• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het volk mort (3) – onze behoeften

Het volk mort (3) – onze behoeften

26 juli 2023 door Rob van Boven en Luuk Mur

Het lijkt erop dat we ons meer verbonden voelen met geld en macht, dan met elkaar, de natuur en rechtvaardigheid. Er heeft een omkering van waarden plaatsgevonden en deze is nog steeds gaande. Hoe doen we dat, hoe zorgen we ervoor dat we massaal met deze omkering van waarden bezig zijn? Hoe komt het dat we steeds individualistischer worden, terwijl we weten dat sociale verbondenheid voorwaarde is voor een mooi en goed leven. We stellen ons de vraag of het mogelijk is om geboden voor een ongelukkige samenleving op te stellen en zo te reflecteren op wat we fout doen? Vandaag gaan we in op behoeftes en oplossingen.

Gebod 3. Zie oplossingen om behoeftes te bevredigen aan voor de behoeftes zelf.

We hebben allemaal behoeftes. We willen leven, veiligheid, verbonden zijn, onszelf zijn en we hebben seksuele behoeftes. Om deze behoeftes bevredigd te krijgen, moeten we deze ervaren (rechterhersenhelft) en vervolgens, indien nodig, oplossingen bedenken hoe we ze kunnen bevredigen (linkerhersenhelft). We zijn echter in staat om gaandeweg de gekozen oplossingen deze zelf als onze behoeftes te gaan zien. We raken daarbij de weg kwijt als we ons fixeren op de bedachte oplossingen in plaats van het bevredigen van onze eigenlijke behoeftes. Hoe meer we gekozen oplossingen als behoeftes gaan zien en deze willen realiseren, hoe meer we weg raken van onze eigenlijke behoeftes.

Je vindt bijvoorbeeld dat je partner je te veel probeert te beïnvloeden. Je kan gaan geloven dat om je behoefte om je zelf te zijn binnen je intieme relatie, je jezelf meer moet afsluiten en vaker alleen moet zijn. Alleen ben ik vrij, denk je. Je kan dan gaan denken dat je de “behoefte” hebt om alleen te zijn, terwijl dat een oplossing was om je vrij te voelen van de beïnvloeding van je partner. Je gelooft dat je de ander buiten moeten sluiten, zodat je kan doen wat je wil.

Vanwege deze geloofsvergissing, dat vrijheid gelegen is in kunnen doen wat je wil zonder bemoeienis van de ander, beschadig je de verbinding met de ander. Onze vrijheid waarborgen we in principe juist door de ander in vertrouwen te nemen en te delen wat er in ons leeft aan gedachtes, gevoelens en verlangens.

Onze vrijheid kunnen we ook kwijtraken door ons aan te passen aan de verwachtingen van de ander. Charlie Brooker is de schrijver van de sciencefiction serie Black Mirror. Deze titel is een verwijzing naar ons telefoonscherm. In één van de afleveringen functioneert de telefoon om online scores bij te houden over de waardering die je krijgt van anderen die je ontmoet. Een speciale app maakt het mogelijk de sociale waardering die een ander van jou heeft direct in te zien. Iedereen is daar obsessief mee bezig en iedere ontmoeting draait om de waardering van de ander. Ook is te zien op de app hoe hoog de gemiddelde waarderingsscore is van iedere andere persoon die je ontmoet. Als iemand met een hoge gemiddelde sociale waarderingsscore je bij een ontmoeting hoog of laag waardeert, dan heeft dat veel effect op jouw gemiddelde score. Dit systeem leidt tot totaal onechte ontmoetingen, waarbij fundamentele behoeftes zoals vriendschap en liefde niet meer aan de orde zijn. Een lage gemiddelde score heeft ook maatschappelijke consequenties. Je moet bijvoorbeeld aansluiten in een lange rij om iets te kunnen kopen, terwijl je bij een hoge gemiddelde score gelijk geholpen wordt. Met een lage score kom je ook voor interessante banen niet in aanmerking.

Het is sciencefiction, maar ook dichtbij. We hebben nog geen app op onze telefoon die de sociale waardering van anderen direct kan aflezen. Maar zijn we nu ook al niet veel te veel bezig met de erkenning van anderen. Vanuit een angst voor afwijzing en eenzaamheid leggen we de beoordeling over onszelf bij de ander en juist daardoor frustreren we vriendschap en verbondenheid, omdat ervan authenticiteit geen sprake meer is.

