• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Massaclaim tegen het falende Jeugdbeschermingssysteem

Massaclaim tegen het falende Jeugdbeschermingssysteem

7 maart 2023 door Rob van Boven en Luuk Mur

Er is al jaren veel kritiek op de Raad van de Kinderbescherming, de Veilig Thuis organisaties en de Gecertificeerde Instellingen (GI’s). Kern van de kritiek is dat er onzorgvuldig onderzoek gedaan wordt, waarbij veelal feiten niet van meningen en roddel en achterklap worden gescheiden en dat op basis van dit non-onderzoek maatregelen genomen worden.

Veel ouders en kinderen die in aanraking komen met de Jeugdbescherming lopen daarbij een trauma op. Als je het niet eens bent met het onderzoek van Veilig Thuis of de Raad voor de Kinderbescherming, of het niet eens bent met het beleid van de jeugdbeschermer, dan kom je makkelijk in een gevecht terecht waarbij je volkomen machteloos bent. Je wordt tegemoet getreden alsof je een dader bent en van empathie van de kant van de professional is meestal geen sprake. Je verzet wordt geïnterpreteerd als “lastig zijn” en dat kan natuurlijk weer een negatieve invloed hebben op de weekendregeling, een terugplaatsing van een kind of een bezoekregeling.

Jeugdbeschermers klagen over vijandig gedrag, gestalkt worden en bedreigingen. Een jeugdbeschermer die in de overlevingsmodus komt, ziet vaak alleen nog maar zijn eigen gelijk, kan niet meer vrij denken, verliest zijn empathie en zijn ideeën worden belangrijker dan de realiteit. Communicatie wordt vervangen door controle en dwang. In eerdere column hebben we uitgelegd dat in dit proces de Linkerhemisfeer (LH) dominant wordt, ten koste van de rechterhemisfeer (RH). ( Zie voor een toelichting op de werking van onze twee gescheiden hersenhelften: Het Brein: waarom twee helften? – Dr Hans van den Hooff).

Het is te vergelijken met een scheidsrechter die in een hectische wedstrijd een eenmaal genomen beslissing niet meer gaat herzien. Hij ervaart geen ruimte om zijn eigen beslissing te evalueren. “Ik ben hier de baas”, roept hij naar de spelers die fel protesteren. Het wordt vervolgens een wedstrijd “ik ben de baas” tegen groeiend verzet van de spelers. Er is geen -samen- meer en de scheidsrechter is vergeten waarom hij eigenlijk op het veld staat. Hij strooit met gele en rode kaarten. De spelers richten zich op het raken en blesseren van de tegenstanders. Ook het publiek bemoeit zich er mee en sommigen betreden al het speelveld.

Eén van die vaders die zich hevig verzet tegen de gang van zaken in de jeugdbescherming is Alfred Groenen, jurist, vader van twee kinderen en naar eigen overtuiging slachtoffer van de jeugdbescherming. Hij vertegenwoordigt het samenwerkingsverband van Ouders met Jeugdzorg. Deze organisatie besloot, na overleg met een advocatenkantoor, te proberen een massaclaim te organiseren en bij voldoende deelname deze in te dienen tegen de genoemde jeugdbeschermingsinstellingen. Daarvoor is het nodig dat duizenden biologische ouders, pleegouders en kinderen, die te maken hebben gehad of nog hebben, zich inschrijven op de daarvoor geopende website –Massaclaimjeugdzorg.nl-.

Veilig Thuis is het advies- en meldpunt voor huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderen mishandeling. Op basis van feitenonderzoek zou deze organisatie vast moeten stellen of er werkelijk sprake is van geweld of mishandeling. De klacht is dat deze organisatie regelmatig onterechte interpretaties maakt en deze hanteert als feiten. Ouders, pleegouders en kinderen kunnen daardoor onterecht in grote moeilijkheden gebracht worden. Veilig Thuis is zelf over het algemeen van mening dat ze juist heel goed bezig zijn en zal om voor ons niet inleefbare redenen niet of nauwelijks willen toegeven dat ze fouten maakt. Hun opstelling lijkt voort te komen uit zelfbescherming.

Als je van mening bent dat je onterecht behandeld wordt door VT, dan kan je naar de klachtencommissie van de organisatie, maar er zijn weinig mensen die geloven in de onafhankelijkheid van deze commissies. Je kan ook een tuchtklacht indienen tegen de HBO opgeleide, SKJ geregistreerde onderzoeker of jeugdbeschermer. Omdat er te lange wachttijden ontstonden, is deze tuchtprocedure uitgehold en daardoor weinig geloofwaardig meer. Ook kan je een klacht indienen bij het medisch tuchtcollege over de betrokken BIG geregistreerde gedragswetenschapper, tenminste als je erachter kunt komen welke gedragswetenschapper heeft meegewerkt aan het onderzoek. Vaak wordt er geweigerd dit bekend te maken. Veel gedragswetenschappers proberen achter de schermen te blijven en sommigen laten zich zelfs uitschrijven uit het BIG register, om zo tuchtprocedures te voorkomen. De procedures bij de klachtencommissie en het tuchtcollege duren vaak ruim langer dan een jaar en ondertussen loopt de gedwongen “hulpverlening” met de opgelegde maatregelen verder.

