• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Politiek en compassie

Politiek en compassie

9 augustus 2020 door Henk van Kalken

Wat is politiek?
Goede vraag.
Mijn vader véél zaliger wist het, volgens hemzelf dan. Hij stemde zijn leven lang op de PvdA en Drees was zijn persoonlijke godheid. ‘Het gaat om de kapitaliste tege de arrebeiers,’ wist hij zeker. Met twee jonge klare’s op wilde hij er dan nog wel eens dieper op ingaan. ‘Kijk,’ doceerde hij op zulke momenten. Die kapitaliste, de hoge here, hebben de preductiemiddele in derlui klauwe. Nou, en die wille ze niet kwijt. En Jan de arrebeier betaalt het gelag. En dat néme me niet langer.’ Ik kon zijn onwrikbaarheid wel een beetje begrijpen.
Wij – het kiezersvee – stemmen op een aantal welbespraakte dames en heren die vervolgens in het parlement hun best gaan doen om de wensen van hun kiezers min of meer te realiseren.
Hoeveel van ons zouden hun stem uitbrengen op hoe iemand overkomt, een uitstraling, een wel of niet knap zijn, alsof het om een sportheld of iets dergelijks gaat? En lezen kritisch een partijprogramma en vergelijken dat met andere? Of toetsen dat met de dingen die de politicus- of ca in het openbaar zegt, en bekijken het stemgedrag in de Tweede Kamer? Door het systeem van coalitieregeringen is het niet altijd even duidelijk wie precies wat realiseert. En wat de gekozenen doen is – mede door dat systeem – lang niet altijd gelijk aan wat ze tijdens campagnes beweren. Vrijwel elke partij roept dat politiek een zaak voor iedereen is en dat we vooral toch gezamenlijk… vul maar in. Mijn leraar hield ons voor dat je politiek beter ver van je kunt houden. Het veroorzaakt dat mensen in wij- en zij gaan denken. Subject – objectgedoe. Het induceert dualistisch denken. Het doet strategieën verzinnen die mensen en meningen kneedbaar maken om wet- en regelgeving voor elkaar te krijgen. Die de belangen van henzelf, de bloedgroep waarin ze geloven, en van zij die gekozen hebben zoveel mogelijk benaderen. Nou ja, soms dan. Ik pleit niet voor de afschaffing van de parlementaire democratie hoor, want er moet natuurlijk op een planeet met zóveel denkende en voelende wezens wel een ordening in het dagelijks wel en wee zijn. Democratie lijkt dan nog van alle mogelijke kwaden de minst kwade. Wereldfederalisme lijkt mij persoonlijk het beste, maar zolang de mensheid nog gelooft in ‘dit is ons land, onze grenzen, ons ras, ons geloof en ons bezit,’ zie ik dat er nog niet zo snel van komen. Dat de buitengrenzen van Siberië helemaal niet bestaan en dat Siberië net zo goed mijn land is als Ghana, is iets waar de wereldleiders voorlopig niet aan willen. Het zou anders wel wat zijn. Geen grenzen of nationalistische gevoelens meer om oorlog over te voeren. Een wereldregering. Volstrekte gelijkheid voor zowel de Eskimo als de LHBTI (vijf letters, toch?) –ers in Ghana. Geëngageerd boeddhisme lijkt me op het eerste gezicht ook wel wat, maar mijn leraar hield ons voor dat ook deze vorm van politiek bedrijven niet helpt om te ontdekken wat nou je ware staat is. Politiek roept heftige, dualistische gevoelens op. Het is een altijd voortdurende wals van het algemeen belang en het ego. Dat laatste wordt natuurlijk voortdurend geprikkeld of aangevallen, terwijl het nu juist datgene is dat altijd gelijk wil hebben over het gelijk hebben. Politiek roept scherpe wij – zij-gevoelens op. Het vergroot tegenstellingen en geeft podium aan oprecht menende mensen, maar ook aan manipulerende populisten. Mensen die daaraan meedoen, passief of actief, dompelen zichzelf flink onder in samsara. Een Tibetaans gezegde luidt: ‘Zelfs als je ogen hebt om te zien, heb je een spiegel nodig om jezelf te zien. Een heldere, onbeslagen spiegel.’ Natuurlijk zijn er ook mensen die vanuit een grote sociale bewogenheid de politiek ingaan. Uit compassie met mensen die het moeilijk hebben. Of mensen met een religieuze achtergrond, die om uiteenlopende redenen hun geloof willen vertalen in wetgeving. Om de kudde gelovigen te beschermen of anti-gelovigen te bestrijden. Of uit een vreemd soort mededogen met ongelovigen. Ik herinner mij een onderricht van mijn leraar waarin hij sprak over compassie. Hoe vaak dit verward wordt met medelijden of erbarmen. ‘In feite is het zo, dat als iemand geen bewustzijn onafscheidelijk koppelt aan aanwezigheid, kan er nooit werkelijk mededogen ontstaan,’ zei hij. ‘Zolang iemand niet de ervaring kent van werkelijk bewogen te zijn door mededogen met anderen, is het zinloos om te doen alsof je vol compassie bent.’ Politiek bevordert geen aanwezigheid gekoppeld aan bewustzijn, maar juist scherpte in het debat, analyse en oordelen over de denkbeelden en daden van anderen.’
Natuurlijk vroeg ik me af of ik, dit binnenlatend, nog wel moest stemmen. Tot de Dalai Lama een aantal jaren geleden naar Nederland kwam. Hij werd voorgesteld aan een Tweede Kamer-commissie. Hij knikte vriendelijk bij elke parlementariër, vouwde zijn handen in zijn kenmerkende gebaar, tot hij bij de vertegenwoordigster van de Partij voor de Dieren kwam. Hij boog zich voorover en keek langs alle aanzittenden naar – ik meen – Esther Ouwehand – en riep geëmotioneerd: ‘Partij voor dieren!? Heel goed! Heel goed! Als ik hier stemrecht had, zou ik op uw partij stemmen!
Ik heb nog even overleg gepleegd met mijn kat Midas, die zijn linker voorpootje mist. Ik spreek vloeiend ABK (Algemeen Beschaafd Kats), dus ik begreep wat hij op mijn vraag antwoordde. ‘Ik zou mijn rechter voorpootje er voor geven als er wat meer compassie zou komen voor hen die geen stem hebben!’

