• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Jasper Schaaf – Het argument van de oorlog als anachronisme

Jasper Schaaf – Het argument van de oorlog als anachronisme

3 juni 2022 door gastauteur

Een momenteel veel gehoord argument: de oorlog is een anachronisme, maar er zijn politieke leiders die dat niet snappen. En er bestaat een veelgehoorde variant van hetzelfde argument: ‘iets is niet meer van deze tijd’. We weten kennelijk wat bij onze tijd behoort, en wat niet. Een soort hegelianisme van de koude grond.

Het zijn argumenten die vaak als stoplappen gebruikt worden, maar dát ook weer niet altijd. Paradoxaal. Het zijn argumenten die bij mij zeer dubbele gevoelens oproepen. ‘Uit de tijd zijn’, dat kan toch slechts door de feiten ‘vastgesteld’ worden? Maar het tijdsaspect is heel intrigerend. Als je weet wat wel of juist niet past bij de tijd, bij onze tijd, dan kan (eindelijk) het verstand toch zegevieren?

Kom daar maar eens mee aan nu de oorlog in Oekraïne zo drastisch woedt. Kon niet iedereen inzien dat er vooral verliezers zijn van deze hele oorlog? Het kón wel, maar de oogkleppen en de rancune bestaan ook als feit. De oorlog is helaas geen anachronisme voor wie hem ‘bedenkt’ en al helemaal niet voor wie erdoor wordt getroffen. De vele oorlogen en conflicten laten dus vooral zien hoe onmondig de hoogontwikkelde wereld eigenlijk nog is. Het is helaas geen anachronisme in standpunten te verdwalen die in de kern niet anders zijn dan die van (bijvoorbeeld) de middeleeuwen.

Misschien is maar het beste dat als iemand spreekt over de oorlog als anachronisme of het ‘niet bij  de tijd zijn’ van deze of gene dan echt te vragen naar de bedoeling. Wordt hier een moreel appèl gedaan gewoon het verstand te gebruiken en egoïsme op te geven. Of is hier sprake van een echte analyse van de politiek actuele situatie die méér bruikbaar is om te bepalen wat de politiek te doen staat? Of is het slechts ‘hogere onkunde,’ zoals zo vaak? Als men onkritisch blijft kun je je verschuilen achter de fictie dat jij wél van deze tijd bent.

De overvolle knap ingewikkelde wereld vraagt complexe vragen op te lossen. Dat te doen is eigentijds, rationeel en vooruitstrevend. ‘Uit de tijd’ verklaren is de houding van dat het je niet raakt. Het raakt dan je kinderen des te meer. Zo concreet is het. En bijvoorbeeld dat er door de economische en klimaatcrisis en hun uitwerkingen nog vele vluchtelingen hiér maatschappelijk mee willen doen omdat zij onherroepelijk érgens mee willen doen. Het zijn namelijk mensen! Zij zijn met velen en of toelating ‘uit de tijd’ zal zijn zal men nog vaak genoeg merken.

De gezochte oplossingen liggen in het klimaatbeleid en de mondiale economische en politieke structuur. Ook in die van de bestaande onderdrukking en ongelijkheid. Die maken dat zeer oude principes nog altijd ‘bij de tijd zijn’, geen anachronisme voor wie er direct mee te maken heeft. En blijkt de uitwerking misschien niet op een ernstige drogreden neer te komen, maar op een reden die ‘doorgeprikt’ moet worden. De vervreemding ophelderen. Met de bijbehorende eis van vreedzaamheid. Eigentijdse vreedzaamheid en verdraagzaamheid op grote schaal. Een opgave van de eerste orde.

Als je erover na gaat denken leggen de wel als drogreden bekendstaande kreten ‘toch nog’ een hele wereld bloot, waarin ook de waarheid zichtbaar wordt, ontwapenend. Hier moet meer gedaan worden dan begripsloos afwijzen dus. Trachten te begrijpen en goed te handelen.

Stop de oorlog. Nu.

Jasper Schaaf (1950) studeerde filosofie aan de RUG en studeerde in 1978 af op De invloed van Joseph Dietzgen op de Nederlandse arbeidersbeweging. Schaaf was actief in Vietnamacties, vredesbeweging, studentenbeweging, buurtwerk, linkse politieke  partijen en vakbeweging. Bestuurlijke functies in de vakbeweging, onderwijs en welzijnswerk. En een groot liefhebber van de natuur.

Categorie: Columns, Geluk, Jasper Schaaf, Krijgsmacht, Mensenrechten, Politiek Tags: Oekraïne, onderdrukking, ongelijkheid, oorlog

Lees ook:

  1. Het jaar 2022 – dag 61 – misdrijf
  2. Het jaar 2022 – dag 69 – beschermingbevolking
  3. Interfax – hoofd van Russische boeddhisten steunt  militaire operatie in Oekraïne
  4. Ardan – desinformatie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.