• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Voorschrift #1

Voorschrift #1

11 februari 2013 door Connie Franssen

Als boeddhist heb je het maar gemakkelijk. Je hebt een setje gedragsregels en als je je daar aan houdt, ben je een goed mens. De beoefening is gestoeld op drie pijlers: de voorschriften, meditatie en inzicht. De voorschriften brengen rust in je leven -> daardoor kun je makkelijker gaan zitten – > daardoor krijg je inzicht. Heerlijk overzichtelijk dus.

Zucht.

Een paar jaar geleden heb ik tijdens een mooie ceremonie beloofd dat ik de intentie heb om me zo goed mogelijk aan de voorschriften te houden. Als het kan. Als het lukt.

Het eerste voorschrift lijkt goed te doen: niet doden. Als mijn buurman op zondagochtend urenlang aan de slag gaat met een klopboor, krijg ik misschien wel moordneigingen maar ik durf met vrij grote stelligheid te beweren dat ik hem niet zal doden. Tot zover geen dilemma’s. Een mug  in mijn slaapkamer stelt me al voor een klein dilemma, die loopt aanzienlijk grotere risico’s dat ik me niet aan voorschrift nummer een houd.

En hoe zit het met dat andere niet doden? Niet toegeven aan mijn diepe verlangen om een half jaar alleen met mijn  rugzak de wereld in te trekken omdat mijn man dat niet leuk vindt, betekent dat mijn verlangen doden.  En hoe zit het met begeerte, haat en onwetendheid? Daar wil je als rechtgeaarde boeddhist toch zsm vanaf.

Wat betekent niet doden dan eigenlijk? Misschien betekent niet doden: alles zo laten. Alles laten zoals het is. De buurman zo laten, verlangen naar soloreizen zo laten, de mug zo laten, begeerte zo laten en haat en onwetendheid zo laten. Niets meer aan doen.

Voorschrift #1 omvat dus eigenlijk alles, als je er goed over nadenkt. En als het alles omvat, zijn daarmee de andere voorschriften in feite overbodig geworden. En dat is dan wel weer overzichtelijk.

 

 

Categorie: Columns Tags: beoefening, ceremonie, Connie Franssen, goed mens, inzicht, jukai, meditatie, niet doden, voorschriften

Lees ook:

  1. Rots
  2. Alles is best veel
  3. Connie – Badwater
  4. De twee vleugels van wijsheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Harriet Marseille zegt

    11 februari 2013 om 09:56

    Dat is heel waar, Connie. Wat heb je dit mooi beschreven. Zelf worstel ik regelmatig met dit thema. Kan ik mezelf ook laten als ik op een prachtig bergpaadje vele mieren onder mijn bergschoenen half of geheel vermorzel, of als ik het zogenaamde onkruid uit de volkstuin op de composthoop gooi? Eerst me bewust worden van mijn dodende daden, en vervolgens mezelf hierin kunnen laten. Niet als poging goed te praten wat krom is, maar om mezelf toe te staan het leven te leven zonder drukkend schuldgevoel en ondertussen volledig in contact te blijven met al wat leeft. Vol respect. En om mezelf te herkennen in al dat leven, lijden en dood.

    • John Willemsens zegt

      11 februari 2013 om 10:24

      In onze Advayavada folder staat het zo:
      1) het niet doden van mens of dier in de zin van deze niet te pijnigen en te verminken of zodanig anders moedwillig letsel aan te brengen dat de dood erop volgt of kan volgen.
      Groet, John.

  2. Connie Franssen zegt

    11 februari 2013 om 10:17

    Dank Harriet! Jij omschrijft het ook heel mooi. Inderdaad: leven zonder drukkend schuldgevoel. Het wordt me steeds duidelijker hoe subtiel de beoefening is en hoe nauw het luistert en leest.

  3. John Willemsens zegt

    11 februari 2013 om 11:46

    http://karmayesherabgye.com/2013/02/10/are-you-a-buddhist/
    Dit zal de traditionalisten aanspreken!

    • Connie Franssen zegt

      11 februari 2013 om 15:03

      Dank je wel, John. Het letterlijke doden is nog wel redelijk te overzien, maar hoe zit het met dat andere deel? Dat is iets dat me puzzelde.

      • John Willemsens zegt

        11 februari 2013 om 16:47

        Ik ben zelf wel blij met de definitie in de Advayavada folder, Connie, die n.m.m. altijd en op iedereen van toepassing kan zijn.

Primaire Sidebar

Door:

Connie Franssen

Tekstschrijver / journalist. Leerling van Niko Tydeman Sensei, verbonden aan het Zencentrum Amsterdam. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.