• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Onze hersenen vormen zich naar onze ervaringen (3)

Onze hersenen vormen zich naar onze ervaringen (3)

30 augustus 2021 door Rob van Boven en Luuk Mur

Een pasgeboren baby geeft de indruk veel te vroeg geboren te zijn. De negen maanden zwangerschap lijken niet voldoende te zijn geweest, gezien de hulpeloosheid van de baby. Pasgeboren dieren zijn al veel verder in hun ontwikkeling bij de geboorte. De premature baby, geboren na een voldragen zwangerschap, heeft een groot voordeel, het geeft de mens namelijk een enorme mogelijkheid om te leren na de geboorte. De hersenen van het kind zijn werk in uitvoering.

Het kind leert vooral als de opvoeders het kind helpen bij het ontdekken van de wereld. Wat gestimuleerd wordt, ontwikkelt zich, wat verwaarloosd wordt, stagneert en dat geldt zeker voor de hersenen. Kenmerkend voor de goede opvoeding is dat de opvoeder medieert tussen omgeving en kind en gericht is op de ontwikkeling van het kind. Opvoeders brengen hetgeen van belang is in hun groep, stam of cultuur over op de kinderen. Zo maken ze hem deelgenoot.

Goede opvoeders hebben de toekomst van hun kind voor ogen. Zijn er geen mediërende opvoeders die het kind stimuleren, dan is de kans groot dat de verstandelijke ontwikkeling stagneert. We spreken dan van pedagogische verwaarlozing of culturele deprivatie.

In Nederland worden relatief veel kinderen door de jeugdbescherming uithuisgeplaatst en moeten daardoor soms een deel van hun jeugd opgroeien in een instelling. Dat heeft echter grote nadelen. Instellingsopvoeders hebben vaak alleen een goed einde van hun dagelijkse dienst voor ogen, terwijl de ouders hun opvoedhorizon bij de volwassenheid van het kind hebben liggen. Daarnaast is het voor de ontwikkeling van de hersenen niet goed om te wonen in een groep kinderen die allemaal problemen hebben. Het zou juist aanbeveling verdienen om de juiste mensen om je heen te zoeken. In dat verband hebben we de methode community support ontwikkeld. Bij deze hulpverleningsmethode wordt gebruikt gemaakt van het eigen netwerk en wordt aan mensen gevraagd of ze zich positief willen inzetten voor de ontwikkeling en ondersteuning van kind en gezin. Deze mensen vormen samen een steungroep. Op deze wijze, zo hebben we aangetoond, kunnen uithuisplaatsingen van kinderen voorkomen worden.

We geven een voorbeeld van de gevolgen van een tekort aan mediëren. Kinderen zijn in hun denken impulsief en moeten leren om niet te slordig en gehaast te denken. De inbreng van een opvoeder is daarbij belangrijkrijk. De opvoeder wijst op de informatie die van belang is voor het oplossen van een probleem, leert het kind om het probleem dat hij ervaart te formuleren, vervolgens een plan te maken en dit uit te voeren en de uitvoering te evalueren. Ouders die dit planmatig denken niet of weinig mediëren bij hun kind, kunnen deze denkvaardigheid niet aanleren bij hem of haar, met als mogelijk gevolg dat de hersenen zich op dat gebied slechter ontwikkelen. Bij groepsopvoeding in een instelling is voor planmatig denken nauwelijks aandacht. Vaak zie je dat daardoor deze kinderen te impulsief blijven en daar ook op volwassen leeftijd grote beperkingen door ondervinden, die ten koste kunnen gaan van het zich zelfstandig redden in de samenleving.

De hersenen vormen zich naar hetgeen je ervaart. Hersenverbindingen die veel gebruikt, worden sterker en omgekeerd. De opvoeding van je ouders, de subculturen in de samenleving, de mensen met wie je omgaat bepalen mede hoe delen van je hersenen zich sterk ontwikkelen en andere delen niet.

In het Westen is een sterke nadruk op het idee dat we een ‘zelf’ hebben, een piloot in ons hoofd die de noodzakelijke beslissingen neemt. De gedachte dat een dergelijk ‘zelf’ mogelijk slechts een geloof is, kan er bij veel mensen niet in, zo overtuigend is dit idee ingetraind binnen het gezin en in het onderwijs. We moeten vooral een -ik- zijn gericht op succes, carrière maken, geld verdienen en macht verkrijgen. Onze hersenen zijn zo gewend aan het -ik-en-de-wereld of zelfs -ik-tegenover-de-wereld idee, dat we ons niet meer kunnen voorstellen dat het ook anders zou kunnen zijn. Het -in-de-wereld-zijn, zoals we als kind beleefden, zijn we vergeten. Alles draait nu om -ik- en de ander moet maar voor zichzelf zorgen. Voor die ander kan je invullen je partner, je collega, je medemens, de natuur enzovoort. Hier geldt: als we hetgeen we geloven zien als de werkelijkheid, dan zullen de consequenties ervan werkelijkheid zijn.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Columns, Geluk, Luuk Mur, Onderwijs, Rob van Boven Tags: deelgenoot, hersenen, jeugdbescherming, methode community support, ontwikkeling, ouders, toekomst

Lees ook:

  1. Onbewuste programmering
  2. Kampioen kinderen weghalen bij ouders
  3. Hersenen heb je om te overleven
  4. De gouden teerling is geworpen (4) – wél omgaan met racisme en boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’
    • Boeddha in de bajes – Rob en Bert
    • China: Religieuze leiders gevraagd om ‘Chinese traditionele’ (in feite communistische) cultuur te verspreiden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.