• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Over Theologie 28 – Geloof en moraal (Moraaltheologie)

Over Theologie 28 – Geloof en moraal (Moraaltheologie)

1 augustus 2022 door Dharmapelgrim

We zijn over de helft van de serie die ik naar aanleiding van een cursus Theologie schrijf. De inhoud van iedere les brengt mij op gedachten die ik wel wil delen. Vandaag:

Geloof en moraal (Moraaltheologie)

We hebben het over heersende zeden en gebruiken; over normen en waarden; gedragsregels; over wat je wel en niet moet of mag doen; plichten; ge- en verboden en zelfs taboes. En dat natuurlijk allemaal bezien vanuit christelijk standpunt. Daar kun je snel klaar mee zijn: “Heb uw naaste lief gelijk uzelf” en “Behandel een ander zoals je zelf door anderen behandeld wil worden” of “Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.” Dat dit toch iets ingewikkelder is dan zo op het eerste gezicht wellicht lijkt, blijkt wel uit het feit dat we in Nederland dikke boeken vol wetten hebben die allemaal precies over zaken gaan die hiermee te maken hebben. Kennelijk zijn die nodig. Of beter geformuleerd: kennelijk vinden wij als mensen het nodig om de eerste drie  simpele regels tot ver achter de komma te ontrafelen. Daar kun je echt niet alleen mensen – die anders dan christenen denken – de schuld van geven. Maar goed, moraaltheologie slaat op wat christenen vinden dat goed of fout is.

Onwillekeurig moet ik denken aan het volgende verhaaltje: “Een vogeltje besluit tegen alle adviezen van andere vogeltjes steeds maar hoger te gaan vliegen. Hij vliegt dus hoger en hoger, en komt daardoor in ijs- en ijskoude luchtlagen terecht. Hij verkleumt en krijgt kramp. Daardoor stort hij neer, maar weet op het nippertje toch nog met een soort glijvlucht veilig te landen. Precies onder de staart van een koe! Die laat een grote flats warme koeienpoep op hem (of haar?) vallen, waardoor het weer op temperatuur komt. Maar dan komt er een kat, die het vogeltje ziet en uit de vlaai vist om het op te eten.” Wat is de moraal van het verhaal? Dit: Als je alle adviezen van anderen in de wind slaat, moet je de gevolgen zelf ondervinden. Het zijn vervolgens niet altijd vijanden die shit over je uitstorten en het zijn ook niet altijd vrienden die je weer uit die shit halen!

Wat is goed en wat is fout. Dat kun je alleen zeggen wanneer je ervan uitgaat dat er slechts twee keuzes zijn: goed of fout. Maar dat is een illusie! Om te beginnen zijn het uitsluitend mensen die uitmaken wat zij goed en wat zij fout vinden. Niets is uit zichzelf of omwille van zichzelf goed of fout. Alles is noch goed, noch fout of zo je wilt zowel goed als fout! Pas zodra iets of iemand met het etiket ‘goed’ of het etiket ‘fout’ komt aandraven, heet het geëtiketteerde ‘goed’ dan wel ‘fout’. Niet eerder, niet later. Zonder etiket is alles gewoon wat het is. Moraaltheologie is niets meer of minder dan etikettenplakkerij in naam van de Drie-Ene God, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Zonder God géén goed en geen fout.

Gelukkig hebben christenen de Bijbel, waarin allerlei verhalen staan die duidelijk maken wat God goed of fout vindt. Je mag niemand dood meppen, behalve wanneer die persoon jou wil doodmeppen, want dan is het slim om als eerste te meppen zodat jij blijft leven en de ander het loodje legt. Zoiets. Zie het als “iets is goed, wanneer het alternatief niet goed is”. Dat is een rekbare uitleg. En omdat het een rekbare uitleg is, wordt die uitleg uiteraard uitgerekt in allerlei richtingen. Zonder de elasticiteit van de uitleg van ‘Je mag niemand dood meppen, behalve wanneer die persoon jou wil doodmeppen’, is het er op nahouden van een leger behoorlijk onzinnig. Voor allerlei andere zaken met een etiket ‘goed’ of ‘fout’ ligt het min of meer hetzelfde, zij het dat er vaak het woordje ‘maar’ bij komt. Iets is dan “goed’ of ‘fout’… maar…. en dan volgt er een soort toelichting die iets dat ‘goed’ is toch minder goed maakt en iets dat ‘fout’ is minder fout. Tenslotte komen we dan uit bij het Yin-Yang symbool. Te midden van het wit vind je dan zwart en te midden van het zwart vind je wit. In het Nederlands zou je kunnen reflecteren op het spreekwoord: er is geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan.

Prachtig hoor, al dat nadenken over heersende zeden en gebruiken; normen en waarden; gedragsregels; en over wat je wel en niet moet of mag doen; plichten; ge- en verboden en zelfs taboes. Zolang je er alleen maar over nadenkt, en er geen consequenties aan verbindt, is en blijft het erg vrijblijvend. The proof of the pudding is in the eating heet het in het Engels. Kortweg: de praktijk moet het maar uitwijzen. Een mooi Nederlands gezegde dat onmiddellijk duidelijk maakt dat theorie en praktijk soms ieder een andere kant uitgaan, luidt: het hemd is nader dan de rok. Recent heeft een grondig uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek uitgewezen dat mensen in allerlei opzichten net zo handelen als dieren wanneer het aankomt op overleven van de eigen genen. Hoe meer genen iemand deelt met een naaste, hoe meer men geneigd is iets van zichzelf of zelfs zichzelf helemaal op te offeren voor die naaste. Heb uw naaste lief gelijk uzelf, betekent simpelweg: voor mijn directe naaste misschien helemaal, voor naasten die verre verwanten zijn toch iets minder, en voor volslagen vreemden … vergeet het maar. Tegen genetisch vastgelegde instincten kan geen moraaltheologie op. Als dat waar is – en daar lijkt het op – is moraaltheologie voor de meeste mensen gewoon christelijk geneuzel voor in vredestijd. De meeste mensen … er zijn dus uitzonderingen. Vaak zijn dat lieden die later herdacht worden als helden, martelaren, dappere mannen en vrouwen met het hart op de juiste plaats, maar helaas op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.

De Nederlandse Grondwet van 1814 is na instelling meerdere malen herzien, (voorlopig) voor het laatst in 1983. In onze grondwet speelt moraal een belangrijke rol. Zo is de doodstraf inmiddels verboden en ook is het niet toegestaan om mensen te discrimineren op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of om het even welke andere  grond dan ook. Iedereen die in Nederland verblijft behoort bij gelijke omstandigheden gelijk te worden behandeld (artikel 1). Klinkt goed. En of het christelijk is, dan wel iets anders, maakt niet uit. Het is nu aan officieren van justitie, advocaten en rechters om uit te maken wat ‘gelijke omstandigheden’ zijn. Met wat creativiteit zijn er (denk ik) echter altijd wel ongelijkheden te vinden. Hoe futiel die ongelijkheden ook zijn, onder een vergrootglas dat vooringenomenheid heet (bijvoorbeeld) kunnen futiliteiten evenwel zeer groot (b)lijken. Geloof kan ook een vergrootglas zijn. Toch?

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: etiket, geloof en moraal, goed en fout, grondwet, moraaltheologie, theologie

Lees ook:

  1. Over Theologie deel 2 – Religie en godsdienst 
  2. Over Theologie deel 12 – Aristoteles en Plato
  3. Over Theologie deel 16- Moderne Tijd
  4. Over Theologie 19 – Piëtisme en Duitse protestanten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.