Gisteren keek ik naar ‘Wilders’, een negentig minuten lang documentair portret van de Amerikaanse filmmaker Stephen Robert Morse over deze Nederlandse politicus. Het accent ligt in deze film niet zozeer op de vaak voor moslims en anderen grove uitspraken van Geert Wilders over de islam en moslims, maar toonde meer de gewone mens Wilders, als die twee al te scheiden zijn.
Ik wist wel dat Wilders zijn leven doorbrengt in kazernes, safe houses en andere zwaar bewaakte onderkomens. En 24 uur per dag bewaakt wordt door zwaar bewapende politiemensen. Maar het wordt anders als je de beelden ziet die bij dat leven horen. Een kogelvrij vest, bewakers, gepantserde auto’s. Wilders vertelde over zijn wandelingen in een park en het strand, met zijn vrouw over wie hij liefdevol sprak. Nooit samen, altijd met beveiligers. Kinderen heeft het echtpaar niet omdat ze nog voor Wilders de omstreden politicus werd al besloten hadden dat beiden apart aan een carrière zouden werken. Wilders ging geen enkele vraag uit de weg, ook niet de vergelijking met Hitler, die de Joden en minderheden tot zondebok maakte.
Wilders kan nooit meer een normaal leven leiden. Hij zit gevangen in een tunnel die wel het licht laat zien maar in welk licht hij nooit onbevangen kan lopen. Ook als hij politicus af is en zijn partij met een komma vier miljoen stemmers verdwenen zal zijn, als dat al ooit het geval zal zijn. De doodstraf is over hem uitgesproken. In de film was ook Theo van Gogh te zien, in een Amsterdamse straat, een groot mes in de borst gestoken. Dood. Van Gogh werd niet bewaakt.
Als ik bedenk wat ik nou eigenlijk in die negentig minuten in de kern heb gezien is dat een man die zegt moslims niet te haten of te verafschuwen maar wel de Islam, het islamitische geloof. Dat noem ik merkwaardig. Het zijn toch mensen die het geloof praktiseren, daar bekendheid aan geven. Dat verwoorden. In naam daarvan handelen.
Wilders ervaart nog tijdens zijn leven het karma dat hij creëert. Het karma van de angst die hij verspreidt.
Moedig voorwaarts!
Paulien van Poppel zegt
Ik vind het erg ver gaan, dat je de berdreigingen aan Wilders gelijkstelt aan karma. Heeft Theo van Gogh dan zijn karma afbetaalt met zijn dood? Volgens mij ga je erg ver als je religieze constructies gaat gebruiken om je eigen negatieve oordelen over anderen te onderbouwen.wat betreft de praktizering van de islam. In Amsterdam bijv. Is het onveiliger geworden voor homo’s en over de bejegening van vrouwen is ook nog wel het e e a te zeggen. Ik schaar het christendom trouwens ook onder de noemer agressieve godsdiensten, die ook weinig oog heeft voor homo ’s en vrouwen. En ook voor de aarde en de dieren. Ik schrik van je colum.
Joop Ha Hoek zegt
Wilders zaait haat met zijn uitspraken. Anderen zaaien haat richting Wilders. Er is een vicieuze cirkel ontstaan waaraan geen ontsnappen mogelijk lijkt. Ik zal altijd het recht op vrije meningsuiting verdedigen, ook die van Wilders. Ook die van moslims of wie dan ook. Theo van Gogh is vermoord vanwege zijn uitspraken en ideeën over de islam. De dader is tot levenslang veroordeeld. Ook hier gaat het om de wet van oorzaak en gevolg. Ik beweer niet dat Theo van Gogh met zijn leven moest betalen voor zijn uitlatingen. Ik was het niet altijd met zijn grove taalgebruik eens, en zijn uitspraken over moslims en Islam, het is aan de Nederlandse rechter om daar over te oordelen. Geweld en haat lossen niks op. Waar ik het in mijn column over karma heb bedoel ik te schrijven dat Wilders tijdens dit leven al met de wet van oorzaak en gevolg te maken krijgt. Dat veroorzaakt lijden. Geweld tegen wie dan ook, vanuit welke overwegingen of motivatie dan ook, keur ik af.
Henk Veldman zegt
Joop, Wilders heeft er alle belang bij om bedreigd te worden. Het is reclame voor hem. Elke politicus wordt wel eens bedreigd. En je moet een heel slechte krant zijn als je niet regelmatig bedreigingen op je redactiekantoor krijgt. Ik heb zelf voor diverse wijkkranten gewerkt en kreeg zelfs soms thuis stenen door de ruiten als ik of iemand anders zich negatief had uitgelaten over het racisme of discriminatie in de wijk.
Dat was al in de 60er jaren zo. Onze kinderen konden soms niet veilig over straat lopen. Ook toen werd er al gewezen over het gevaar van de islam en immigranten.
Maar als je bedenkt dat in Nederland maar 1 persoon is geweest die vermoord is terwijl men tot op de dag van vandaag zeker weet dat we het einde van deze eeuw niet meer halen, precies zoals men dat 50 jaar geleden voorspelde (dus het jaar 2000 zouden we niet halen)
De islam is tegen elke vorm van discriminatie en beschermt bijv. juist de joden omdat ze zo werden gediscrimineerd, terwijl het jodendom juist zelf racistisch is. In Israël kun je je als niet-jood niet vestigen. Ik ben zelf een jood en kon me in ’67 er vestigen, maar ik moest wel in dienst waar ik kon meewerken om duizenden Palestijnen de dood in jagen of laten vluchten. Hun enige misdaad was echter dat zij en hun voorouders al duizend jaren het land bewoonden.En reken maar dat ik als dappere soldaat ook voortdurend bedreigd zou worden.
Henk Veldman zegt
Het zijn allemaal leugens m.b.t. homo’s en vrouwen waar het de islam betreft en ook in Amsterdam.
Bij de islam zijn juist vrouwen gelijk en homo’s of overspeligen hoeven i.t.t. de Bijbel niet gedood te worden. Alle negatieve beweringen over de islam zijn in werkelijk zaken die in de Bijbel voorkomen.
Joden moeten bijv. zelf ongelovigen uitroeien. Bij de islam is het god die de zaak op zich neemt.
Joop Ha Hoek zegt
Beste heer Veldman, mag ik u wijzen op de door de VPRO uitgezonden serie ‘Allah in Europa’ https://www.vpro.nl/programmas/allah-in-europa/lees/interviewserie-allah-in-europa.html
waarin mannen en vrouwen binnen de moslimgemeenschap zelf aan het woord komen over de rechten van vrouwen, homo’s en ongelovigen. Uit de serie blijkt dat van een westerse islam geen sprake is. Wel van een Islam in het Westen. In de aflevering die ik gisteren zag werden beelden vertoond van moslims die zich bekeerden tot de Pinkstergemeente in Duitsland. In Marokko nemen enkele moslims afstand van hun geloof en leven als seculieren. De overheid staat dit toe mits de afvalligen daaraan niet te veel ruchtbaarheid geven.