• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Negende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Het jaar 2020 – dag 280 – bijna-doodervaring

7 oktober 2020 door Joop Ha Hoek

Ondanks enkele levensbedreigende situaties in mijn leven heb ik nooit een bijna-doodervaring (BDE) gehad. Ik schijn te behoren tot een vrij grote groep van mensen die dat niet overkomt. Of het is nep. Ik ken wel mensen die zeggen dat ze een BDE hebben gehad. En de cardioloog Pim van Lommel die het boek Eindeloos Bewustzijn over deze ervaring schreef. Een bestseller tot bleek dat een oplichter die zich voordeed als militair een BDE fakete en in het boek als BDE’er figureerde. Toen bleek hoe gemakkelijk het is om zelfs een befaamd cardioloog om de tuin te leiden met verzinsels. De ‘militaire’ oplichter werd regelmatig als deskundige geïnterviewd door binnen- en buitenlandse tv-stations tot zijn streken bekend raakten.

Ik geloof wel dat mensen ervaringen kunnen hebben, bespiegelingen als ze ernstig ziek zijn. Maar je leeft of bent dood, niemand is bijna dood. Je kunt wel dood aan het gaan zijn, maar dat doen we al vanaf onze geboorte. En wat is dood? Wetenschappers hebben berekend dat mensen die door het mes van de guillotine sterven ervaren hoe het is om (bijna) dood te zijn, omdat de hersenen nog secondenlang bloed krijgen toegediend. Waarschijnlijk zien ze hun eigen hoofd in het zaagsel vallen.

Tot voor een paar maanden geleden kende ik geen bijnadoden. Nu wel, ze leven in mijn omgeving, misschien ben ik er zelf ook wel een. Je ziet niks aan ze, al hebben duizenden van hen wel geheugenverlies, zijn ze gedegradeerd tot een menselijk wrak door chronische vermoeidheid, het zijn coronapatiënten van het eerste uur die in leven bleven. Bijna-leven is een beter woord.

Vandaag dacht ik, ik was gedeprimeerd door de beelden van Donald T. die coronaziek terugkeerde in het Witte Huis en saluerend op een balkon stond: die lui die zo gemakkelijk omgaan met  de gezondheid van anderen, die feestjes organiseren of bijwonen, met 600 tegelijk een kerkdienst bijwonen, met Jan en alleman contact hebben, in kroegen rondhangen, geen mondkapjes dragen of zichzelf of hun spullen niet ontsmetten als ze in een corona omgeving hebben vertoefd, elkaar letterlijk tegen het lijf lopen, alleen maar oog hebben voor hun eigen belang, wat zijn dat voor mensen? Zijn dat idioten, egoïsten, de Donald T’s van onze samenleving?

Als ik iemand in een hulpeloze toestand achterlaat, terwijl ik die had kunnen redden door op te treden, ben ik strafbaar. Laatst is er nog een vader door een rechtbank tot gevangenisstraf veroordeeld omdat hij onvoldoende had geprobeerd zijn kind te redden dat in het water was gevallen en aan het verdrinken was. Vroeger stond in de politiewet: hulp geven aan hen die dat behoeven.

Corona komt niet uit de lucht vallen, het wordt in eerste instantie overgebracht door medemensen die schijt hebben aan hun medemensen en zich daar niet verantwoordelijk voor voelen.

We zijn allemaal verantwoordelijk voor onze daden en voor het welzijn van anderen. Vraag dat maar aan een rechter. In onze wetboeken zullen vast wel artikelen zijn te vinden die onverantwoordelijk gedrag strafbaar stelt. Wat is het het besmetten met corona, omdat je je niet aan de regels houdt, een reizende engel des doods bent, die maatregelen maar flauwekul vindt-  anders dan het gooien met stenen of zwaar vuurwerk naar hulpverleners waarvan de regering vindt dat daarvoor de gevangenisstraffen verdubbeld moeten worden? Corona maakt duidelijk dat onze beschaafdheid maar een dun vliesje is.

Memento mori.

Moedig voorwaarts!

Gelek rinpoche met cardioloog Pim van Lommel (r) in een uitzending van de BOS.

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Joop Hoek Tags: bijna-doodervaring, corona, Pim van Lommel, rechtbank, straffen, verantwoordelijkheid

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 77 – camusvirus
  2. Het jaar 2020 – dag 152 – sterfgedachten
  3. Het jaar 2020 – dag 268 – willemIIpad
  4. Het jaar 2020 – dag 271 – hypochonderallee

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Luuk zegt

    7 oktober 2020 om 20:34

    Ik lees elke avond de stukjes van Joop Hoek. Erg leuk zeker omdat we allebei ook nog in Rotterdam Noord hebben gewoond. (alleen ken ik hem niet uit die tijd zoal om dat ik een generatie later ben. Erg leuke stukjes met zelfspot en natuurlijk de Rotterdamse nuchterheid geschreven.

  2. Willy zegt

    7 oktober 2020 om 22:46

    Is het een idee om het geschrevene nog eens nader te bekijken ?

    • Joop Ha Hoek zegt

      8 oktober 2020 om 10:11

      Willy, voordat ik het geschrevene plaats heb ik het al een paar keer bekeken. Ik wil niet graag dat er een komma staat op de plek van een punt.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 januari 2021
    Gratis proefles introductietraining Skillful Means
  • 18 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 19 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 19 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 20 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Bodhiwappie

Erik Hoogcarspel - 27 december 2020

De symboliek is maar al te duidelijk: de elite bestaat uit vampiers, ze voeden zich zelfs met het bloed van onschuldige kwetsbare baby’s, de politiek is een groot complot om de macht en de wetenschap wil de mensen inspuiten met nano-computers om ze hun wil te ontnemen. Het gaat er niet meer om of het waar is, maar om hoe het voelt. Het enige wat je nog kunt doen is wat ketelmuziek produceren aan de voet van de ivoren toren van de macht. Samen tegen iedereen. Intussen klinkt in vele Tibetaanse tempels over de gehele wereld ketelmuziek voor ‘het welzijn van alle levende wezens’.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Herinneringen aan Harada Tangen roshi – Dai Funshi – grote vastberadenheid
  • Schijt aan alle spiritualiteit
  • Het jaar 2021 – dag 15 – gevallen
  • Terugblik – verkiezingen 2017 – Zou een boeddhist op D66 stemmen?
  • ‘Nederlandse vergunningsprocedure voor veestallen in strijd met Europees recht’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens