• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Op weg naar Thailand – 2562

Op weg naar Thailand – 2562

5 januari 2019 door gastauteur

Slechts 250 incidenten in Limburg, maar 55 mensen aangehouden in Rotterdam, 7 gevallen van geweld tegen de politie in Amsterdam, ME uitgerukt in Geesbrug of all places, vonkenregen en vuurtornado’s in Scheveningen (die zelfs de Thaise krant haalden), huizen ontploft in Enschede en Eindhoven, 2 doden …

Het is 1 januari 2562 (in Thailand lopen ze 543 jaar vóór), ik ben weer een jaartje ouder en we zijn allemaal weer een jaartje verder. Hoewel we pas om half twee in bed lagen ben ik toch al vroeg wakker. Weliswaar niet al vóór zessen, zoals gewoonlijk, maar het is nog geen 7 uur als ik de nieuwjaarswensen uit Nederland zit te lezen en in het nieuws lees dat de jaarwisseling dit jaar relatief rustig is verlopen.

Gisterenavond zijn we met onze logees uit Nederland naar het centrale plein in Lampang geweest om daar Nieuwjaar te vieren. Het plein was uitbundig versierd met lichtjes, er was een grote markt waar het flink druk was en de terrassen zaten vol. Er was een ontspannen sfeer en er werden volop selfies geschoten bij de lichtsculpturen en op de traditionele Lampangse paardenkarretjes, die hier nog altijd als openbaar vervoer dienen. Populaire attractie bij de jeugd: een soort muts met lange konijnenoren die je met een of ander blaasbalgje omhoog kon laten bewegen.

Tegen middernacht stroomde het plein helemaal vol. Vanaf 10 seconden voor 12 werd er door iedereen mee afgeteld, waarna iedereen elkaar sawadiepimai wenste, een gelukkig nieuwjaar. Achter de klokkentoren was er een officieel vuurwerk, dat uit een stuk of 30 vuurpijlen bestond die soms met een paar tegelijk, maar meestal één voor één werden afgestoken. Enkele versierde paardenkarretjes draaiden rondjes rond de klokkentoren.

Na een kwartiertje begon het plein leeg te stromen. Nu we het toch een keertje laat gemaakt hadden, wilden we nog wel een biertje nemen alvorens naar huis te gaan, maar dat ging niet zomaar. Alcohol schenken mag hier alleen van 11:00-14:00 uur en van 17:00-24:00 uur. Uiteindelijk vonden we nog een plek waar nog geschonken werd. Toen we daar tegen 1 uur vertrokken waren we de laatste klanten. Het was intussen stil op straat.

Het contrast met Nederland is groot, maar we kunnen niet anders concluderen dan dat er hier veel onbezorgder genoten wordt van de jaarwisseling en dat de behoefte om baldadigheden uit te halen ontbreekt. Onschuldig vermaak; het plezier dat iedereen heeft doet bijna ouderwets aan.

Overigens is het niet alleen maar halleluja hier. De dagen rond de jaarwisseling behoren tot de gevaarlijkste in het Thaise verkeer, dat op zich al de twijfelachtige eer heeft in de top3 van landen met de meeste verkeersslachtoffers te staan. Die plek is vooral bereikt door de vele ongelukken met brommers, die hier eigenlijk kleine motorfietsen zijn. Door onwil/onmacht om tot een goede rijopleiding te komen en consequent te controleren op alcoholgebruik en het dragen van een valhelm, blijft dit een hardnekkig probleem. De teller van de “7 dangerous days” rond Nieuwjaar staat op 423 doden. Dat is iets minder dan vorig jaar. Relatief rustig zouden de Nederlandse kranten dat noemen.

Mieke Kupers en haar echtgenoot François la Poutré wonen sinds januari 2017 in Thailand. Ze schrijven over zaken die hun aan het hart gaan en of op hun pad komen. Het paar woont in een klein, zelf van bamboe, klei, leem en zand gebouwd huisje in Noord Thailand.

Categorie: Columns Tags: 2018, François la Poutré, jaarwisseling, Mieke Kupers, op weg naar, Thailand

Lees ook:

  1. Op weg naar Thailand – De warme dagen voor kerst
  2. Op weg naar Thailand – camera obscura (alleen voor mannen)
  3. Op weg naar Thailand – Kathin en Loi Krathong
  4. Leven in Thailand – blut maar niet dood

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Arjan Schrier zegt

    6 januari 2019 om 07:42

    Dank je voor een leuk verslag

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De Goede Zaak – ‘Trek zondag de rode lijn voor Gaza’
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.