• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2022 – dag 233 – pietdendief

Het jaar 2022 – dag 233 – pietdendief

22 augustus 2022 door Joop Ha Hoek

Als kind deed ik boodschappen voor mijn moeder bij De Gruyter, een kruidenierswinkel op nog geen kilometer afstand van ons huis. Op het lijstje stond altijd koffie, roodmerk bonen die uit een prachtig koperen voorraadkast met glas ervoor werden geladen. Die winkels van De Gruyter hadden een schitterend interieur, met blauw-witte tegeltjes aan de muren en veel koper.

Het bedrijf stond vooral bekend om het ‘snoepje van de week’, bij een paar gulden boodschappen kon je voor tien cent een zak snoep kopen, het wekelijks snoepje was door De Gruyter in het leven geroepen om de enorme voorraad suiker binnen het bedrijf weg te werken. De productiekosten mochten niet meer bedragen dan een halve cent.

Door de klanten werd De Gruyter ‘Piet den Dief’ genoemd vanwege het kortingssysteem van 10 procent. Als je de kassabonnen spaarde kon je achteraf tien procent korting krijgen op je aankopen, voor De Gruyter was dat klantenbinding en je moest je aankopen contant betalen, heel bijzonder in een tijd dat kruidenierswaren op de lat werden gekocht. Voor De Gruyter was het kortingssysteem rendabel, het genereerde inkomsten en veel klanten vergaten hun kassabonnen in te ruilen voor korting zodat het bedrijf werd gespekt.

Albert Heijn, die in die tijd – het midden van de vorige eeuw- in De Gruyter de grote concurrent zag, mopperde dat De Gruyter wel erg veel winst moest maken om tien procent weer terug te geven aan de klanten. Op het hoogtepunt had De Gruyter 550 winkels in Nederland, in 1977 sloot het de deuren van de filialen.  In sommige winkelstraten zie je nog die prachtige winkelgevels, ook als teken dat alles vergankelijk is.

Ik deed en doe soms mijn boodschappen bij AH, door het volk Appie genoemd. En ook bij de Aldi, mijn favoriet, omdat je er vroeger goede en goedkope producten kon kopen zonder te verdrinken in allerlei merken. Aldi had zijn eigen huismerk, van alle soorten één. Je hoefde niet te kiezen, het was gewoon goed en redelijk goedkoop. Een tijdje terug ging het Duitse concern over op ook A-merken, die van de Unilever en DE en zo.

Ik vroeg me af: Aldi, waarom heeft u mij verraden? Bij de kassa, als er torenhoge bedragen moeten worden afgerekend, heb ik altijd de neiging om aan de caissière te vragen waar het peeskamertje is, om die boodschappen te kunnen betalen.

Ik heb in kruidenierwinkels vaak het idee dat ik word bestolen, dat het generen van winsten door de winkeltop belangrijker wordt ervaren dan het ten dienste staan van de klanten. Zoals in België bakkerszaken op de zondag verplicht open zijn om brood te moeten kunnen leveren, al heb je er ook veel broodautomaten, maar het brood moet die dag wel gebakken worden.

Die kruideniersconcerns vergeten vaak dat ze volkomen afhankelijk zijn van die klanten, als die een maand wegblijven is het gedaan met Appie, Aldi, de Plus, Jumbo, Dirk en hoe ze allemaal ook mogen heten, of zakken de prijzen van de waren naar een betaalbaar niveau. Is het gedaan met Hamsteren, twee producten voor de prijs van één. De Keuringsdienst van waarde toonde een tijdje geleden in een aflevering aan dat je dat tweede product gewoon zelf betaalt, niks gratis, omdat de prijzen van die waren kunstmatig hoog worden gehouden. Een medewerker van de Keuringsdienst…stapte een Duitse drogisterij binnen en daar niks geen tweede gratis maar gewoon lage prijzen voor een product. Nederlanders willen blijkbaar graag belazerd worden.

Vorige week waren de grootgrutters en zuivelconcerns de grote afwezigen bij het onderhoud dat Remkes had met de partijen die verantwoordelijk kunnen worden geacht voor de productie van stikstof-  door in dit geval het steeds maar weer vergroten van de omzet, waar de boerenstand nauwelijks van mee profiteert. De verantwoordelijk minister sprak er schande van.

Laat het sluiten van de deuren van de winkels van de eens zo machtige Piet den Dief een voorbeeld zijn voor deze grootgrutters.

Arbeiders, als uw machtige arm het wil…wordt het in de winkels stil (variant op Staat het hele raderwerk stil…)

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Economie, Geluk, Joop Hoek, Misbruik, Voedsel Tags: AH, Aldi, Appie, De Gruyter, duur, koosnaampje, ondoorzichtig, Piet den Dief

Lees ook:

  1. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  2. Het jaar 2018 – de tweehonderdeneenentachtigste dag -garage angsthaas
  3. Het jaar 2019 – dag 249 – bodhiappie
  4. Wakker Dier – Vleesvervanger vervangt niets

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
30 mei
Vipassana meditatie Rotterdam
30 mei 23
Rotterdam
31 mei
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
31 mei 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    ‘Meebewegen met wat er is’

    gastauteur - 15 mei 2023

    Als het gaat om dak- en thuisloze mensen wordt er door de maatschappij merendeels nog vanuit 'schuld en eigen verantwoordelijkheid' gedacht. Men heeft vaak het verkeerde idee dat iedere persoon in Nederland eigen verantwoorde keuzes maakt en dus verantwoordelijk is voor diens eigen lijden. Of men denkt dat het heel makkelijk is om een uitkering aan te vragen. De gewone burger weet niet hoe het is voor iemand die in een totaal andere realiteit zit.’

    Ras – nutteloze, kwaadaardige onzin

    Kees Moerbeek - 14 mei 2023

    Angela Saini heeft voor haar boek Superieur: de terugkeer van de rassentheorie zo’n beetje alle literatuur over rassenwetenschap doorgespit, schrijft ze. Veel genetici menen dat als genetica bewijst dat er nauwelijks reden is om rassenonderscheid te maken, het dus snel afgelopen zal zijn met racisme. Was het maar waar. Racisme is juist een sociale constructie met een enorme invloed, constateert ze.

    Waarom we beter denken dan we denken

    Erik Hoogcarspel - 5 mei 2023

    Je hoort nogal eens zeggen dat mensen van nature redeloos zijn en tot de meest bizarre meningen en handelingen in staat. Voor wie regelmatig de krant leest of het nieuws via andere media volgt, lijkt dit zelfs vanzelfsprekend. Het is daarnaast allang in zekere kringen gebruikelijk om de mens te beschouwen als een onderdeel van de natuur, een wezen dat zijn dierlijke afkomst verbergt onder een dun vernislaagje van beschaving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen veranderlijk en onveranderlijk vind je de deur naar non-dualiteit
    • Waarover praten we als we het over identiteit hebben?
    • Guy – Kom en kijk (P. ehipassiko)
    • Ludo – Wind
    • Ardan

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens