• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De macht van de bal

De macht van de bal

11 maart 2021 door Jules Prast

Taigu mijmert over vriendschap als het grootste geschenk dat iemand in dit leven ten deel kan vallen. En over de rol van zen bij de vriendschappelijke ontmoeting.

En zo zat Taigu in zijn hol, op een wijze waarop hij er altijd al had horen te zitten.

Temidden van de originele teksten van Tacitus, Ovidius, Catullus en Vergilius. Temidden van de poëzie van Boutens, Vasalis, Vroman en Gerhardt. Deze keuze had hij eerder in zijn leven kunnen maken, maar dat had hij niet aangedurfd.

Een leven in een wetenschappelijke bibliotheek was beter geweest voor zijn zwakke gestel, hadden de artsen hem vijftien jaar geleden verteld. Beter dan het stressvolle bestaan van een rusteloos over de continenten rondzwalkende manager.

Welke ongekende driften leeft een mens uit tijdens zijn leven? Het is alsof een zware stenen bal hem of haar vanuit de rugzijde steeds naar voren stuwt. Zo lijkt het iedereen te vergaan. Zelfs wanneer je samenleeft in een kaartenhuis van plannenmakerij zijn het zulke gedragspatronen die je uit elkaar kunnen drijven. Ze zijn sterker dan wat je je voorneemt te doen.

Maar nu is Taigu uitgeraasd. Het keerpunt kondigde zich aan tijdens zijn wedergeboorte in een zendo. Opeens wist hij zich een deelnemer in een vreemd toneelspel. Hij was met van alles bezig, behalve datgene wat er werkelijk toe doet.

Niet dat dat de macht van de bal onmiddellijk deed uitdoven. Ontwaken is een geleidelijk inwerkend medicijn. Eerst zou Taigu nog een boek schrijven en vierhonderd artikelen, redigeren en adviseren, en plannen maken die dienden te worden uitgevoerd voordat, voordat, ja, voordat wat eigenlijk?

Hij had een leraar die van mystiek houdt, en leerde daar menig ding van. Maar Taigu ging vooral ook zijn eigen weg, die van Hisamatsu en Thich Nhat Hanh, kortom meer die van Linji dan van Dogen. Staan waar je niet staan kunt, en doen, vooral doen, spreekt hem uiteindelijk meer aan dan de aanhoudende meditatieve vervoering. Dit is een persoonlijke kwestie van hoe je ingrediënten mengt om het eten voor jezelf op smaak te brengen. En bij Taigu hoort ook de nembutsu altijd tot de maaltijd.

Westers zenboeddhisme is zelf ook vaak een toneelspel. Zen zoals in Oost-Azië kunnen wij immers niet aan in een leven dat een zwaartepunt zoekt in onze individuele identiteit, zoals Carl Jung, zelf een kenner van mystiek, in de jaren dertig van de twintigste eeuw al opmerkte in een inleiding tot een boek van D.T. Suzuki. Wij moeten vooral niet proberen die praktijk tot in de puntjes na te bootsen. Dat is een doodlopende weg.

Wat niet wegneemt dat hetgeen een aanraking met zen kan teweegbrengen, een waardevolle toevoeging kan zijn aan het leven dat wij leven. De aanraking is als een zetje dat de biljartbal van richting doet veranderen. Als je het eenmaal doorleefd hebt, is het altijd deel van je. Wanneer je wat dan ook doet, is het er.

Aan zen worden grote woorden gewijd. Vrede, bevrijding, loslaten, leegte, ontwaken, compassie, niet-weten en wat dies meer zij. Het zijn allemaal uitdrukkingen uit het vocabulaire van het grote toneelspel. Taigu zal ze niet licht meer gebruiken. Hij is vriendschap gaan ervaren als het grootste geschenk dat iemand in dit leven ten deel kan vallen. In de ontmoeting zie je vrienden gaan staan waar ze niet kunnen gaan staan. Maar je moet het niet zeggen, het niet duiden. Dat breekt de schoonheid van de ervaring maar. Meeleven en voorleven, dat is waar het om gaat.

Joost mag weten wat er verder gaat gebeuren nu Taigu is uitgeraasd en zich aan zijn vertalingen zet en aan overpeinzingen over de geschiedenis, in belangrijke mate over de rol van religie en verbeelding in, wat genoemd wordt, de moderne tijd. Uiteraard met de boeddhageest op de lippen, met “namu amida butsu” als eeuwigdurende, zich altijd weer vernieuwende koan.

 

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Jules Prast, Zorg Tags: stenen bal, toekomst, uitgeraasd, voorwaartse druk, vriendschap

Lees ook:

  1. Jongeren hebben recht op een goede toekomst – stem bewust
  2. Ouder worden: helpt zen?
  3. Vertrouwen werkt wel – Resultaten van de experimenten met regelvrije bijstand bekend
  4. Verbinding

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules Prast (1961) is van origine historicus en journalist, maar bracht het grootste deel van zijn werkzame leven door bij overheid (ministerie van Financiën) en bedrijfsleven (ABN Amro en Philips). Hij is voormalig reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht. Van 2012 tot 2025 schreef hij zeer regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Onder zijn dharmanaam Taigu (Japans voor ‘grote dwaas’) worden veelal oudere stukken over spiritualiteit herplaatst. Als Jules schrijft hij over de actualiteit en andere wereldse onderwerpen. Behalve door Thich Nhat Hanh en zen wordt hij diep bewogen door Shinran en de nembutsu. De complementariteit van christendom en boeddhisme vormt een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.