• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…gele hesjes

Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…gele hesjes

11 december 2018 door Rob van Boven en Luuk Mur

In de serie Tweespraak praten Rob en Luuk over een actueel onderwerp. Vandaag is het thema het verzet van de gewone man tegen diefstal en staatsminachting- de gele hesjes. 

‘De elite is bezig met het einde van de wereld, veel mensen met het einde van de maand’, vatte Lilian Marijnissen van de SP haar mening samen over de achterliggende oorzaak van het recente explosieve verzet van veel Fransen. De ‘gele hesjes’ beweging begon als een spontaan protest tegen de groene belastingverhoging van de diesel- en benzineprijzen in Frankrijk. Het hesje past echter velen: mensen met een grote afkeer van de huidige politiek, met angst voor het verlies van de eigen cultuur, met woede over de groeiende ongelijkheid.

De steun onder de bevolking in Frankrijk is groot. De situatie is zo dreigend dat de overheid militaire voortuigen inzet en meer politie in Parijs op de been brengt dan er demonstranten zijn. Ik denk dat Lilian Marijnissen gelijk heeft: het boeit kennelijk niet voldoende dat er mensen zijn die niet rond kunnen komen, geen huis kunnen huren, nooit iets extra’s kunnen doen voor hun kinderen. De ongepolijste standpunten van de gewone mensen worden vaak met minachting aangehoord en hun politici worden weggezet als de nieuwe fascisten. Dat wordt dan uitgesproken door de Matthijs van Nieuwkerken, die vele malen meer verdienen dan de gemiddelde kijker, verplicht betaald door diezelfde kijker. De veelverdieners noemen zichzelf progressief en tolerant en zetten de gewone mensen, die vragen om minder armoede, betaalbare huizen, (baan)zekerheid, een kabinet dat niet liegt over de koopkracht, weg als extreem rechts. Het is niet erg fijn om in de praatprogramma’s dagelijks te horen hoe bekrompen, gevaarlijk en conservatief je bent.

Onze regering kijkt met argusogen naar de demonstraties in Frankrijk. Ondanks jaarlijkse beloften over koopkrachtverbetering is daar niets van terecht gekomen. Macron wordt gezien als een zetbaas van de internationale elite, de banken en de multinationals. De reputatie van Mark Rutte is geen haar beter.

Rob: Er zijn wezenlijke problemen in onze samenleving. De minder bedeelden lopen hier in vast en de beter bedeelden kunnen het aan zich voorbij laten gaan. We kunnen een neiging hebben om, als we onvrede ervaren, onderwerpen te kiezen waar we geloven iets mee te kunnen. Desnoods kiezen we triviale onderwerpen zoals ‘zwarte Piet’. Wezenlijke oplossingen geeft dat natuurlijk niet, want de problemen liggen op een dieper niveau. Ik vergelijk het wel eens met een cliënt die zichzelf pijn doet. De persoon heeft heftige gevoelens, waar hij niet mee overweg kan. Het probleem wordt met het zichzelf pijn doen natuurlijk niet opgelost, maar hij is wel weg van wat hij nog niet kan hanteren.

Mijn visie is dat in onze samenleving de verbondenheid tussen ons steeds dunner wordt. Een van de aanduidingen voor cohesie in onze samenleving is de mate van economisch verschil tussen rijk en arm. De minder bedeelden ervaren terechte frustratie en woede, de primaire levensbehoeftes zijn in het gedrang. De beter bedeelden hebben hetzelfde probleem van de teruglopende verbondenheid, maar kunnen zich hiervan afleiden. Met hun koopkracht kunnen ze nog even een vakantie naar Afrika of een leuke cruise boeken. Tevens is voor een aantal beter bedeelden hun machtsuitoefening over de minder bedeelden een lucratieve en interessante afleiding.

