• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Het nieuwe normaal

19 juni 2020 door André Droogers

Corona zorgt voor veranderlijke tijden. ‘Het nieuwe normaal’ wordt alom aangekondigd. Maar de term is een verdeeld huis. Hoe kan wat normaal is nieuw zijn?

‘Normaal’ is geruststellend gewoon. Het staat letterlijk voor ‘dat wat de norm is’, de gevestigde orde. Wat vast ligt, is statisch en laat zich niet gemakkelijk combineren met ‘nieuw’.

Het woordje ‘nieuw’ slaat niet op het ‘normaal’ maar op een nieuwe fase in de mensheidsgeschiedenis en dan vooral de orde die daar bij hoort. Die orde is wel bedoeld als nieuw, want nooit zo vertoond, maar evengoed gedacht als normaal, en dus gevestigd.

De vraag is hoe iets ‘nieuw’ kan heten en desondanks toch statisch is. Wisselt een samenleving van orde zoals een mens van jas? En is dat dan verandering?

Het is al een oude puzzel in de sociale wetenschappen. Focus je in je kijk op de samenleving op orde of op verandering? Let je op het normale of op het nieuwe? Er zijn traditioneel twee benaderingen.

Volgens de ene zorgt orde voor leefbaarheid en voorspelbaar gedrag. Instituties garanderen de structuur in samenleving en cultuur. Structurele verandering wordt in dit perspectief al snel gezien als riskant. Een evenwichtige samenleving is in deze benadering het normaal. Verandering is niet uitgesloten, maar maakt vooral deel uit van het functionele onderhoud, bijvoorbeeld via de wetgeving en de rechtspraak. De basisstructuur blijft.

Het andere perspectief gaat er van uit dat niet orde maar verandering eigen is aan elke samenleving. Daar kan weinig ruimte voor zijn of juist veel, maar er is altijd reuring. Normaal is zo gezien niet het evenwicht, maar de dynamiek, in allerlei sterktes.

Dat kan gaan om geringe verschuivingen, maar zodra er mensen zijn die vinden dat de inrichting van de samenleving niet deugt, komen er voorstellen voor veel meer dan onderhoudsaanpassingen. Dan wordt een ideologie gelanceerd, met een blauwdruk voor een totaal andere samenleving. Daar horen slogans bij, zoals ‘Vrijheid, gelijkheid en broederschap’, of ‘Proletariërs aller landen, verenigt u!’. Structurele veranderingen dus. Zodra ideologie een rol gaat spelen, zie je de twee benaderingen terug in partijprogramma’s: behoudend of juist gericht op verandering.

De mooie middenweg voor de sociale wetenschapper is om zowel te begrijpen waarom een samenleving continuïteit nodig heeft, als te focussen op veranderingen. In jargon worden structure en agency gecombineerd, in een interessante gespannen verhouding tot elkaar. Agency staat dan voor mensen die iets willen met structuren, als een soort maatschappelijke ingenieurs. Ze geven betekenis aan het samenleven en vinden bepaalde structuren gewenst of juist onleefbaar. Daarop baseren ze hun gedrag.

Sociale wetenschappers kijken van een afstandje en hebben door de combinatie een oplossing gevonden voor de paradox van het ‘nieuwe normaal’. Maar als je kritisch meeleeft, vanuit je agency, met wat er structureel gebeurt in de samenleving, is de paradox van ‘het nieuwe normaal’ al snel verdacht. Welke belangen spelen mee als iets zo geformuleerd wordt? Is dit verkapt conservatief jargon? Een slimme slogan?

Want ‘het nieuwe normaal’ kan gemakkelijk gebruikt worden als vlag boven een enigszins aangepaste orde, zonder al te veel structurele verandering. In ‘normaal’ klinkt dan de statische behoudzucht mee van belanghebbenden bij een systeem. Dat klinkt voor sommigen als ‘gaat u rustig slapen’.

Maar de wensen kunnen ook stukken radicaler zijn en feitelijk een heel andere orde beogen. De problemen waar de wereld nu mee kampt, lijken daarom te roepen. Dan zit de term ‘normaal’ per saldo meer in de weg dan dat ze van dienst is. Voor wie na Corona mikt op een andere wereld, klinkt ‘normaal’ te smal, ook al wordt het verkocht als nieuw. Daarom wringt ‘het nieuwe normaal’.

Het gaat niet om ‘het nieuwe normaal’, maar om wat daarna komt.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns Tags: aangepaste orde, coronavirus, nieuw normaal

Lees ook:

  1. Het coronavirus – mondkapjes
  2. Italiaans voor gevorderde boeddhisten
  3. Leven in Thailand – wij zijn hier hullie
  4. Het jaar 2020 – dag 84 -bangerbangst

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    20 juni 2020 om 16:37

    Dank je wel voor de duidelijke verwoording van de vraag waar velen mee zitten. Ook geef je aan dat het ‘nieuwe normaal’ door nevelen omhuld is, zoals velen constateren. Een cliffhanger!

    Kun je de lezer laten weten hoe we verder zouden kunnen gaan? ‘Het effect van een cliffhanger kan op verschillende manieren bereikt worden. Een veel gebruikt scenario is dat de protagonisten zich in een schijnbaar hopeloze situatie bevinden, en zich daaruit moeten zien te redden. Een andere methode is dat er plotseling iets onverwachts of schokkends wordt onthuld.’

    Hoe gaat het met de soap, die geen soap is maar bittere ernst verder? Niemand is alwetend, maar heb je een idee?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 23 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 24 januari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 24 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 25 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 26 januari 2021
    Jataka (Huis ter Heide)
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • De virtuele denkster 301
  • Dick – vertrouwen (1)
  • Limerick van Goff
  • Refreshing Earth of the Heart – Bun cha: Vietnamese maaltijdsalade met pittige tofublokjes
  • Herinneringen aan Tangen Harada roshi – liefde voor en door zoetigheid

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens