• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Fair play

Fair play

10 april 2020 door André Droogers

Krijgen we een nieuwe wereld nadat Corona is uitgewoed?

Uitingen van saamhorigheid lijken betere tijden te voorspellen. De alom opbloeiende vaardigheid in het oplossen van praktische problemen stemt stoutmoedig. Politici lijken hun meningsverschillen even op te schorten. Nu nog een vaccin plus immuniteit, en we kunnen weer verder met waar we mee bezig waren. Einde tussentijd.

Het is maar net hoe je het bekijkt. Je zou ook kunnen denken dat we al een hele tijd in een tussentijd leven, een pandemie die met 9.11 begon, en waarvan er voor die tijd al symptomen waren.

Dat klinkt zwaarmoedig. Maar het kan nog pessimistischer. Van de les van eerdere rampzalige tussentijden wordt niemand vrolijker. De weinige resultaten die in het verleden na calamiteiten behaald zijn, bieden geen enkele garantie voor de toekomst. Machtsmisbruik wortelt diep. En de mens is een wispelturige betekenistoekenner, zowel schitterend als schrikbarend.

Een nieuwe wereld? Sommigen herkennen in onze tijd de apocalyps al, of het einde der tijden, en dat niet zonder aanleiding. Inventariseer maar even mee wat we nu al minstens twee decennia meemaken: leegroof en opwarming van de aarde, waanzinoorlogen die maar voortduren, terrorisme, steeds absurdere inkomensverschillen, en migratiestromen door deze en andere oorzaken. Globalisering is van veelbelovend middel een economisch-politiek doel geworden. En bracht ons nu Corona. Het virus heeft ons er van bewust gemaakt dat op wereldschaal alles met alles samenhangt, en dat maakt de zoektocht naar die nieuwe wereld na Corona extra complex.

Daar komt dan een gezagsvacuüm bij. Waar zit het leiderschap dat zorgt voor een oplossing? Natiestaten? De VN? De VS? De EU? China? Multinationals? Banken? De markt? Hedge-funds? Davos?

Immuun lijken we al te worden voor die permanente pandemie, maar het vaccin is er nog niet.

Nu wat positiever. Als dit inderdaad een permanente tussentijd is, zouden we dan de positieve kenmerken van een tussentijd kunnen mobiliseren voor de langere termijn? Zoals solidariteit, creativiteit en opschorting van de gebruikelijke politieke omgangsvormen. Levert dat de nieuwe wereld na Corona op?

Twee jaar geleden schreef ik een receptje uit, van zo’n honderd bladzijden, voor patiënt Nederland. ‘Speltherapie voor verward Nederland’ heette dat boekje. Die therapie had ik eerder uitgeprobeerd op levensbeschouwingen, al dan niet religieus. Maar het middel leek ruimer heilzaam te kunnen zijn. Omdat de verwarring alleen maar is toegenomen en nu wereldwijd heerst, schrijf ik mijn medicijn nog maar eens voor, maar dan voor de geglobaliseerde wereld.

Wat is dan mijn recept voor de nieuwe wereld na Corona? Het medicijn heet Fair Play.

Gebruik de solidariteit en creativiteit van de tussenfase om Fair Play te spelen.

Laat duizend bloemen creatief bloeien, maar snoei er vervolgens solidair een duurzaam boeket van. Er is daarbij behoefte aan een snoeischaar, het pakket van menselijke kernwaarden voor de 21ste eeuw.

Pas de kernwaarden toe op onze wereldproblemen, met deze ToDo-lijst:

Zorg dat machtsdragers hun gedragspatronen herzien. Herken elkaar wereldwijd als mensen en dus als zingevers met ongelimiteerde mogelijkheden. Erken het goed recht van de ander op het eigen zingevingsspel. Red de aarde. Verbied geweld als middel om een conflict op te lossen. Verdeel de welvaart op een faire manier. Erken de mens als wereldburger. Faciliteer migratiestromen.

Nu nog even een apotheek zoeken om het Fair-Play-receptje in te dienen.

De levensbeschouwingen als loket? Die hebben ruime ervaring met zingevingsprocessen, en meestal staat fair play ergens in hun geloofsbelijdenis. Toegegeven, hun track record is niet geweldig, maar ze brachten regelmatig prima figuren voort. Dus toch maar in de herkansing.

O ja, toch nog even betekenis toekennen: ‘fair’ betekent zowel eerlijk als mooi…

 

Categorie: Columns Tags: André Droogers, coronavirus, fair play, lijstje, to do, toekomst

Lees ook:

  1. Gevolgen coronavirus – bedreiging en kansen
  2. Fortnite: hoe religieus ! / ?
  3. Tussentijd corona
  4. Het doorgaande leven van een zenmonnik tijdens de coronacrisis

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
30 sep
retraite Bhikkhu Analayo
30 sep 23
05 okt
ONLINE cursusreeks Dhammakaya meditatie
5 okt 23
07 okt
Global Kum Nye fest
7 okt 23
07 okt
Onderscheid tussen ons denken en onze zintuiglijke ervaring van deze werkelijkheid
7 okt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen scheidslijn en schijnlijn vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 257 – BERG
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Boeken – Tao Te Tjing
    • Extinction Rebellion eist: sluit de gifkraan, stem tegen glyfosaat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.