Categorie: Columns, Dalai Lama, Dzogchen, Geluk Tags: arbeiders, compassie, poes, politiek, stemmen

Lees ook:

  1. De kunst van het geluk 1
  2. Het jaar 2019 – dag 123 – exit
  3. Leken
  4. Dick – aandacht is toelaten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    10 augustus 2020 om 09:44

    Vijf letters. Ik ga het rijtje ’s goed in mijn hoofd zetten.
    Hoewel, vermoedelijk ben je het beste af met het opsommen van het hele alfabet. Er is zoveel te onderscheiden, iedereen heeft immers een stem, een eigen stem. En wil bovendien gehoord en erkend worden.
    Wat gaan we nou doen met al die ‘vreselijk rijke gaste’ die nog niet willen delen?

  2. Ardan zegt

    10 augustus 2020 om 10:55

    Geweldig! Wat een mooi artikel

  3. Henk van Kalken zegt

    10 augustus 2020 om 12:35

    Dank, beste Ardan!

  4. bolletje zegt

    10 augustus 2020 om 14:26

    Het valt mij bij mijzelf altijd op, dat ik intense gevoelens van haat ervaar, in politieke discussies, als ik het niet eens met mijn opponent ben. Of als ik het niet eens ben met de mensen die voorheen aan mijn kant stonden. Of de mensen waar ik het met de meeste dingen eens ben, maar sommige dingen niet.
    In die zin is boeddhisme bruikbaar geweest voor mij, dat ik het nu op zijn minst opmerk, dat ik die haatgevoelens heb. Ik zeg niet dat het weg is, maar ik word er minder door meegesleurd. Ik heb het ietsje, ietsje meer onder controle.

  5. G.J. Smeets zegt

    10 augustus 2020 om 15:31

    “Politiek bevordert geen aanwezigheid gekoppeld aan bewustzijn, maar juist scherpte in het debat, analyse en oordelen over de denkbeelden en daden van anderen.”

    Mwa. Dankzij scherpte in het debat, analyse en oordelen over de denkbeelden van anderen is aan menige structureel destructieve toestand een einde gekomen. Bovendien, scherpte in het debat en compassie met de opponent kunnen heel goed samen gaan. Het is een drogredenering om die twee voor te stellen als elkaar uitsluitend.

    Overigens ben ik fan van de Partij voor de Dieren om de simpele reden dat het de enige partij is die leed en leedreductie als politiek doel heeft. Voor alle dieren, inclusief homo sapiens. Het mag niet van de BD redactie om linkjes te droppen maar ik probeer het toch omdat dit linkje terugverwijst naar BD. Zie https://boeddhistischdagblad.nl/maatschappij/dierenwelzijn/80171-verkiezingen-2017-partij-kiezen-voor-de-dierbaren/

    • Henk van Kalken zegt

      10 augustus 2020 om 17:19

      Er zijn trouwens ook structureel destructieve toestanden begonnen.
      Maar daar doel ik niet op. Het gaat om een staat van zijn in aanwezigheid en scherpe debatten induceren een dualistische visie. Lees eens een boek over dzogchen, dan snap je wat er bedoeld wordt.

      • G.J. Smeets zegt

        10 augustus 2020 om 18:27

        Henk,
        “…scherpe debatten induceren een dualistische visie.”
        Voor jou kennelijk, voor mij niet.

  6. kees moerbeek zegt

    11 augustus 2020 om 20:32

    “…scherpe debatten induceren een dualistische visie.”

    Dus eigenlijk mogen de bevolkingen van Wit-Rusland en van Noord-Korea in hun handjes knijpen, met ons vergeleken tenminste. Een meer-partijenstelsel en parlementaire democratie roepen immers alleen maar tot verdeeldheid (dualisme) en tot onrust (scherpe debatten) op.

    “…scherpe debatten induceren een dualistische visie.” GJ heeft het mooi geformuleerd.

  7. G.J. Smeets zegt

    12 augustus 2020 om 11:20

    Henk,
    de makke van jouw frase “…scherpe debatten induceren een dualistische visie” is dat het zelf een dualistische visie is. Een visie volgens welke compassie en scherp debat niet (kunnen) samengaan. Ik ben in staat om die twee wél te laten samengaan en ik ben bepaald niet de enige.

    Overigens is je oproep “Lees eens een boek over dzogchen, dan snap je wat er bedoeld wordt” niet ter zake. Ter zake is wat jij schrijft/beweert en de reacties die je krijgt.
    Koeler kan ik het niet voor je maken tijdens deze hittegolf ?

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.