• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » -In-de-wereld-zijn of- Ik-en-de-wereld, twee verschillende levenshoudingen.

-In-de-wereld-zijn of- Ik-en-de-wereld, twee verschillende levenshoudingen.

29 mei 2024 door Rob van Boven en Luuk Mur

De meeste mensen in Nederland weten dat ze voldoende te eten hebben, dat hun wereld relatief veilig is en dat er mensen zijn waarmee ze zich verbonden kunnen voelen. We hoeven deze fundamentele behoeften in het algemeen niet te bevechten. Deze situatie geldt helaas lang niet voor iedereen. Een voorbeeld: kinderen die onveilig opgevoed worden en in een situatie van voortdurende conflicten moeten verblijven, hebben andere ervaringen. En als het vervolgens komt tot plaatsing is een residentiële instelling dan zijn ze wederom aan zichzelf overgeleverd om de basisbehoeften te realiseren. Dat deze kinderen het geloof ontwikkelen dat hun wereld niet veilig is, dat verbondenheid niet vanzelfsprekend is en dat vrijheid bevochten moet worden valt dit goed te begrijpen.

De wereld om ons heen vertelt je wie je bent. Dat begint al in de wieg en al daarvoor. Je ouders hebben een wens, je hebt een geslacht en je speelt een rol in je gezin. Je maakt op basis van je ervaringen vervolgens zelf een verhaal over jezelf, waarin je iemand bent waar je je mee identificeert. Dit verhaal vertelt dat je goed of slecht bent, om van te houden of juist niet, dat je erbij hoort of niet, of anderen veilig zijn of niet. We vertellen onszelf een verhaal, niet gebaseerd op feiten, maar op hoe we het beleefd en begrepen hebben. Als je als kind uit huis moest, is de kans groot dat je jezelf het verhaal vertelt dat je een vervelend kind was. Zelfs in de gesloten jeugdzorg waar je terecht kwam, vonden ze je lastig en noemden je gedragsgestoord. Ze pakten je dan vast en zetten je in de isoleer. Eigenlijk voelde je je daar nog het meest veilig, maar alleen, een kind waar niet van te houden viel, waar niemand blij van werd.

Geloven dat het niet vanzelfsprekend is dat we mogen bestaan, dat er van ons gehouden wordt, dat we vrij en autonoom zijn, dat we veilig zijn, leren we. Het Natuurlijke kind in ons, onze aangeboren levensinstelling, voelt zich als vanzelfsprekend verbonden. Echter, maar al te vaak, worden deze fundamentele behoefte niet bevredigd en dan moet je overleven. Zo ontwikkelt zich de Overlever in ons, gebaseerd op conditionering. Het Natuurlijke kind in ons wordt tot zwijgen gedwongen. De Overlever gaat de baas spelen in plaats van dienend te zijn aan het Natuurlijke kind. De gedachten die je geleerd hebt over jezelf in het verleden vormen vervolgens je ideeën over wie je bent. De waarheid is dat al die overlevings-gedachten over jezelf (en de ander) niets meer zijn dat gedachten waarmee je je geïdentificeerd hebt. Je bent dat niet, het zijn je geleerde opvattingen over jezelf en je gedraagt je daarnaar. De Overlever in je, ook wel je Ego genoemd, is de basis van je zelfhaat en dat roept al je huidige misère op.

Als je gelooft dat je niet mag bestaan, dan gaat de Overlever van bestaansrecht een project maken, die gaat het proberen te organiseren. Bijvoorbeeld door de ander alle ruimte te geven in de hoop zo het eigen bestaansrecht te verdienen. Daarmee zorgt het individu ervoor dat, zolang hij bezig is zijn bestaan te verdienen, zijn eigenheid (Natuurlijke kind) juist niet kan bestaan in het contact.

Als je gelooft dat verbondenheid niet vanzelfsprekend is, dan moet de Overlever aan het werk. De Overlever gaat een strategie bedenken om verbondenheid tot stand te brengen. Hij zal wellicht proberen in de smaak te vallen en conflicten vermijden. Als er zo een verbinding tot stand komt, dan is dat op basis van een image. Een andere manier om verbondenheid af te dwingen is dominant te worden en verbondenheid te eisen. De strategie van de Overlever, met de daaraan gekoppelde agressieve en onderdanige trekjes, zorgt er juist voor dat de vanzelfsprekende verbondenheid van het Natuurlijke kind geen kans krijgt. Het geloof van onverbondenheid heeft de macht overgenomen.

In onze cultuur wordt het Ego steeds belangrijker en dat gaat ten koste van vanzelfsprekende verbondenheid en het “mogen bestaan” wordt aan voorwaarden onderworpen. We moeten succesvol en productief zijn en de ander is een concurrent, een tegenstaander die we gewapend tegemoet treden. De ervaring wordt gekleurd door een “Ik-tegen-de-wereld houding”, in plaats van het verbonden “In-de-wereld-zijn” van het Natuurlijke kind. Je hebt je identiteit gebouwd rond een gedachte, een veronderstelling, een geloof. Die gedachte kreeg vervolgens steeds meer invloed op je en je oefent er dagelijks mee in de praktijk. Ook ons neo-liberale systeem ziet mensen als klant of als middel en gedraagt zich als vijand van de onderlinge verbondenheid, waardoor mensen zich machteloos en breekbaar ervaren.

Veel mensen identificeren zich met die Overlever, terwijl het oorspronkelijk een gedachtengang was. Je gedrag gaat daarbij vaak ten koste van een andere persoon, een groepering of een land. Dag in dag uit moet het vijandbeeld in stand gehouden worden. De oorlog binnen jezelf manifesteert zich buiten je. Door het buitensluiten van het Natuurlijke kind en het planmatig willen bereiken van bestaansrecht, verbondenheid, veiligheid en vrijheid, bereik je juist het tegenovergestelde. Aan de basis hiervan staat je geloof dat je een individu bent dat losstaat van de ander. Je houdt jezelf steeds weer het verhaal voor dat je je bestaansrecht moet verdienen, dat je een strategie moet toepassen. Daarom is er strijd in jezelf en met de ander. Je bent een emotioneel onverschillig individu geworden naar je omgeving, die niet meer eerlijk durft te zijn, niet naar de ander en niet naar jezelf. Lao Tzu, een stichter van het Taoisme sprak: “Trying to grasp things, you wil lose them”.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Columns, Luuk Mur, Rob van Boven, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: bestaansrecht, ego, ik, Lao Tzu, neoliberaal systeem, overlever, veiligheid en vrijheid, verbondenheid, wereld

Lees ook:

  1. Mijmeringen over bewustzijn, vervolg.
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …sub-persoonlijkheden
  3. Het volk mort (8) – Maak contact tussen mensen steeds digitaler
  4. ‘We weten niet meer wie we in wezen zijn’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Inge Veerkamp zegt

    29 mei 2024 om 20:13

    Rob, laat dit stuk nu synchroon lopen met het ‘replacement child’ waarover ik belde afgelopen week. Mooi geschreven!

    Groet, Inge

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.