• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Oude politiek versus frisse vormen van actie?

Oude politiek versus frisse vormen van actie?

17 mei 2024 door gastauteur

Eindelijk is de Groninger gaskraan definitief dicht. Wat heet ‘definitief’? Maar de tranen van de staatssecretaris heeft ieder kunnen zien. Ze waren echt, toch? Betekent dit dat de half vergeten periode van voor het gas nog bestaat, óf dat onder het gasregiem politiek vooruitgang geboekt is, afgezien van alle nog te herstellen huizen en fabrieken? Waar was Groningen politiek op weg naar toe en is die weg onderbroken? Moeilijk te zeggen, je kunt niet zomaar de toestand van nu vergelijken met die van het verleden. Ook niet met een soort automatisch ‘voortschrijdend verleden.’

Tekst Jasper Schaaf

Toch zijn er historische vergelijkingsmomenten genoeg, en hoef je niets klakkeloos over te nemen. Je kunt wel bewust vergelijken en dit onderbouwen met het nodige empirische materiaal. Dat laatste is een moeilijke opgave door de grote verscheidenheid aan historische visies na de ‘val van het communisme’ en de strijd tussen verschillende standpunten.

Het valt te proberen. Je kunt bijvoorbeeld eens verkiezingsmateriaal lezen en ijken aan vergelijkbare punten, met heldere toetsingsnormen. Hier bestaat een mooi voorbeeld voor in een goed verzorgde brochure, uitgegeven door de CPN-District Groningen in 1981. Met hierin veel argumenten, maar met als contrast toch een slecht verkiezingsresultaat, zowel lokaal als landelijk. De Communistische partij zou spoedig opgeheven worden, opgaan in de PSP e.a. tot GroenLinks, maar ook in kleinere socialistische groepen, zoals spelend met een voorbode-rol voor de SP als snelgroeiende massapartij. Ook ontstond de NCPN.

Het district Groningen van de toen nog bestaande CPN was landelijk ingebed, maar ook in flinke mate autonoom. Het CPN districts-materiaal was zelf geschreven, maar werd inhoudelijk vervolgens waarschijnlijk centraal vastgesteld door landelijk actieve partijkaders.

Om een beeld te schetsen van visies van CPN-district Groningen zal ik hieronder vijf (samenhangende) probleemvelden benoemen, met kort het standpunt van de voormalige CPN hierover. Niet meer dan een impressie. Aan het slot een uiterst summiere overall-impressie en een duiding van de betekenis van een en ander. De voornaamste bron hier is bovengenoemde brochure.

Gas (p. 7). De CPN kon zich in de brochure van 1981 nog niet richten op de problematiek van de aardbevingen. Want deze problematiek kwam in feite pas vanaf 1989 en na de aardbevingen bij Huizinge en bij Zeerijp bovenaan de politieke agenda te staan. Maar rondom het gas is veel meer aan de hand, zoals de wegvloeiende grove winsten van de concerns die het gas exploreren en naar ‘Den Haag’. Den Haag laat de winsten wegvloeien ten koste van de arbeidersklasse. De CPN geeft de daartegenover een pleidooi voor solidaire samenwerking met andere landen, vooral in de derde wereld, om een solidaire politiek en voldoende werk te bevorderen. Het gas is daarom een politiek vraagstuk en dat moet hardop gezegd worden.

Werk en Werkgelegenheid. (p. 4). De brochure verwijst naar een nationaal alternatief plan waarmee 50.00 nieuwe arbeidsplaatsen kunnen worden geschapen en ruimte wordt gemaakt voor arbeidstijdverkorting.

Wonen en woonlasten (p. 8). Een oeroud thema dat in het midden van de belangstelling staat. Nadruk op acties in buurten en wijken, en op bestrijding van werkloosheid en armoede. Ter onderbouwing worden cijfers gegeven.

Leefbaarheid van Stad en Platteland (p. 10). Vanuit verschillende invalshoeken wordt de versterking van Stad en Platteland genoemd. Zoals de acties tegen de lozing van radioactief afval, en daarnaast actie voor behoud van een ongerepte Waddenzee, Dollard en Lauwersmeer.

