• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De Linkerhersenhelft kent zijn plaats niet meer

De Linkerhersenhelft kent zijn plaats niet meer

30 november 2022 door Rob van Boven en Luuk Mur

Volgens psychiater en schrijver Lain McGilchrist zijn veel van de huidige problemen in de wereld het gevolg van het feit dat we steeds meer met de linkerhelft van ons brein zijn gaan denken. Dit is ten koste gegaan van onze rechterhersenhelft.

Er zijn belangrijke verschillen tussen de manier waarop de linkerhersenhelft en de rechterhersenhelft van onze hersenen aandacht besteden aan de wereld en proberen de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft wordt vooral gekenmerkt door “in-de-wereld” zijn en probeert ervaringen op holistische wijze rechtstreeks te begrijpen en werkt met empathie, terwijl de linkerhersenhelft abstract omgaat met de wereld. De linkerhersenhelft werkt vanuit een model dat het maakt om ervaringen te begrijpen. Het moet vervolgens via dat model zijn weg vinden.

Volgens McGilchrist is de linkerhersenhelft op veel gebieden minder betrouwbaar dan de rechterhersenhelft, omdat het minder feeling heeft met de werkelijkheid. Als de samenwerking in de hersenen tussen links en rechts goed is, dan zorgt rechts voor het contact met de werkelijkheid, de context, empathie en het overzicht. De rechterhemisfeer is dan ook dominant en de linker is dienstbaar aan de rechter, althans dat is de natuurlijke staat van zijn. In het Westen zijn de rollen omgedraaid van wie dominant is en wie dienstbaar.

Om het functioneren van de linker en de rechterhersenhelft te begrijpen kunnen we gebruik maken van een analogie. We kunnen de linkerhersenhelft zien als een persoon die in het centrum van een miljoenenstad is opgegroeid, zelden de stad uitkwam en komt, maar door zijn prestaties in zijn politieke partij van voorkeur het geschopt heeft tot een hoge positie bij een ministerie, in dit voorbeeld het ministerie van landbouw. Deze persoon zal door zijn gebrek aan rechtstreekse ervaring zijn toevlucht moeten nemen tot regels, schema’s, modellen en protocollen, juist omdat hij een gebrekkig contact heeft met de werkelijkheid van zijn werkdomein. Geen nood, hij of zij is erg sterk op het gebied van modellen, schema’s, protocollen, uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek. Diverse communicatietrainingen hebben ervoor gezorgd dat hij verbaal iedere “plattelander” de baas is. Ook als hij geen argumenten meer heeft, weet hij elk tegengeluid, waar hij sowieso een hekel aan heeft, te overtreffen met een stortvloed aan woorden. Het is altijd dit of dat, met grote zekerheid naar voren gebracht en het woord -misschien- komt niet in zijn woordenboek voor. Door een goede samenwerking met collega’s die wel met de voeten in de klei staan of gestaan hebben, zouden de beperkingen van de ambtenaar geen probleem hoeven te zijn. Juist door de samenwerking tussen praktijkervaring en kennis van de diverse modellen kan de persoon optimaal functioneren.

Een probleem is echter dat de in protocollen en modellen gespecialiseerde linkerhersenhelft/topambtenaar bijzonder zelfvoldaan is en zich niet meer bewust is van het feit dat hij in dienst staat van de rechterhersenhelft, welke zich niet hoeft te bedienen van interpretaties van de werkelijkheid, maar de werkelijkheid zelf kent. Zonder de rechterhelft mist de linkerhelft de context, het grotere geheel, mist het overzicht, wijsheid, empathie en is het spiritueel arm.

In onze westerse samenleving is een situatie ontstaan waarbij de modellen belangrijker gevonden worden dan de werkelijkheid zelf. Anders gezegd: de ambtenaar vindt de werkelijkheid van de vakman met de praktijkervaring maar een beetje suf en dom. Als uit het model blijkt dat 15 zittingen cognitieve therapie bij iemand die last heeft van een depressie het beste is, dan is de knowhow van de psychotherapeut niet meer nodig, zelfs niet wenselijk, denkt de ambtenaar. Voor zich heeft hij de DSM V en een overzicht van de evidence based therapieën bij depressie.

Het is niet alleen bij psychotherapie zo dat modellen bepalend zijn geworden, maar bij tal van gebieden. De macht over welke boeren wel of niet mogen blijven, ligt bij de ambtenaren van het ministerie van landbouw, die modellen gebruiken om te bepalen welke boer gesaneerd moet worden. Ervaringsdeskundigen bij thuiszorginstellingen zijn ervan overtuigd dat het werk beter, menselijker en goedkoper kan, als ze zich maar niet aan allerlei onnozele regeltjes zouden moeten houden. Onze minister van defensie wist bij aanvang niet wat het verschil is tussen een majoor en een kletsmajoor.

De overheid bepaalt ook bij welke kinderen het niet meer verantwoord is dat ze opgevoed worden door hun eigen ouders. Er zijn procedures, protocollen en codes beschikbaar die de uithuisplaatsingsroute uitstippelen. Zelfs het gegeven dat kinderen die in een jeugdbescherming-instelling geplaatst worden, daar vaak getraumatiseerd raken kan de protocollen-volger niet op andere gedachten gebracht worden. Integendeel, ga als prakdeskundige een dialoog aan met een protocollenvolger en je komt in een machtsstrijd terecht waarin je kansloos bent.

Natuurlijk dit bovenstaande is een karikatuur. Waar het ons om gaat, is dat er een tendens is in onze samenleving naar steeds meer linkerhersenhelft denken en dat we steeds minder waarde hechten aan mensen die in het veld zelf werkzaam zijn. Hierdoor is er een tekort aan vakmensen ontstaan die vanuit verbondenheid en liefde werkzaam zijn. En dus moest er een taskforce opgericht worden om uit te zoeken hoe er meer vakmensen opgeleid kunnen worden. Bijzonder is dat er dat weer geen vakmensen in die taskforce zitten. De uitkomst is bij wijze van spreken een protocol over hoe je het beste een vak kunt leren, terwijl het land schreeuwt om meer vakmensen. Meesterschap in een vak leer je in de praktijk. Op het Binnenhof in Den Haag wordt gereageerd met een extra onderzoek en het opstellen van een rapport. In allerlei domeinen, zoals het onderwijs, de jeugdhulpverlening, de ouderzorg, de gehandicaptenzorg hebben bestuurders de macht gegrepen en zijn de praktijkmensen naar het tweede plan gedreven, met als gevolg een groot tekort aan leerkrachten, thuiszorgmedewerkers, tegelzetters, verpleegkundigen, psychotherapeuten, huisartsen, rietdekkers, schoenmakers en vul maar in. Waar is het op dit moment geen crisis. Het lijkt erop dat arbeidsmigranten dit land draaiende houden. We zijn wel vergeten huizen voor ze te bouwen.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Luuk Mur, Natuur, Pakhuis van Verlangen, Politiek, Rob van Boven Tags: boeren, DSM V, empathie, in de wereld zijn, in het veld werkzaam, Lain McGilchrist, linker en de rechterhersenhelft, overzicht, werkelijkheid, wijsheid, zelfvoldaan

Lees ook:

  1. Polarisatie
  2. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  3. Het jaar 2019 – dag 224 – guur
  4. Een verslaving maakt meer kapot dan je lief is

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.