• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Sloddervos

27 december 2020 door Henk van Kalken

Hoewel hij een naam had, was hij die helemaal vergeten, omdat niemand met wie hij omging hem ooit riep. Hij was anders dan andere vossen, al zag je dat niet aan hem op het eerste gezicht. Zijn soortgenoten meden zijn gezelschap. Over het geheel genomen was onze vos ook behoorlijk vergeetachtig. Zijn moeder had hem ooit Sloddervos had genoemd, maar ook dat wist hij niet meer. Hoewel hij een roofdier was en alles bezat wat een roofdier moest hebben om te overleven in de natuur, had Sloddervos een grote handicap – althans voor vossen. Hij lustte eigenlijk geen vlees. Hij had zelfs een hekel aan vlees, en vooral aan doden van dieren. Maar: hij was van nature een roofdier en hij had vlees ook nodig in de winter. Net als de andere roofdieren was hij hiervan afhankelijk. Diep in zijn hart voelde hij zich een vegetariër. Hij kon genoeg vruchten van het seizoen eten, maar ’s winters vermagerde hij altijd sterk. Hij probeerde wel om voorraden maiskolven en korenaren aan te leggen, maar omdat hij zo vergeetachtig was wist hij zelden de plekken terug te vinden waar hij zijn oogst bewaarde. Het maakte hem verdrietig. Hij was liever een konijn geweest, dan had hij lekker kunnen knabbelen op wortels en knolgewassen. Of een eekhoorn zijn, dat leek hem ook wel wat. Net alsof de zwaartekracht (niet dat hij wist wat dat precies was) helemaal geen vat op die razendsnelle diertjes had. En eekhoorns wisten altijd hun verstopte voorraad terug te vinden. Op een sombere maandagmorgen liep hij in een bos te dwalen, tevergeefs op zoek naar wat door hem zelf begraven maiskolven.
Waar heb ik toch…? dacht hij. Ik ben ook zo’n sloddervos! Of was dat mijn naam? Ik weet het allemaal niet meer. Als ik niks terug kan vinden moet ik toch maar een dier vangen. Hij huiverde, en niet alleen door het denkbeeld dieren te moeten doden. Door de koude oostenwind voelde hij, dat hij te weinig vet op zijn lijf had. En er groeide niets meer. Hij snuffelde tevergeefs rond in de hoop op een lekkere maiskolf, tot hij plotseling de geur van een eekhoorn in zijn neus kreeg.  Hij volgde het geurspoor en vond tot zijn grote schrik een eekhoorn aan de voet van een boom. Ze lag in elkaar gekrompen van pijn en angst, haar pluimstaart beschermend om zich heengeslagen.
‘Wat is er, eekhoorntje?’ vroeg Sloddervos medelijdend. Het diertje keek hem angstig aan. ‘Ik viel van bovenuit de boom,’ kwetterde ze met pijn in haar stem. Er brak een tak af en ik kon me nergens meer aan vastgrijpen. Ik viel op die steen – ze  wees –  hier met mijn achterpoot. Gebroken.’ De vos snuffelde aan het fragiele achterpootje en zag dat de eekhoorn gelijk had. ‘Ik vind het heel erg voor je, eekhoorn. Maar er is niets aan te doen, ben ik bang. Er zijn geen dierenartsen in het bos.’  De eekhoorn keek hem met haar kraaloogjes aan waar tranen uitdruppelden. ‘Help me, vos. Je moet doen wat vossen altijd doen. Je moet me doodbijten. Ik kan mezelf niet meer redden. Ik ga dood door honger en dorst en kan niet vluchten voor roofdieren zoals eh… vossen.’
De vos ging erbij zitten en legde uit dat hij diep in zijn hart vegetariër was, maar dat het winterseizoen hem geen andere keus liet dan toch vlees te eten, al vond hij het ook gruwelijk. ‘Ik zou je graag willen redden, maar weet niet hoe,’ voegde hij eraan toe. De eekhoorn bewoog zich moeizaam en draaide haar nek naar de vos toe en kwetterde van pijn door de beweging.
‘Doe het!’ zei ze dringend. ‘Je verlost me uit mijn lijden en ik word opgenomen in de grote geest van de natuur. Alle eekhoorns zijn daar. Ze spelen voor de troon van de Grote Goede Eekhoorn. Daar verheug ik me dan maar op.’ Sloddervos aarzelde. Hij wilde de eekhoorn graag helpen en haar lijden besparen, maar het doden van elk dier maakte hem altijd verdrietig.
De gedode dieren bezochten hem in zijn dromen en hij voelde zich dan altijd schuldig.
Maar hier zou hij een gewonde eekhoorn toch veel lijden kunnen besparen?
Het gaat niet om mij, dacht hij. Hij bracht zijn kop in de richting van het diertje.
‘Maar eekhoorntje, dat kan ik toch niet…’
Met een razendsnelle beweging beet hij toe en voelde het tere nekje van de eekhoorn door zijn krachtige beet verbrijzelen. De geur van haar bloed drong in zijn neusgaten en hij werd zich er plotseling van bewust dat hij honger had. Hij wilde eigenlijk de eekhoorn naar zijn burcht brengen, maar helaas was hij weer eens vergeten waar die was.
Hij pakte het nu levenloze lichaampje op en zocht een rustig plekje in de struiken.
Ach, dacht hij. Nu ze toch niet meer leeft, kan ik haar net zo goed opeten.
Tot zijn verbazing voelde hij zich eens een keer niet schuldig na het doden van een dier.
Ik heb tenslotte een goede daad verricht, dacht hij en zette zijn tanden in de malse bout van het gebroken pootje.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dierenwelzijn, Geluk, Gezondheid, Natuur Tags: dood, eekhoorn, prooi, Sloddervos, Vos

