• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…geloof.

Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…geloof.

10 april 2019 door Rob van Boven en Luuk Mur

In de serie Tweespraak praten Rob en Luuk over een al of niet actueel onderwerp. Vandaag is het thema wie we zijn en  ons geloof, en de daarbij behorende strategieën, welke we ontwikkeld hebben in onze jeugd.

Luuk: Veel mensen zoeken de oorzaak van hun emotionele problemen in hun jeugd. De redenatie is vaak als volgt: doordat ik dit heb meegemaakt, voel ik me nu somber, angstig, incompetent en lukt het me niet tevreden te zijn met mezelf.

Je kan de nadruk echter ook leggen op de oplossing die je koos. Wat er vroeger gebeurde kan je niet meer veranderen, maar het is waarschijnlijk dat je de toen gekozen oplossing nog steeds gebruikt. Misschien koos je er toen wel voor om angstig te zijn, zag je dat als een oplossing, bijvoorbeeld om een conflict te vermijden. Maar nu kan je een andere keuze maken. Als je echt begrijpt hoe jij de uitdagingen die je tegenkwam, probeerde op te lossen, dan wordt het mogelijk dit op de bruikbaarheid voor je huidige situatie te evalueren.

Rob: Hoewel de oorsprong van hoe we anno nu op deze planeet rondlopen in onze opvoeding ligt, bepaalt dit niet ons actueel functioneren. Wat ons vooral bepaalt is ons geloof, en de daarbij behorende strategieën, welke we ontwikkeld hebben in onze jeugd. Dit geloof is een set interpretaties van hoe we onze ervaringen hebben begrepen.

Een kind ziet zichzelf als middelpunt van het gebeuren. Als het bijvoorbeeld overwegend leuk is wat zich aan hem of haar voordoet, dan zal het kind de conclusie trekken dat het een leuk kind is. Het omgekeerde is even waar. Met dit perspectief op onszelf en de wereld gaan we ons vereenzelvigen, waardoor het een boven alle twijfel verheven waarheid wordt.

Onze hier en nu ervaringen vertalen we zo dat ze passen in wat we zijn gaan geloven. En wat niet past, filteren we uit onze ervaring. Betekenis toekennen en filteren bepalen voor een groot deel hoe we de situatie ervaren. Daarom kunnen mensen eenzelfde situatie zeer verschillend beleven. Als we een somber perspectief hebben ontwikkeld, dan zal dat de mogelijkheden die we hebben gaan hinderen, terwijl iemand met een vrolijke bril op zich vrij, veilig en verbonden voelt in dezelfde situatie.

De strategieën die we ontwikkeld hebben, passend bij ons geleerde geloof hebben over het algemeen de eigenschap dat geloof te bevestigen. Dit maakt dat het niet vanzelfsprekend is dat iemand zich bewust wordt van zijn geloof om zich vervolgens ervan los te kunnen maken. De kern van ons huidig eventueel niet adequaat functioneren is gelegen in ons geloofsprogramma.

Luuk: Het zijn niet de gebeurtenissen uit het verleden die ons oorzakelijk bepalen, maar de betekenis die we er aan geven. Voor mensen die denken dat ze rationeel leven, kan het moeilijk te accepteren zijn dat ze, net zoals religieuze mensen, beïnvloed worden door geloof.

Stel je bent veel gepest als kind en je trok de conclusie dat je geen leuk kind was en dat je je beter op de achtergrond kon houden, dan leef je misschien nu nog met minderwaardigheidsgevoelens. Het is nu niet het pesten dat je nog dwars zit, maar de oplossing die je toen koos, namelijk leven met het idee dat je niet leuk bent.

Het gevoel minderwaardig te zijn, kan echter ook als stimulans gebruikt worden om te groeien. De eerste stap op weg naar verandering is te beseffen welke onbewuste beslissingen je in je jeugd nam. De toen gekozen strategie kan nu nog door je als een excuus gebruikt worden, om door te gaan met bepaald gedrag, waarbij de nadelen voor lief genomen worden. Er is moed voor nodig om je comfortzone te verlaten.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.
Deze tweespraak is (soms) een reactie op een vraag van een lezer. Discussieer mee als je wilt en mogelijk heb je een ander onderwerp, in de lijn van onze eerdere tweespraken, dat je wilt bespreken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Misbruik, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur, Zorg Tags: betekenis, geloven, jeugd, Luuk Mur, problemen, Rob van Boven, Tweespraak, verleden

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …wantrouwen
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…ruzie om seks
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…’selfing’
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …sub-persoonlijkheden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 4 november 2025
    Global Peace Prayer Festival
  • 14 november 2025
    Introductie tot het boeddhisme
  • 14 november 2025
    Bardo Weekend (studieweekend)
  • 15 november 2025
    ACTIVITEITEN Stichting Bodhisattva
  • 15 november 2025
    Rigpa Zaterdag
  • 16 november 2025
    Buddhism in a Nutshell
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Ritman: 'Bij Rigpa was natuurlijk bekend dat Sogyal altijd veel ‘vriendinnetjes’ heeft gehad. Daar werd door oudere studenten niet moeilijk over gedaan. Hij was geen monnik en niet getrouwd. En het ging om relaties met volwassen vrouwen. Maar met de kennis van nu vind ik dat we dit met z’n allen nooit hadden mogen accepteren. Het is nu zonneklaar voor mij dat het ging om een machtsrelatie die gebruikt werd om seks af te dwingen met personen die in een positie van afhankelijkheid verkeerden. Dit is strafbaar seksueel misbruik, en niet minder dan dat.'

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 318 – voetafdruk
    • BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’
    • Vrijdag Zindag – is AI van betekenis?
    • Boeken – het tijdperk van de rede
    • Meerderheid jongeren hecht groot belang aan rechtspraak

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.