• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Karin  – bericht uit het verpleeghuis

Karin  – bericht uit het verpleeghuis

26 juni 2023 door gastauteur

Als je zo leeft dat iedere dag hetzelfde is, dan is bezoek van je kinderen, familie, vrienden en kennissen erg belangrijk. Vooral de kinderen en de partner van een mens met de ziekte van Alzheimer zijn meer dan welkom in hun soms vervaagde leven. En ik moet zeggen, op de afdeling waar ik werk komt er vaak bezoek. Zondag, zaterdag  en woensdag zijn van die dagen.

Wij adviseren zoveel mogelijk dat het bezoek hun bij ons verblijvende familielid mee neemt naar elders in het gebouw, of naar buiten gaan. In ieder geval van de afdeling af, dan hebben de bewoners even wat anders dan aan tafel zittend en starend naar elkaar de dag door te brengen. Sommige kinderen, partners, broers en zussen komen bij hun verwanten wel twee tot drie keer per week op bezoek. Ook voor ons zijn dat blije momenten. Vergeten worden, vierentwintig uur per dag alleen zijn, zonder je dierbaren of als je die niet (meer) hebt om je heen, het lijkt mij een verschrikking. Als er geen naaste familie meer is, of als er geen interesse meer voor die mensen is- dat komt helaas ook voor, worden financiële zaken door een belangenbehartiger waargenomen, maar die mensen komen nooit in het huis. Ben je echt alleen op de wereld, dan hangt alles weer af van de goedheid en compassie van de verzorgende.

Bang voor confrontatie

Niet iedere bezoeker kan het opbrengen de afdeling op te komen, ze zijn bang om te ervaren dat iemand die een vol leven heeft geleid zo moet eindigen. Deze bezoekers wachten in het restaurant of buiten op hun geliefden. Ze nemen regelmatig wat lekkers mee. Als de Alzheimer in een verder stadium zit, dan zie je vaak dat de bezoekers niet meer herkend worden. Het langst blijven de kinderen in het geheugen gegrift, maar op een dag is dat ook voorbij.  Dan worden de bezoeken ook minder. Vaak omdat de bezoekers denken dat het geen zin meer heeft, maar ik vind,  ook al is de herkenning weg, je kunt iemand nog wel een goed, veilig en vertrouwd gevoel geven door er gewoon te zijn. Die momenten zijn  belangrijk, voelen dat iemand om je geeft.

Regelmatig moet ik denken aan mijn eigen overgrootmoeder, oma noemde ik haar. Als kind al ging ik wekelijks bij haar op bezoek. In mijn jonge jaren logeerde ik daar de weekeinden want bij mijn hippe oma was het altijd feest. Ze was haar tijd ver vooruit, bij haar mocht ik alles! Zelfs stiekem samen een Peter Stuyvesant sigaretje roken. Oma was een kordate vrouw, nooit zeurend over de ongemakken die ons allemaal treffen als we ouder worden. Toen haar lichamelijke functies af begonnen te nemen nam ik langzaam wat taken van haar over. Ik ging de boodschappen doen, knipte oma’s teennagels en ging haar meer verzorgen. Wij sliepen samen in een ledikant en dan bespraken we in bed wat er de volgende dag moest gebeuren. Later toen ik wat ouder werd en een baan kreeg, werd het wat moeilijker. Ik ging toen op mijn vrije middag naar haar toe, doordat de tijd beperkter was kon ik niet alles meer doen voor haar wat eigenlijk nodig was. Hoe dan ook, wij genoten van elkaar.

Ik was niet het enige klein- of achterkleinkind. Ze genoot van ons allemaal en hield veel van ons. Altijd was ze betrokken bij ons wel en wee. Ze is al een tijdje dood, maar we praten nog steeds over haar. Dan leef je echt wel voort.

Op een dag merkten wij dat oma wel erg achteruit ging en niet meer alleen thuis kon blijven. Ze at niet meer, vergat dingen, ook het vuur onder een pan doven,  zodat de hele straat af kon fikken. Ze was bijna blind en zat alleen maar op haar stoel te wachten op wat komen ging. Ze wilde haar huis, waar ze zolang al woonde, niet verlaten. Wat we ook tegen haar zeiden. Op een dag kwam haar kleinzoon, die naar haar man genoemd was, op haar verzoek bij haar. Ze wilde zijn advies hebben. Stilletjes zal ze wel gedacht hebben dat hij haar gelijk zou geven en haar steunen om daar te blijven wonen. Maar hij zei: oma, dit kan werkelijk niet meer. Jijzelf maar ook anderen lopen een groot risico als je hier blijft wonen. Je bent zo vergeetachtig. Toen legde ze zich er bij neer dat het zo niet meer langer kon.

