier. Hij bereidt zich al slapend voor op zijn naar ik hoop lange reis door de wereld. Wat ben ik blij met hem.

Het ene bericht had nog meer impact op mij dan het andere. Het beukte op me neer, al die ellende, al dat lijden, het grote verdriet. Op een gegeven moment riep ik tegen het raam, tegen de mensen in hun appartement hier tegenover: ‘Nee, niet weer’. De maat was vol, er kon geen greintje ellende meer bij. In mijn geest, in dat redactielokaal. Ik zakte in mijn stoel achterover.  Maar de wereld, de mensen in al die verre landen, ze luisterden niet. En bleven maar nieuws genereren. De wereld als riool. Er was geen knop om het te weren.

En toen kwam het bericht over de dood  van dr. Choje Akong Tulku Rinpoche op mijn scherm. In eerste instantie kon ik hem niet thuisbrengen, terwijl ik toch in dat klooster in Schotland ben geweest. Op een zonnige dag zat ik daar buiten, bij dat gebouw. Ik weet nog dat er ogenschijnlijk  geen bewoners waren, het was er stil. Dus eigenlijk had zijn naam een lichtje bij me moeten laten branden. Vrijwel routineus maar toch ook aandachtig en respectvol maakte ik het bericht, zocht er aanvullingen bij, een foto, maakte een update. Ik keek naar de foto van de tulku, een aardige vent. Leren jack aan. Dood.

Gaandeweg de dag vorderde groef de tulku zich in mijn geest. Ik probeerde – nee, ik wilde dat niet maar het gebeurde toch,  me een voorstelling te maken van wat er gebeurd was in dat verre China.  Drie daders, messen, neergestoken tulku, een neef en een chauffeur. Arrestaties, politie. De chaos van al dat andere nieuws week, viel van me af. Het – de dood van de tulku en zijn lotgenoten,  zat vast in mijn hoofd, de vraag naar het waarom. Waarom hij, een tulku, met zo’n lange staat van verdienstelijkheden. Zijn goedheid, vrijgevigheid. Waarom die daders, van het ene moment op het andere een dader. Door een mes, een ander lichaam, het binnendringen.  Hoe beleefden de drie slachtoffers hun laatste seconden. Was er rust, geschreeuw, afweer misschien. Hangt een tulku aan het leven? Is hij al wedergeboren? Er was een spervuur van vragen. Ik heb er geen antwoord op gekregen.

De afgelopen dagen heb ik in stilte doorgebracht. De rust in mijn kop is weergekeerd. Er wordt niet meer aan me getrokken in mijn eigen bardo.

Boeddha Dagobert Duck commercie in het boeddhismeDit is deel acht in een serie columns van Joop Hoek.

Moge iedereen gelukkig zijn, met name jij.

 

 

Categorie: Columns, Joop Hoek, Tibetaans boeddhisme Tags: bardo, joop hoek, moord

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 206 – bardo
  2. De moord die nooit gepleegd is
  3. Het jaar 2018 – de honderdentwaalfde dag – moord
  4. Het jaar 2019 – dag 303 – leefdood

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Connie Franssen zegt

    16 oktober 2013 om 09:05

    Niets maakt je hart zo zacht als een pasgeboren boeddhaatje. Hoera voor Borre!

  2. Paula Kuitenbrouwer zegt

    16 oktober 2013 om 13:00

    Van harte gefeliciteerd met boeddhaatje Borre.

    Voor het moeten verstouwen van al het leed, probeer ik de mantra ‘staying lovingly detached’ te hanteren. Met de nadruk op het proberen, want eenvoudig is dat niet.

  3. Joop Ha Hoek zegt

    16 oktober 2013 om 13:47

    Dank jullie wel voor de felicitaties voor de geboorte van Borre. Nu het in het bardo weer rustig is neurie ik maar wat voor me heen: Om Muni Muni Maha Muniye Soha.

    Moge iedereen gelukkig zijn, zonder uitzondering.

    • Sjoerd zegt

      16 oktober 2013 om 16:00

      Joop, moge jij gelukkig zijn en dat delen met iedereen op jouw weg !

  4. Tom zegt

    16 oktober 2013 om 20:19

    Wat een veerkracht heb je Joop, mooi!!
    En van harte gefeliciteerd met je kleinzoon!!

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.