• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Over Theologie 35: Godsdienstfilosofie

Over Theologie 35: Godsdienstfilosofie

19 september 2022 door Dharmapelgrim

We zijn over de helft van de serie die ik naar aanleiding van een cursus Theologie schrijf. De inhoud van iedere les brengt mij op gedachten die ik wel wil delen. Vandaag:

 Aan alles komt een einde

Een van de leerdoelen van les 29 (er zijn er 48) van de cursus Theologie is dat de cursist kan erkennen dat godsdienstfilosofie probeert systematisch en rationeel antwoord te geven op vragen die het waarheidsgehalte van religieuze uitspraken betreffen. Nou, daar heb ik persoonlijk de hele les niet voor nodig hoor. Ik wil en kan best erkennen dat godsdienstfilosofie een en ander probeert… maar begin vervolgens ogenblikkelijk te stijgeren wanneer ik iets verderop lees: “… voor de wetenschap is de vraag naar de waarheid irrelevant…”. Onzin! Dat wetenschap en waarheid niet synoniem zijn, is correct. Wetenschap pretendeert nooit “de waarheid” te kennen en dus ook niet te vertegenwoordigen, maar daarmee is mijns inziens niet gezegd dat die waarheid irrelevant is. Wetenschap zoekt wel degelijk naar de waarheid, alleen op een andere manier en met andere methoden dan filosofie. Ik mag hopen dat dat óók voor godsdienstfilosofie en godsdienstwetenschap geldt. Wanneer de waarheid irrelevant zou zijn, zou dat betekenen dat de waarheid – of het kennen van de waarheid – geen enkel belang dient, niet ter zake doet, onbelangrijk is, onnodig is en niks oplevert. Kom op zeg.

Terug naar godsdienstfilosofie. Taal speelt hierin een grote rol. Hoe zeg je iets dat in wezen onzegbaar is? Want laten we wel wezen, het hele begrip “God” is nogal abstract. “God” bestaat als begrip, gedachte of idee, maar kent geen fysieke vorm of concreet bestaan. Niemand kan zeggen: kijk, voel, hoor, ruik, of proef dit en je ziet, voelt, hoort, ruikt of proeft God! Nee. En je kunt ook niet zeggen: God is zo en zo lang, breed, hoog of diep; zo en zo zwaar (of licht) en heeft die en die meetbare, aantoonbare kenmerken. Niets van dat alles. Alles wat mensen over God te berde willen brengen, moeten ze vatten in een taal die geen woorden kent voor iets dat nergens in de dagelijkse werkelijkheid zichtbare, hoorbare, voelbare, ruikbare of proefbare aanknopingspunten heeft. Het enige dat erop zit is om gebruik te maken van metaforen, ofwel: symbolen,  beeldspraken, vergelijkingen, gelijkenissen, overdrachtelijke uitdrukkingen en redekunstige figuren. Op die manier wordt God weergegeven als een oude man met witte baard; als een zon; als een paar letters, als … vul zelf maar in. Maar wanneer je de voor “God” gebruikte taal of uitdrukkingswijze niet begrijpt, wordt het verdomd lastig je een eigen idee te vormen van wat iemand met dat begrip “God” precies bedoelt. Helaas bestaat er géén wereldomvattend, symbool, beeld of wat voor talig iets dan ook om “God” mee te aan te wijzen. Het lijkt erop dat veel mensen elkaar liever de hersens inslaan ten faveure van ‘hun’ symbool, beeld of talig iets, dan dat ze het eens willen worden over hoe en waarmee ze het samen over “God” kunnen hebben.

Veel ideeën die mensen over God hebben, berusten op (vrees ik) volstrekt door mensen onbegrepen symbolen, beeldspraken, vergelijkingen, gelijkenissen, overdrachtelijke uitdrukkingen en redekunstige figuren. Ik geef een voorbeeld: hoeveel mensen in Nederland kennen nog een echte schaapherder en kunnen je vertellen wat hij/zij dagelijks doet wanneer de toeristen en dagjesmensen wegblijven (bijvoorbeeld omdat weer niet genoeg is om ter lering en der vermaak een dagje naar de heide schaapjes te gaan kijken, met zo’n authentieke, sokken breiende herder erbij. En een paar hondjes natuurlijk.). En loop eens een oude kerk binnen en kijk naar de fraaie glas-in-lood ramen. Wie kan per raam nog uitleggen welke symbolen er op staan en wat ze precies moeten overbrengen? In les 29 staat ook de volgende prachtige zin (van Martin Buber): “Verduistering van het hemels licht, verduistering van God, is inderdaad het karakter van de wereld waarin wij nu leven.” Leg maar uit in eigen woorden. Succes. Ik stel: “Het geen uitdrukking meer weten te geven aan wat het verstand en de dagelijkse materiële werkelijkheid overstijgt, kenmerkt de meeste mensen in de maatschappij waarin wij nu leven”. Het ‘geen uitdrukking meer weten te geven’, heeft alles met taal te maken. Zolang God geen mobieltje heeft en geen Tiktok, Instagram of Whatsapp gebruikt… ziet het er somber voor hem uit. Volgens Buber houdt de afvalligheid van de mensen van God automatisch ook altijd de afwending van God van de wereld in. Je krijgt dan een soort goddelijke eb- en vloedbeweging van af- en toewijzing. Alsof God dus zich slechts af en toe iets aan menselijke noden gelegen laat liggen. Soms is hij dan vol van erbarmende liefde, en soms vol van grimmigheid. Ik vind dat een tamelijk antropomorfe visie op God. Dat mensen borderlinegedrag kunnen vertonen, is op zich al erg genoeg, maar God? 