Oma ging naar tegen haar zin naar een verpleeghuis, vreselijk was dat!  Tot op de dag van vandaag zie ik haar daar aan een grote tafel zitten. Als ik op bezoek kwam zei de verpleegkundige: ‘Mevrouw,  uw kleindochter is er’ waarop oma steevast zei: dat is niet mijn kleindochter maar mijn achterkleindochter.’ Als ik vertrok pakte ze huilend het tafelkleed en gebruikte dat om haar ogen te drogen. Roepend,  oh, *Karin, laat mij hier toch niet alleen. Nu nog kan ik daar om janken. En ik kon haar niet helpen om uit haar hel verlost te worden.

Ik wil hier mee aangeven dat het inderdaad soms vreselijk is om op bezoek te gaan. De shit zien waarin anderen, je vader of moeder, verkeren. Met hun decorumverlies, de luiers om. En het staat ons allemaal te wachten.

Als ik aan het eind van de dienst naar huis fiets en ik zie al die jonge mensen op straat, waarvan ik vermoed dat ze ook nog jonge ouders hebben en mogelijk thuiswonende grootouders, dan voel ik me soms wel eenzaam. Ik besef: die jonge mensen weten nog helemaal niet dat er afvalputjes zijn in onze maatschappij, waar ik wel elke dag mee te maken heb. Ze lachen, die jongeren,  en hebben plezier. Twee straten verder worden mensen geleefd en bepalen anderen hoe ze leven. In een huis dat geen thuis is.

  • Gefingeerde naam om de privacy te beschermen.

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Pakhuis van Verlangen, Voedsel, Zorg Tags: alzheimer, bezoek, dementie, oma, verpleeghuis

Lees ook:

  1. Boeken – Als een dierbare Alzheimer heeft
  2. Boeken – Het geheugenlabyrint
  3. ‘Dan voel ik me soms wel eenzaam…’
  4. Het jaar 2020 – dag 336 – verraad

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bernadette zegt

    26 juni 2023 om 17:27

    Leestip naar aanleiding van dit artikel: “Verpleegthuis, Wat ik leer van mijn huisgenoten met dementie” van Teun Toebes. Een hoopgevend boek.

  2. carla iemants zegt

    27 juni 2023 om 08:43

    Ach, Karin, hoe erkenbaar is je bericht. Jaren heb ik deze lieve mensen verpleegd. Het was niet altijd gemakkelijk. Zowel niet lichamelijk als psychisch. Maar ik heb er veel van geleerd hoe ik zelf in het leven ging staan.
    Nu ben ik zelf ”oud’ en begin te vergeten. Niet het normale ouderdom vergeten. Mijn hersenen beginnen dienst te weigeren.
    Toen ik nog werkte hoopte ik dat ik dit nooit zelf hoef mee te maken. Maar nu haalt de realiteit mij in en zal net als jouw oma en ook de mijne, dit mijn laatste oplossing in dit leven zijn.

  3. Johan zegt

    27 juni 2023 om 08:46

    Dement worden hoeft niet altijd een kwelling te zijn.
    Mijn moeder is dement geworden. Voor ze dement werd had ze last van slapeloosheid, was wantrouwig naar mensen en niet erg gelukkig. Ze klaagde echter nooit.
    Thuis wonen ging best nog goed, omdat mijn moeder geen rare dingen deed. Ze wilde niet naar een verpleegtehuis, want dan wilde ze liever dood.
    Op een dag brak ze haar arm omdat ze met haar voet achter een tafeltje bleef hangen.
    De artsen in het ziekenhuis vertelde dat het een slechte breuk was en dat het wel een jaar zou deuren voordat het aan elkaar gegroeid was en dat ze er verder niks aan deden. Ook zou ze de rest van haar leven pijn houden.
    Omdat de thuiszorg haar niet uit bed kreeg, moest ik iedere morgen naar mijn moeder om haar uit bed te halen. Ze kermde het uit van de pijn.
    Uiteindelijk moest ze naar een verpleegtehuis. Ze schreeuwde het uit toen ze de ambulance zag.
    Door de dementie verdween de slapeloosheidheid, omdat mijn moeder niet meer piekerde.Ook raakte in extase als ze bijvoorbeeld een bloem zag. Het brein was tot stilstand gekomen en mijn moeder ziet de wereld voorbij het denken.
    Inmiddels is mijn moeder gewend aan het verpleegtehuis. De verzorging is slecht door het gebrek aan personeel. Ze is heel lief en hartelijk voor andere mensen en ze is het zonnetje van de afdeling. Af en toe heeft ze nog wel eens een dwarse bui, want ze doet niks tegen haar zin en ze laat zich niet dwingen.
    Ik kan wel stellen dat mijn moeder door de dementie tevreden is geworden. En met haar arm is het helemaal goedgekomen. Na drie maanden deed ze alles weer met die arm.
    Ze is inmiddels 90 en ik heb een betere band met haar dan ooit.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.