Toenemende sociale onverschilligheid valt ook te constateren bij de aanhoudende ontmanteling van de zorg. Schrijnend is onder andere de ouderenzorg. Het gaat steeds minder om de kwaliteit van de zorg en steeds meer of een bepaalde activiteit verricht is. Voor interacties die iets met menselijk kontakt uit te staan hebben, is geen tijd.

In de sociale media zenden we van alles over wat we denken, voelen en vinden. Misschien schreeuwen we hiermee wel om echt kontakt. Maar actief oprecht geïnteresseerd zijn in de belevingswereld van de ander, blijft veelal achterwege.

Luuk: Frans Timmermans is eurocommissaris en tevens de vicevoorzitter van de Europese commissie.

Hij verklaart naar aanleiding van het plotselinge ‘gele hesjes’ verzet:

“Our responsibility in the ecological transition is to leave nobody behind. If you talk to people about the end of the world they will be less receptive if their first concern is how to get to the end of the month. Social sustainability must come with environmental sustainability”.

Volgens de eurocommissaris zijn onze belangen bij hem in de juiste handen, we hoeven ons niet op te winden, de dagelijkse leiding van Europa zal er voor zorgdragen dat sociale duurzaamheid en een duurzaam milieu hand in hand gaan, we laten niemand in de steek. Wie vindt dit geloofwaardig?

Mark Rutte reageert op zijn bekende glibberige manier. Met een geel hesje in zijn handen zegt hij voor de camera, ‘elke Nederlander heeft in zekere mate een geel hesje aan, we hebben allemaal onze zorgen. Maar we leven ook in een land waarin we een hoop dingen aan kunnen pakken.’

Kortom: er is geen tegenstelling in dit land. Het doet me denken aan de grap over de psychiater en zijn zoon. De zoon kan maar niet tot zijn vader doordringen. Hij voelt zich al tijden door en door miskent. Als hij weer eens weggezet wordt als een klagerige puber pakt hij een bijl en gaat dreigend voor zijn vader staan. ‘Hoe voel je je nu?’, vraagt deze professioneel.

Rob: We worden bestuurd door de beter bedeelden, die eventueel een filosofisch inzicht hebben in de situatie van de minder bedeelden. Ze hebben echter niet zelf aan den lijve ondervonden dat ze hun primaire levensbehoeften niet kunnen bevredigen. De politici hoeven zich niet druk te maken over het hier en nu. Laat staan dat zij zich diepgaand bezig houden met wat de oorzaak is van de hier en nu problemen van de minder bedeelden. De oorzaak van de mistoestanden lijkt mij dus gelegen in de steeds afnemende verbondenheid in en tussen alle lagen van de bevolking, maar ook met de wereld waarin we leven.

We zijn natuurlijk met elkaar verantwoordelijk voor wat we van ons leven maken. De huidige ‘gele hesjes’ opstand kan een aanleiding worden om wakker te worden over hoe we omgaan met elkaar en de wereld.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.
Deze tweespraak is (soms) een reactie op een vraag van een lezer. Discussieer mee als je wilt en mogelijk heb je een ander onderwerp, in de lijn van onze eerdere tweespraken, dat je wilt bespreken.

 

 

 

Categorie: Columns, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: gele hesjes, Luuk Mur, Macron, Mark Rutte, Rob van Boven, Tweespraak

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …slechte mensen
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…’de hoer spelen’
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…emotie ontwijkende chronische pijn
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …levenslang

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Arrisina zegt

    11 december 2018 om 20:09

    Spijker op de kop!

  2. Piet Nusteleijn zegt

    12 december 2018 om 09:09

    Gele hesjes staan voor “het is opletten geblazen”; er is iets aan de hand.
    We hebben er allemaal een mening over. Wat heeft het te betekenen?
    Het schept onrust. Je houdt je hart vast. Zeker wanneer er geweld gebruikt wordt en geslachtofferd.
    We moeten wellicht democratischer en rechtvaardiger worden. Laten we hopen dat dit de terechte boodschap is.
    Met groet.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.