Volgens Kierkegaard (1813 – 1855), een Deense filosoof, staat de mens op het punt zich als nooit tevoren op het kernpunt van het christelijk geloof te baseren: het geheim van Jezus. Dat zei hij dus méér dan een eeuw geleden. Volgens mij moet dat dan een enorm punt zijn, of we zijn daar allang aan voorbij (tenzij we al langer dan een eeuw aarzelen om dat punt te betreden). Hoe het ook zij, volgens Kierkegaard bemoeit Jezus zich actief met het geloofsbeginsel. In gewoon Nederlands: God bemoeit zich persoonlijk, in de rol van Zoon, met het geloof. De mens kan bovendien – nog steeds volgens Kierkegaard – alleen tot geloof komen wanneer het hem lukt zich te verzetten tegen vijandige tendensen ten opzichte van het geloof. Dat die vijandige tendensen er zijn, kan niemand ontkennen. Secularisering grijpt om zich heen. De kerk verliest steeds meer haar greep op de mensen waar zij voor in het leven is geroepen: de gelovigen en twijfelenden. De kerk zelf wijt dat aan ‘moreel verval’. Dat kan de kerk mijns inziens alleen stellen wanneer zij de boodschap die zij verkondigt boven alles en iedereen verheven acht: het geloof in de Drie-ene-God is het hoogste morele goed! Het ontgaat de huidige kerk echter niet dat er iets nieuws in opkomst is, een nieuw moreel ontwaken; door Friedrich Nietzsche al aangekondigd. Hij had het onder meer over een nieuw soort ‘vreemden-liefde’ die betrekking had op de fysieke, psychische en religieuze nood van mensen in ontwikkelingslanden. In 2022 vind je dat terug in de sympathie die mensen voelen voor vluchtelingen uit Oekraïne; voor arme kindertjes die dood gaan van de honger in door klimaatrampen getroffen landen enzovoorts.

Tot slot wil ik het hebben over onsterfelijkheid. In de cursus staat: “Vanuit christelijk perspectief zou men het verstommen van de vraag naar onsterfelijkheid als een catastrofe van de ziel kunnen beschouwen, misschien zelfs als een geheim van de duisternis; het eeuwige leven bereikt men als men God met heel zijn ziel liefheeft en zijn naaste als zichzelf.” Iets verderop vragen de auteurs van de cursus zich af of er wellicht ook een (eeuwig?) leven mogelijk is waarbij deze verhoudingen niet aan de orde zijn.

Laat ik Nietzsche nog eens aanhalen: “Je kunt aan onsterfelijkheid kapot gaan.” Volgens mij denken mensen niet goed na over het begrip onsterfelijkheid. Het betekent: niet doodgaan. Nooit. Dus niet na honderd jaar, maar ook niet na duizend, één miljoen, één miljard of miljarden van miljarden jaren. Nooit is nooit. En ik ben het met Nietzsche eens: daar kun je kapot aan gaan. Ik heb eens geprobeerd het als volgt aan iemand uit te leggen:

Ik: “Speel je een instrument?”
Antwoord: “Ik kan geen eens noten lezen.”

Ik: “Prima. Met een eeuwig leven heb je tijd zat om dat te leren. Bovendien kun je dan niet één, maar alle soorten instrumenten leren bespelen. Virtuoos. En je kunt alle genres muziek en alle songs, liederen of wat dan ook uit het hoofd spelen, zelfs achterstevoren, geblinddoekt, hangend aan een lamp, terwijl je tegelijkertijd op iedere vraag die ze je stellen het perfecte antwoord kunt geven, want je hebt je alle beschikbare kennis eigen gemaakt. En dán is er precies één dag van de eeuwigheid voorbij. Er volgen er nog eindeloos veel. Ik garandeer je dat je je te pletter gaat vervelen en dat je maar één ding wilt: er niet meer zijn!”

Onsterfelijkheid? Eeuwig leven? Mag ik passen?

 

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Onderwijs Tags: cursus Theologie, Godsdienstfilosofie, serie

Lees ook:

  1. Over Theologie deel 8 – Sacramenten
  2. Over Theologie deel 10 – Atheïsme
  3. Over Theologie deel 16- Moderne Tijd
  4. Over Theologie 30: het geweten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 3 juni 2025
    Zenmeditatie in Maastricht
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 153 – haat
    • Boeddha in de bajes – Spirituele verdieping
    • Mijn hart bloedt maar we zijn niet machteloos. We zijn aan het opstaan.
    • Zenmummies
    • Menno – pre-klinische periode

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.