Bij De Raad van de Kinderbescherming en gecertificeerde Instellingen spelen vergelijkbare problemen. Ook zij verzaken volgens het -samenwerkingsverband van Ouders met Jeugdzorg- hun plicht om in rapportages of verzoekschriften relevante feiten volledig en naar waarheid aan te voeren. Een probleem is ook dat ze vaak de niet op feiten gebaseerde conclusies van Veilig Thuis zondermeer overnemen.

Een Jeugdbeschermingssysteem is hard nodig, dat staat niet ter discussie, maar het huidige systeem faalt al jaren en de Nederlandse Staat lukt het niet goed toezicht te houden op deze partijen. De Staat valt zelfs te verwijten dat ze ingaan tegen het Verdrag inzake de Rechten van Kind. Daar staat namelijk in geformuleerd dat de overheid moet waarborgen dat een kind niet wordt gescheiden van de ouders, tenzij het strikt noodzakelijk is, zoals bij misbruik en verwaarlozing. Jeugdbeschermers oefenen helaas soms macht uit volledig voor het eigen belang. En bij wie eenmaal de Linkerhemisfeer dominant is, wordt macht ingezet op het moment dat hij of zij het nodig acht en geeft dat niet meer op. Bij linkerhemisfeer dominantie is er geen samen meer en zijn eigen ideeën “waarheden” en desnoods worden er “feiten” bij verzonnen.

Hoe is het mogelijk dat zoveel professionals, die vaak uit idealisme (RH) kiezen voor een functie bij één van de genoemde instellingen, hun macht denken te moeten ge-of misbruiken om voor elkaar te krijgen wat ze zelf bedenken (LH). Dat wat ze zelf concluderen is vaak buiten de ouders en of kinderen tot stand gekomen, terwijl het hun juist aangaat. De ouders en kinderen hebben zelf de noodzakelijke informatie over wat er allemaal speelt, wat ze hopen en wie hun daarbij kan helpen. De hulpverlening kan vervolgens voorleggen wat ze kunnen toevoegen aan wat de ouders en hun kinderen willen realiseren. Vervolgens kunnen er samen afspraken gemaakt worden, in plaats van dat de hulpvrager iets opgelegd krijgt. Het is toch zo dat de meeste mensen die in de problemen zitten best willen veranderen, maar ze willen niet veranderd worden. Trouwens wat zinnig is te veranderen is niet wie iemand in wezen is, maar wat hij of zij is gaan geloven over zichzelf en de wereld. Mocht tussen de hulpvragers en hulpverleners geen overeenstemming bereikt kunnen worden, dan zou een derde onafhankelijke instantie erbij gehaald dienen te worden.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Bronnen:

  1. Het Brein: waarom twee helften? – Dr Hans van den Hooff
  2. Massaclaimjeugdzorg.nl
  3. Artikel in het AD (1 maart 2023) van onderzoeksjournalist Carla van der Wal.

 

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Luuk Mur, Rob van Boven Tags: Jeugdzorg, raad voor de kinderbescherming, Veilig Thuis

Lees ook:

  1. Kampioen kinderen weghalen bij ouders
  2. De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.
  3. Een schokkende ‘behandeling’ in de gesloten Jeugdzorg
  4. Veilig Thuis? Misbruik van macht (2).

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wulf zegt

    8 maart 2023 om 07:16

    Super eenzijdige belichting. Jeugdbescherming is in dit artikel op alle fronten de kwaaie pier. Geen spoor van wat er gebeurt als je kinderen niet weg haalt uit ontspoorde gezinnen.

    • Luuk Mur zegt

      8 maart 2023 om 16:48

      Dag Wulf,
      In deze column gaat het inderdaad over wat er niet goed gaat. De reactie is dan vaak “er gaat ook veel goed”. Ik vind dat eigenlijk vanzelfsprekend. De ouders en kinderen die wel de dupe zijn, schieten daar niets mee op. Bij de belastingdienst gaat ook veel goed, maar wat heb je daaraan als je slachtoffer bent van het toeslagenschandaal?

    • Bas zegt

      8 maart 2023 om 18:22

      Eens met Wulf, met name het gedeelte waar staat beschreven dat jeugdzorgprofessionals hun macht zouden ge-of misbruiken om voor elkaar te krijgen wat ze zelf bedenken. Dat herken ik vanuit de jeugdbescherming niet, in geen van de rollen die ik daar vervult heb (jeugdbeschermer, management, beleid). Veel eerder zie ik jeugdbeschermers die afwegingen maken en besluiten nemen met hun team en gedragswetenschapper. Besluiten die vervolgens meestal ook getoetstbworden door een onafhankelijke partij (Raad voor de Kinderbescherming of Rechtspraak). Er is veel aandacht voor feitelijk rapporteren en ja, natuurlijk worden er wel fouten gemaakt, maar machtsmisbruik dát herken ik niet…

  2. M.J. Prins zegt

    8 maart 2023 om 11:16

    Helemaal mee eens. Als vader en stiefvader heb ik hier jaren geleden mee te maken gehad. Gelukkig waren mijn vrouw en kinderen goed bij de pinken en wisten wij gezamelijk de ruimte te vinden om de kinderbescherming van ons af te houden. Mijn zoon was indertijd een van de drie kinderen in Nederland zelf pleitte om (door mij) geadopteerd te kunnen worden. Dat lukte. Hij (en anderen) kregen mijn achternaam. Hij is nu PhD … met een gezonde RH in balans met zijn LH.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.