• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Sogenji desu: ROHATSU

Sogenji desu: ROHATSU

13 oktober 2022 door Bertjan Oosterbeek

De zendo zat helemaal vol, de gaitan ook. En zelfs het kleine bankje bij de ingang van de zendo – op de tocht en dus in de kou – was bezet. Rijen voor de wasbak, rijen voor de toiletten en rijen voor de waterkokers. Twee extra tafels in de keuken en een extra helper voor de kok. Rohatsu betekende voor Sogenji: topdrukte.

Ieder jaar de eerste week van december vindt in alle Japanse zenkloosters – en dus ook in Sogenji – de rohatsu plaats. Een week die in het teken staat van de verlichting van de Boeddha, traditioneel op 8 december, en die wordt ‘gevierd’ met een extra intensieve osesshin. Nóg meer zazen, nóg langer yaza, en dus nóg minder slapen – en dan ook nog eens het liefst zonder daarbij te gaan liggen. Want iedereen belooft om deze week tot het uiterste te gaan om ‘volledig door te breken’ en ‘de verlichting te bereiken’. En geloof het of niet: van over de hele wereld komen leerlingen van de Roshi naar Sogenji om deze bijzondere week mee te maken.

Ryan, Balász en Levente (die na mij in Sogenji aangekomen waren) moesten daarom zelfs terug naar de gaitan. Omdat alle ‘oudgedienden’ hun plekje in de zendo weer innamen, was er voor hen geen plaats meer. Ik had geluk: ik zat nog net wél in de zendo. Op het allerlaatste kussentje. Niet dat het veel hielp, want het lukte me maar niet om me te concentreren. Urenlang zat ik te denken aan de Fleischmann modelspoorbaan die ik als klein jongetje had. Hoe je de rails zo zou kunnen neerleggen dat je het treintje de andere kant op kon laten rijden zonder het van de rails op te hoeven tillen.  En hoeveel wissels je daarvoor dan minimaal nodig zou hebben (zes). Of ik telde hoeveel draken ik – met enige fantasie – kon ontdekken in de scheuren van de betonnen vloer voor me (ook zes, waarvan er twee elkaar in de staart beten). Ik wist natuurlijk ook wel dat het een vorm van ‘weglopen’ was, maar het lukte me vaak niet om er iets tegen te doen.

Het lag niet aan het lange zitten of aan het ‘dringende advies’ om niet liggend, maar zittend te slapen. Eigenlijk ging zittend slapen prima. Al snel keek ik ernaar uit om na yaza mijn plekje in de zendo weer op te zoeken en daar – lekker warm gewikkeld in een dikke deken – een beetje weg te soezen en uiteindelijk zelfs ook te slapen. Een half uurtje voor kaijo (opstaan) werd ik dan wakker en gunde ik het mezelf om nog eventjes te gaan liggen. Waarna ik overigens meteen weer als een blok in slaap viel.

De laatste dag van de rohatsu – of beter: de laatste nacht – is het meest bijzonder. Dan wordt er helemaal niet geslapen, maar gewoon doorgezeten. Om één uur ’s ochtends is er nog een allerlaatste sanzen met de Roshi, waarna ergens tussen twee en drie de rohatsu wordt afgesloten met sutra’s en een kort praatje. Dan is er een kleine maaltijd in de keuken, de ofuro – het hete bad – en tot slot ’s ochtends om zes uur nog met z’n allen op de foto, samen met de Roshi.

RohatsuMaar ondanks dat vooruitzicht was het laatste uur van de rohatsu zonder twijfel het meest ellendige dat ik in Sogenji heb meegemaakt. Soms komen er door zazen onvermoede krachten vrij, en de krachten die ik toen voelde leken me over de rand van de tan naar beneden te willen duwen. Ik moest letterlijk alles op alles zetten – ook fysiek – om niet voorover op de betonnen vloer voor me te vallen. Zo voelde het tenminste. En dat kostte zoveel kracht, dat ik op een gegeven moment de linkerhelft van mijn gezicht niet meer voelde. Ik had toch geen hersenbloeding!? Zou de ene kant van mijn gezicht nu slap naar beneden hangen? In de zendo hangen nergens spiegels, dus keek ik tijdens de kinhin (loopmeditatie) de anderen indringend aan om te zien hoe ze op me zouden reageren. Maar niemand leek iets vreemds aan mij te zien.

Ik ben nog nooit zo blij geweest als toen ergens rond een uur of twee het laatste belletje klonk en de rohatsu erop zat. Of misschien is blij niet het goede woord; ik was vooral blij dat het voorbij was. Het had me nog nooit zoveel moeite gekost om op mijn kussentje te blijven zitten. En terwijl iedereen naar de keuken liep, bleef ik in de zendo achter. Me afvragend wat ik nou zojuist had meegemaakt. Maar er kwam geen antwoord.

Toen liep ik – mijn handdoek onder m’n arm – ook maar richting de keuken.

In 2012 en 2013 plaatste het Boeddhistisch Dagblad elke veertien dagen het relaas over de belevenissen in een Japans klooster van Bertjan Oosterbeek. Hij bracht daar een jaar door. Wij plaatsen nu opnieuw de hele lezenswaardige serie, echter in een hogere frequentie.

De verhalen ‘Sogenji desu – verhalen uit een Japans zenklooster’ zijn gebundeld en verkrijgbaar als boek en e-book.

 

(c) 2012 Bertjan Oosterbeek

 

 

Categorie: Bertjan Oosterbeek, Columns, Geluk, Zen Tags: bad, Bertjan Oosterbeek, Japan, klooster, maaltijd, Rohatsu, roshi

Lees ook:

  1. Sogenji desu: SANZEN 2
  2. Sogian Desu: NENGE MISHO
  3. Sogenji desu: KAIRO
  4. Sogenji desu: CHIZU

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Bertjan Oosterbeek

Is bioloog, filosoof en zen student. Tussen 2011-2012 bracht hij een jaar door in het zenklooster Sogenji (Okayama - Japan) om zen te studeren bij zenmeester Shodo Harada Roshi. Eind april 2012 keerde hij terug naar Nederland. Vol van verhalen natuurlijk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.