• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Ksaf – zoeken

Ksaf – zoeken

11 maart 2018 door Ksaf Vandeputte

Ik schrijf vanuit verschillende invalshoeken over boeddhisme. Vanuit mijn beroepservaring als psychotherapeut omdat ik daarmee mijn eigen ervaring diepgaand kan toetsen aan die van een medemens. Vanuit engagement omdat ik mijn ervaring, hoe beperkt die ook iets, altijd wel in dienst kan stellen van anderen en van de maatschappij. Vanuit een religieus gevoel omdat ik daarmee mijn beperkte ervaringswereld kan uitbreiden naar de breedste en diepste dimensie die er is. Ik schrijf tenslotte vooral vanuit persoonlijke ervaring omdat ik er geen andere heb.

Ik schrijf als een zoeker. Ik heb een rijk en geschakeerd leven achter de rug, twijfelde eerst aan zo ongeveer alles waaraan ik begon, werd een expert in knoeien en chaos creëren. Om tenslotte op een vreemde manier toch elke keer weer op mijn poten terecht te komen. Ik heb veel geleerd en het enige waarvan ik spijt heb zijn de uitdagingen die ik niet aandurfde uit angst om te mislukken. Ik heb ondertussen door dat we allemaal min of meer zo leven, met veel twijfel, al kunnen sommigen hun onzekerheid en mislukkingen bijzonder goed camoufleren.

Boeddhisme leert me dat het tijdverlies is om zwakheden te camoufleren. De termen ‘mislukken’ en ‘zwakheden’ zijn enkel oordelen. De christelijke god vergeeft de grootste zondaar en in het boeddhisme is er gewoon geen god. Boeddha transformeerde de klassieke betekenis van ‘karma’ in het feit dat elk van onze daden een gevolg heeft. Enkel wijzelf bepalen of dat een positief of negatief gevolg is. Er is geen rechter die ons beoordeelt behalve onze innerlijke criticus, meestal de strengste rechter die er is.

We worden geboren met allerlei talenten. De één doet daarmee iets zinnigs en ontplooit zich tot een prachtig mens. De ander gaat ten onder aan een verkeerde opvoeding, een ziekte, drugs, of verschrikkelijke levenssituaties. Meestal is het gewoon een combinatie van beide kanten van het leven en doen we gewoon onze best om er iets zinnigs van te maken. Ons grootste lijden is dat we het niet voldoende vinden om er het beste van te maken. Terwijl we allemaal soms verloren lopen in een leven dat op zijn minst zeer complex is, of zo onrechtvaardig lijkt dat we ons aan ons lot overgelaten voelen. Zoals een negro spiritual het uitdrukt: ‘Sometimes I feel like a motherless child’.

Toch schuilt in ons een levenskracht die het allemaal aankan. Dat merk je gewoon na een tijdje leven overigens vanzelf. Als je met veel vragen zit zoals ik komt het er op aan te blijven zoeken. Altijd duikt er wel een betweter op die heel zelfzeker stelt dat je ‘niet teveel moet zoeken maar gewoon tevreden moet zijn met wat je vindt.’ Ik vind dat je je vooral ver moet houden van goedkope waarheden en koppig blijven doen wat je vind dat je moet doen. Zo dicht mogelijk bij de ervaring komen van: ik doe dit omdat een stem me deze richting op stuurt. En ik doe het zo omdat ik niet anders kan. Al vraagt het behoorlijk wat zelfdiscipline om maar te blijven zoeken wanneer je niet meteen vindt wat je dacht te vinden. Ik denk dat het gaat om de verrassing van te vinden wat je niet dacht te zoeken.

Zo werd ik ondertussen op de één of andere manier vijfenzestig, ik blijf maar zoeken en er soms niets van snappen. Tegelijk werd ik vooral veel minder onzeker sinds ik weet dat alles, ondanks alle gepieker, uiteindelijk in orde komt. Het is daarom niet mijn orde, maar het is wel een orde. Boeddha noemde die orde gewoon de ‘dharma’, de realiteit, de fenomenen. Zijn leer, de ‘dharma’, is dan ook gewoon inzicht in de dingen zijn zoals ze werkelijk zijn, niet zoals we denken dat ze zouden moeten zijn. De prachtigste paradox van het leven blijft dat als de dingen zijn zoals ze werkelijk zijn, ze daarbij wel gehoorzamen aan een orde die ons petje te boven gaat, een orde die wonderlijk mooi en complex is, en die we maar zullen vatten als we dood zijn, of bevrijd. Wat ‘ergens’ op hetzelfde neerkomt.

 

 

Categorie: Columns Tags: blijven zoeken, dharma, karma, Ksaf, Ksaf Vandeputte, levenskracht, mislukken, vragen, zwakheden camoufleren

Lees ook:

  1. Ksaf – De opstand der patriarchen
  2. Ksaf – Gebed voor mijn Boeddha
  3. Ksaf – Vaardige middelen
  4. Ksaf – Waar is het ego van mijn vader gebleven?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 30 augustus 2025
    Open Dag Nyingma Centrum Nederland
  • 31 augustus 2025
    Open Dag - Maitreya Amsterdam
  • 1 september 2025
    Dagstart Online
  • 1 september 2025
    Open les Tibetaanse Yoga en meditatie
  • 1 september 2025
    Open les Tibetaanse Yoga en meditatie
  • 1 september 2025
    Guided group meditation in Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dagopening
    • Het Grote Vanzelflied
    • Het jaar 2025 – dag 237 – autonome boeddhisten
    • Kunt u zich voorstellen hoe het is om dood te zijn?
    • Protest Chinese onderdrukking – Tibetaanse monnik pleegt zelfmoord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.