Als ik nu eens een perfect lichaam zou hebben, dan zou mij toch wel liefde ten deel vallen, denkt iemand. Dat betekent trainen en nog een trainen in de sportschool en eventueel operaties ondergaan of andere medische behandelingen om aantrekkelijker te worden. Of als ik nou eens een totaal ander lichaam zou hebben. Geen vrouw meer, maar een man of omgekeerd of juist non-binair. Of zou het uitmaken als ik dure merkkleding aantrek en zo laat zien dat het mij materieel heel goed gaat, dat ik succesvol ben. Een handtas, zo één als Sylvie heeft, van 200.000 euro dat zou toch indruk maken. Het zijn bedachte oplossingen voor het gemis aan echte verbinding, terwijl ook hier de oplossing juist de verbinding in de weg staat.

Voor onze behoefte aan veiligheid kunnen we zijn gaan geloven dat we deze kunnen bevredigen door te streven naar zekerheden of proberen gevoelens en situaties te controleren. Of situaties te mijden waar we angst of onzekerheid kunnen ervaren. Je zoekt veiligheid bijvoorbeeld door dwangmatigheden. De dwang krijgt vervolgens het karakter van een behoefte, je voelt spanning als je er niet aan toegeeft. Maar het is geen behoefte, het is een niet functionele oplossing. Je dwang om alles recht te leggen op je bureau had de functie om veiligheid te creëren, het liep echter uit de hand en veroorzaakte een gevoel van onveiligheid als je er niet naar handelt. Het leven is een aaneenschakeling van onzekerheden en controle over gevoelens gaat niet echt lukken. Daar zijn gevoelens ook niet voor, ze hebben een signaalfunctie. Situaties kunnen we ook niet controleren, hoogstens beïnvloeden. We kunnen niet bepalen hoe onze omgeving reageert. Als we geen angst en onzekerheid willen ervaren, dan halen we de dreiging juist in huis.

Wat leeft wil leven. Toch kunnen we in sommige situaties geloven dood te willen. Dood willen is geen behoefte maar een oplossing. Het is een oplossing als onze levensdrift geen perspectief meer ziet, als we met onze levensdrift geen kant meer op denken te kunnen. Het is altijd zaak om uit te zoeken of er mogelijkheden zijn toch ruimte te krijgen voor onze levensdrift.

Voor onze linkerhersenhelft is het geen probleem behoeftes en oplossingen als één en hetzelfde te zien. Met denken kan je elke kant op zolang je je innerlijk besef (rechterhersenhelft) buiten spel laat. Leef je vanuit je RH dan worden je fundamentele behoefte ervaren, zoals de behoefte aan verbondenheid met anderen en met de natuur. De LH leeft vanuit een model over de ander en zichzelf. Je gelooft bijvoorbeeld dat je de erkenning en waardering van de ander nodig hebt en die kunt verkrijgen als je rijk bent en veel bezit.

Onze LH is gespecialiseerd in overleven op basis van een model van de werkelijkheid (Ik-versus-de-wereld) en onze RH ervaart (In-de-wereld-zijn). Leef je vanuit je RH dan ervaar je fundamentele behoeften. We zijn een sociaal dier en de behoefte verbonden te zijn met anderen is daarom fundamenteel. Je kan geloven dat je met bezit de erkenning en waardering van de ander zal krijgen. Bezit zou de oplossing zijn voor je en je streeft ernaar zo rijk mogelijk te worden. Het belang van de ander wordt uit het ook verloren. De markt springt daarop in en stimuleert eigenbelang. Bij vriendschap ben je uit op het goede voor de ander, zodra de markt zich ermee bemoeit gaat het om eigen voordeel. De ander moet maar voor zichzelf zorgen en als dat mislukt dan is er de staat waar je kunt aankloppen. Zo ontstaat BV Nederland en kunnen politici zeggen dat we zo’n rijk land zijn, terwijl de voedselbanken het werk niet aankunnen. Ernstig is ook dat we de verbondenheid met elkaar zijn kwijtgeraakt, waardoor eenzaamheid een algemeen verschijnsel is geworden.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Luuk Mur, Pakhuis van Verlangen, Rob van Boven Tags: behoeftes, Black Mirror, buitensluiten, Charlie Brooker, linkerhersenhelft, oplossingen, rechterhersenhelft, sociale verbondenheid, vriendschap, waardering

Lees ook:

  1. Mark Rutte: ‘We hebben het verkeerde model gebruikt’.
  2. De Boeddha en de dood
  3. Een verslaving maakt meer kapot dan je lief is
  4. Dertig zetels in de peiling voor de partij ‘functie elders’.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.