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 141 – mezocide
  2. Goff – Heeft een Boeddha de hondennatuur?
  3. Wakker Dier – 339.000 dieren dood door brand en hittestress in 2019
  4. Het jaar 2020 – dag 101 – dood?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    28 december 2020 om 09:57

    Dit sprookje van de vos en het eekhoorntje van Henk van Kalken gaat over goed en kwaad?
    Wat wil Henk ons nu duidelijk maken? Of heeft hij zin in een leuk verhaaltje met een plot; soms pakt iets verkeerds, doden, toch goed uit en is het een doodswens in vervulling doen gaan.
    Of had de vos zich bij z’n principes moeten houden en hoefde hij het eekhoorntje niet zo nodig te helpen en de natuur z’n gang moeten laten gaan.
    Ook in dit verhaal komt “eigenlijk”, het woord, voor. Het wordt heel erg vaak gebruikt.
    Eigenlijk wilde de vos niet doden. Eigenlijk niet doden leidt tot doden. Eigenlijk vegetarisch willen zijn blijft vlees eten. Of is er niets mis met van twee wallen eten?
    Waar gaat die sloddervos over? Waar gaat ze heen, die vos? Wat drijft haar? Ja, het is een ze.

  2. Henk van Kalken zegt

    28 december 2020 om 11:42

    De kracht van sommige verhalen is wat je er zelf uithaalt of inlegt. Als bij een goede mop: je moet die nooit uitleggen, anders gaat de kracht verloren. En zij is een hij.

  3. Carla zegt

    28 december 2020 om 12:11

    Dank je wel, Henk van Kalken voor dit ontroerende verhaaltje met een diepe gelaagdheid. Een verhaaltje, een sprookje….wat vragen aan mij stelt. Ga ze overwegen.

    • Henk van Kalken zegt

      28 december 2020 om 12:29

      Buiging

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 5 maart 2021
    Lezing - 'Living and Working at Odiyan: Maintaining a Home for the Dharma in the West'
  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 6 maart 2021
    introductiecursus vipassana meditatie
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Kritiek op poseren schaars geklede ‘Miss Grand Mexico’ naast Boeddhabeeld
  • Wat doet de Nederlandse politiek voor de onderdrukte Tibetanen?
  • De smaak van niet-weten
  • Het jaar 2021 – dag 62 – schoenloos
  • Van de in totaal 330 – 153 boeddhistische monniken testen corona positief in Himachal Pradesh

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens