• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Ksaf – Vaardige middelen

Ksaf – Vaardige middelen

6 januari 2018 door Ksaf Vandeputte

Er is nog nooit zoveel kennis en welvaart voorhanden geweest als nu en tegelijk blijven we grotendeels doen alsof we nog altijd vooral economisch moeten functioneren. Of er nu schaarste is of overvloed, we blijven ons afbeulen. Zomaar gaan zitten is nutteloos, behalve op een terras als we op vakantie zijn, want daar hebben we tenslotte voor gewerkt.

Als we onze welvaart, het werk dat daarvoor nodig is en de goederen die daaruit voortkomen gelijk over iedereen zouden spreiden, hadden we elk met een paar uur werk per dag voldoende om comfortabel te leven. Diep in ons weten we dat. We weten dat we collectief rijk zijn. Wie voldoende werkt en voldoende heeft, weet dat hij niet méér zou moeten werken om nog meer bezit te verzamelen. Er zijn ondertussen genoeg robots en digitale programma’s om saai werk voor ons te doen. We weten dus in feite dat we in staat zijn om ons werk zo te organiseren dat het leuk is, dat we zouden kunnen werken omdat die bezigheid op zich al verrijkend is voor onze eigen ontwikkeling en voor het welzijn van anderen. Het paradijs van werk als speeltijd ligt vlak achter de hoek.

Wie niet genoeg heeft, weet dat anderen gemakkelijk wat werk aan hem zouden kunnen overlaten. Om niet te moeten bedelen en zelf te kunnen verdienen wat nodig is. Toch blijven we doen alsof werk en bezit schaars zijn en we eerst economisch nog moeten groeien, voor iedereen voldoende heeft. We aanvaarden dat we onze tijd moeten besteden aan vaak teveel werken en vervolgens aan vaak teveel uitgeven. Wie geen werk heeft moeten aanvaarden om dankbaar te zijn voor de bezittingen en voorzieningen waarvoor anderen gewerkt hebben.

Dit merkwaardige bestaan houden we in stand zolang we denken dat we vooral individueel moeten functioneren. Zo werkt ons ego, dat zich baseert op de illusie dat we allen van mekaar afgescheiden eilandjes zijn. Boeddhisme is een poging om met de realiteit van het menselijk lijden om te gaan door de illusies van ons ego te doorzien. We moeten ook doorzien binnen welke maatschappelijke illusies we leven. Een maatschappij die vooral individualisme aanwakkert, zadelt ons op met een continue paradox. We moeten blijven functioneren binnen een collectieve structuur die individuele lijden in stand houden.

Lijden vraagt een juiste analyse van onze situatie en de juiste verandering van ons gedrag. Boeddha wou zijn leer toegankelijk maken voor iedereen. Zowel voor zij ‘met scherpzinnige vermogens als zij met doffe vermogens.’ Zijn oplossing voor dit probleem was de leer te vertalen in een praktijk van ‘vaardige middelen.’ De toepassing daarvan zijn zes ‘perfecties’ (paramita’s).

  • Vrijgevigheid als een middel om ruimte en vriendelijkheid aan jezelf en anderen te geven
  • Geduld als een middel om niet ontmoedigd raken wanneer onmiddellijke resultaten uitblijven
  • Discipline als een middel om enkel dat te doen wat het meest passend is voor jezelf en anderen
  • Inzet als een middel om enthousiast te doen wat goed en het meest passend is voor jezelf en anderen
  • Concentratie als een middel om aandachtig te zijn
  • Wijsheid als een middel om in te zien dat alles en iedereen in de wereld met elkaar verbonden is
  • En wijsheid kan niet zonder mededogen, mededogen is een middel om wijsheid te versterken, opdat meer wijsheid dan weer leidt tot meer mededogen…

Op die manier kunnen we wel bezig blijven, een leven lang. Maar, is er een zinniger bezigheid dan vaardig proberen te zijn in alles wat we doen? Zowel in serieus en verantwoord werken als in ‘zomaar’, onbekommerd spelen? Is ook zomaar spelen niet de voorwaarde voor creativiteit? En is spelen op zich tegelijk geen trainen van vaardigheid? Kinderen weten dat nog niet, sportlui en kunstenaars bijvoorbeeld wel. Nu nog de rest van ons.

 

 

 

 

 

 

 

 

Categorie: Columns Tags: economische groei, gedrag, Ksaf, Ksaf Vandeputte, vaardige middelen

Lees ook:

  1. Ksaf – religie en onzekerheid
  2. De twee vleugels van wijsheid
  3. Ksaf – Wees een liefdevol eiland voor jezelf
  4. Ksaf – Het vuur van verlangen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Lut Van Schoors zegt

    7 januari 2018 om 07:49

    Zinvol en inspirerend artikel, dank daarvoor!

  2. Ardan zegt

    7 januari 2018 om 12:24

    Goed artikel. En helemaal mee eens.

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.