Militarisering (p. 13.) en diverse sociale thema’s. De folder laat 20 pagina’s lang tal van politieke actiepunten zien. Ook op het gebied van de zorg, de sociale voorzieningen in buurten en wijken. Duidelijk wordt dat dit geen abstract verhaal op afstand is, maar de CPN actief is in de vele buurten van de stad en in de dorpskernen. Ook de emancipatorische ontwikkeling van de vrouw krijgt aandacht, en diverse actiestrijdpunten voor onderwijs en jongeren.

Conclusies. Deze folder duidt veel punten aan die in 1981 actueel waren, maar ook nu (helaas) direct herkenbaar zijn. Sociale steun, en materiële en immateriële zorg zijn nodig en worden in de politiek direct herkend. Veel actuele kernvragen van toen zijn die van vandaag, al krijgen vragen over milieu en biodiversiteit nog weinig aandacht.

Is het te gewaagd te stellen: de lokale politiek stagneerde in Groningen door het gas? Niet alleen door de kosten van de hersteloperaties en de politieke strijd er omheen. Heel het politiek denken verschraalde door de eenzijdige – maar terechte! – aandacht daarvoor. In die zin is de verkiezingsbrochure van één partij nog heel actueel. Alle aandacht logisch op de hot issues, ook zó moet je kijken naar wat er verloren ging de afgelopen (ca.) 20 jaar. Concreet was er in de landelijke politiek te weinig aandacht voor actuele thema’s op het gebied van huisvesting, zorg, onderwijs, emancipatie en vredespolitiek. Over dat laatste is op zich al een verdere studie wenselijk.

Wat is dan nodig? Aan de slag dus. ‘Links inhalen!’ Voor een politiek die verloren gegane aandacht én middelen herstelt. Ouder materiaal blijkt vaak juiste prioriteiten te bevatten, ook al is een nieuwe Fré Meis er nog niet bij gevonden. Het zijn immers resultaten van veel eerdere beraadslagen en acties. Uit de algemene conclusie blijkt ook dat er veel studie en discussie nodig is. De situatie in Groningen vraagt om alertheid voor een nieuw herstel van wat misschien verouderd leek, actuele aandacht voor de politiek in een brede zin van het woord. Aandacht voor de samenhang der dingen, lokaal voor algemeen en een algemene aandacht op concrete thema’s als die van huisvesting, zorg en veel meer. De CPN-brochure verwijst naar niet minder dan ca. 40 thema’s, heel concreet. Daarvanuit is het ook nodig de algemene lijnen te blijven zien.

Voor wat meer ‘Marx’ in de Groninger politiek is heel veel te zeggen. Maar let op. Laat je dan niet de hele ‘sector’ van de sociale media buiten beschouwing? En de nu veel bredere verwerkingen van de maatschappelijke en biologische transities? Inderdaad de hier gevraagde reconstructies vormen een deel van ‘het probleem’ of probleemstellingen. Maar wel een belangrijke, historische opzet binnen een groot geheel, met toekomst. Of gaan we alleen maar over tot de orde van de dag? Dat werkt nergens goed, als je verder kijkt naar de langere historische lijnen.

Analyses en reducties van theorie, geschiedenis, uitwisselingen van wat we hadden, enzovoorts, ze kunnen de theorie niet verdringen of overbodig maken. Maar ze kunnen wel helpen hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Dat zou wel eens een bijproduct kunnen zijn waar we in een bepaald stadium van de geschiedenis net op zaten te wachten.

Jasper Schaaf (1950) studeerde filosofie aan de RUG en studeerde in 1978 af op De invloed van Joseph Dietzgen op de Nederlandse arbeidersbeweging. Schaaf was actief in Vietnamacties, vredesbeweging, studentenbeweging, buurtwerk, linkse politieke  partijen en vakbeweging. Bestuurlijke functies in de vakbeweging, onderwijs en welzijnswerk. En een groot liefhebber van de natuur https://filosofie-en-politiek.blogspot.com/

Categorie: Columns, Jasper Schaaf, Politiek Tags: gaskraan, groningen, verleden en heden

Lees ook:

  1. Ontbossing gezien door Marx – onverbiddelijkheid, actie en gascrisis
  2. Geen 3,7 miljard extra aardgas uit de Groninger grond!
  3. Groningen, de levenszekerheid als onrealistische sluitpost
  4. Oproep aan Kamerleden om een einde te breien aan gasgebruik

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen
    • Extinction Rebellion trekt kort geding in: politie stopt met huisvisitaties

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.