• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Ietsniets

26 februari 2020 door Henk van Kalken

Geen idee waarom, of waardoor, maar wel wanneer. Laatst, s’ ochtends in alle vroegte vond ik mijzelf terug in bed en lag ik ‘lagen af te pellen.’ Dit bij gebrek aan een betere uitdrukking. Ik was niet eens verbaasd. Geen idee wie of wat dat in beweging zette. Laag na laag, en dat leidde, alsof het een ui was, tot een kern. Aanvankelijk, tenminste. Het ‘afpellen’ ging door, en wat bleek? Er was ook geen kern. Er was niets dat iets was. Leek het. Iets moest er toch wel zijn, of toch niet? Geen termen om dit te omschrijven. Alles verbonden, het één niet anders dan het ander. Er bleef een soort ‘zijn’ over dat er was en tegelijkertijd niet was. Tot mijn brein de controle weer over nam: oooh, dit is dus… en weg was het. Mijn poging tot identificatie strandde – zoals altijd. Het IS gewoon, het is onbenoembaar. Ook als het brein intervenieert en je afleidt van de ervaring. Het resultaat van langdurige beoefening, denken en spreken over de Oorspronkelijke Staat? Ik ben nog gewoon Henk, voorzien van mijn perceptuele, fysieke filters en beperkingen. De herinnering is alweer aan het vervagen, alleen een soort weten zit ergens in mijn systeem. Denk ik. In mijn brein, of in…?
Het doet er ook niet toe.
Héél soms krijg je/ik zo’n soort flits van iets.
Meestal, zodra je het denkt te herkennen probeer je het vast te grijpen. Ik heb het! denkt je hunkerende geest dan. Hunkerend naar dat grote inzicht, die bevrijdende stroom voorbij ratio en gevoel. Waarna alles verandert in water en hopeloos tussen je vingers door wegloopt. Als je goed luistert, hoor je het gorgelend weglopen in een afvoer.
Tsja.
Waar dit over gaat?
Over niets.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dzogchen Tags: afpellen, Henk van Kalken, iets, lagen, niets

Lees ook:

  1. Henk van Kalken – katerlijden
  2. (Boeddhistisch) beledigd
  3. Henk van Kalken – Goed en Kwaad
  4. Geloof en intieme zaken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    26 februari 2020 om 16:56

    Dank, Henk. Heel herkenbaar maar zonder je symptomen. Geen hunkerende geest, geen brein dat iets overnam, maar een nachtmerrie. Dat overkomt iedereen wel eens.

    Dat gorgelend geluid komt me bekend voor. Opstaan, eerst naar het toilet, dan het gemiauw van mijn kat, het geven van brokjes aan mijn kat, het aanzetten van radio 1, het hoger zetten van de verwarming, tanden poetsen, de douche en dan het gegorgel van de afvoer van de douche.

    Waar dit over gaat? Samsara is nirvana. Het zij zo, maar het is iets. Als het niets zou zijn, waarom erover schrijven?

    Dit is prachtig en vol compassie en serieus gemeend. https://www.youtube.com/watch?v=xe4qk7Mijlo

    ‘Her’ kan alles en iedereen zijn, anders zou dit banaal zijn.

  2. Henk van Kalken zegt

    27 februari 2020 om 07:55

    In samsanra zowel als nirvana zitten iets, niets, zwijgen, spreken, gorgelende afvoerputjes, nachtmerries, brokjes voor katten, alles en iedereen, schrijven en niet-schrijven, banaliteiten en wijsheden.

    De verschillen bedenken we zelf.

  3. Piet Nusteleijn zegt

    27 februari 2020 om 14:20

    Over “niets” valt niet te schrijven.
    Je kan alleen over “iets” schrijven.
    Wanneer je vervolgens gaat schrijven, schrijf je altijd over iets en dat is een onderdeel van “alles”.
    Wanneer Henk zegt: “Ik ben nog gewoon Henk”, zet me dat aan het denken.
    Zou Henk dat schrijven, omdat hij misschien denkt dat ik denk, dat Henk niet meer gewoon is?
    Zou Henk misschien denken, dat ik denk, dat Henk niet meer gewoon is, omdat hij vertelde van een afpelling?
    In iedergeval gaat het stukje tekst; “ietsniets’, het afpelstukje van Henk, dat gaat niet over “niets”, maar het gaat over iets!
    Dat staat vast. En het is zeker. Henk wil iets vertellen!

  4. Henk van Kalken zegt

    27 februari 2020 om 20:16

    Eens kijken, Piet. Het lijkt een taalkundig grapje te worden. Kun je over niets schijven? Je schrijft iets, maar het is niets. Of je schrijft niets, maar vindt dat iets.
    Toen ik schreef dat ik nog gewoon Henk was, was dat duidelijk een samsarisch iets. De dualistische, denkende geest had de zaak allang weer overgenomen. Van de ervaring voor de dualistische geest het overnam, kan ik alleen weergeven dat er iets was, en dat was niets. Of er was niets, en dat was iets. Iets en niets gingen samen de Verlichting in. Het begin van een boeddhistische mop. En weet je wat het is, Piet? Een goede mop moet je nooit uitleggen, want daarna is-ie niet meer goed. Dat wilde ik eigenlijk vertellen.

  5. Piet Nusteleijn zegt

    27 februari 2020 om 23:45

    “Niets” behoort tot de wereld van het niet-denken.
    “Iets” behoort tot de wereld van het denken.
    Op mijn manier probeer ik, vooral aan mezelf, uit te leggen hoe “het” in elkaar zit.
    Henk, jouw poging om over ‘de ervaring’ te vertellen is werkelijk van belang. Het lijkt jammergenoeg vaak te blijven steken in een verhullend woordenspel.
    Bedankt dat je er even naar ‘gekeken’ hebt. En dat je erover vertelde. “Je keek naar niets en het werd zeker iets..”

  6. Henk van Kalken zegt

    28 februari 2020 om 12:07

    Met alle liefde gedaan. Het was echt een aparte ervaring. maar het valt idd niet mee om iets over niets te vertellen…

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 3 maart 2021
    Weten - Niet Weten | Cursus Lotus Trilogie online
  • 3 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 5 maart 2021
    Lezing - 'Living and Working at Odiyan: Maintaining a Home for the Dharma in the West'
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 60 – debat
  • Vaccinatie gezien vanuit het perspectief van vipassana
  • Lantaarn – Licht in de bodemloosheid van het bestaan
  • Podcast #14 – Verbonden met Myanmar
  • Milieudefensie – Burger flink belast en industrie ontzien onder kabinetten Rutte

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens