De Haagse Historicus en zijn ploeg hebben het aantal vliegbewegingen van en naar de luchthaven Schiphol flink aan banden gelegd. Ik meen met 60.000 per jaar. Voor mij is het een begin, mag wel terug naar 100.000. Nog veel maar een stuk gezonder. De nieuwe ploeg van de Vaste Torenbewoner lijkt meer vastbeslotener dan zijn vorige, tenminste de nieuwe ploegmaten.
Maar waar blijven nu al die mensen die op Schiphol zouden landen, en dat niet kunnen vanwege het quotum? Zetten de piloten koers naar andere vliegvelden, zoals The Hague/Rotterdam? Het lijkt in de lucht boven het voormalige vliegveld Zestienhoven almaar drukker te worden. Zou er niet een landelijk quotum moeten komen voor het aantal vliegbewegingen boven ons land? Zodat er niet meer gesmokkeld kan worden.
Moedig voorwaarts!
BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Ruud van Bokhoven zegt
Vliegen op waterstof had allang verwezenlijkt kunnen worden als de Haagse historicus niet zo laks was geweest met de gedachten het heeft niet zo’n vaart, of kon hij zich niet meer herinneren dat er nog waterstof is.
Het is zeker schoon vliegen, dat neemt niet weg dat het vliegverkeer verminderd moet worden ivm de overlast.