De voorstelling brengt ons naar surrealistische scenes van een beslist niet ondenkbare werkelijkheid in het jaar 2040. Utrecht aan zee. Aankleding van zowel de actrices als het toneelbeeld pakken vanaf de eerste seconde de volle aandacht.
Achtergronden
Christendom, boeddhisme en de Europese Verlichting
De tijd is voorbij dat religies het zich kunnen veroorloven elkaar met het woord te bestrijden. Het is nu tijd om de balans op te maken van wat ze gemeen hebben en wat hen onderscheidt van de moderne mentaliteit, die de hele aarde aan het veroveren is met treurige gevolgen.
Theatergroep Nooitgedacht laat kinderen filosoferen met Roald Dahl
Kan je ook groeien terwijl je helemaal niet groter wordt? Waarom willen we eigenlijk zo graag groot worden?
Expositie Mark Schalken uitgesteld
Sinds enkele dagen heeft graficus, schrijver en beeldend kunstenaar Mark Schalken corona.
Wapens zijn de werktuigen van geweld…
alle fatsoenlijke mensen verwerpen hen.
Robert Hartzema, wat is dzogchen?
Na 40 jaar lesgeven vertelt Robert Hartzema in simpele woorden over de dagelijkse praktijk van dzogchen, de meest radicale, creatieve en directe boeddhistische weg naar vrij-zijn.
Perfect Wisdom: Four Early Tantras of the Great Perfection
They have ideas about recognition,
And they work on visualizations.
All of those who cling to their desires, With no exceptions, Are empty.
Sporen van het boeddhisme in Centraal-Azië
De bekendste vorm van het vroeg boeddhisme is die van de śramaṇas, in het Griekse verslag van Megasthenes. ‘Megastenes stresses that the Śramaṇas were divided into two basic forms of practice: the “rural” Śramaṇas, who lived out in the open, and whom he calls the Hylobioi ‘Forest Dwellers”, and the “urban” Śramaṇas, whom he calls the Iatrikoi, ‘physicians, healers’,’ bladzijde 68. Op bladzijde 94 schrijft Beckwith: [het begrip] ‘śramaṇa’ was helder en duidelijk en onbetwist in elk geval buiten India. Het betekende ‘boeddhistische beoefenaar’ en later ‘boeddhistische monnik’.’
Guy – Wat is ontwaken? Wat is wakker worden? Wat is Verlichting? Wat is Zelfrealisatie?
Maar nu heb ik je gezien, Huizenbouwer! Je zal niet opnieuw dit huis voor me bouwen: al je spanten zijn gebroken en je nokbalk is versplinterd. Mijn geest heeft het Ongeconditioneerde bereikt. Begeerte is tot stilstand gekomen.
De raad in het hart
De Bijbel ligt al een tijdje opengeslagen op tafel. Op bladzijde 995. Al weken is het een terugkerende mantra: De raad in het hart van een man is als diepe wateren, maar iemand met inzicht zal hem naar boven halen.
Ardan – ruilen
…
De virtuele denkster 362
…
Avatamsaka (8): Jezelf volledig tot uitdrukking brengen
Zittend in meditatie jezelf tot uitdrukking brengen op alle wegen van het bestaan is niet iemand anders worden dan je bent. Het is zijn wie je bent, nu in dit ogenblik, zoals je bent. Het is wat Linji noemt: ‘De ware mens zonder rang of stand’. Naakt, van alle franje ontdaan.
De slimme boeddhist conform de soetra’s (theorie)
Wat schapen, neushoorns en zeemeeuwen met elkaar te maken hebben.
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 6 en slot
Was de Boeddha een maatschappijhervormer?
Guy – Conditionering
Juist op de dag waarop het vertrouwen van de kalkoen in zijn vriend de slager het grootst is verandert alles. Hij krijgt te maken met een “Black Swan”-event: een gebeurtenis die voor hem compleet uit de lucht komt vallen. En die hem uiteindelijk de kop kost.
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 5
De sangha en het politieke bestuur.
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 4
De sociale functie van de bedelmonnik.
Neushoorn of schaap?
De slimme boeddhist conform de Khaggavisana soetra (praktijk).
De spiegel van Menno Ter Braak
Het Humanistisch Canon noemt de schrijver en cultuur- en literatuurcriticus Menno ter Braak (1902 – 1940) ‘één van de scherpzinnigste, anti-autoritaire intellectuelen van de twintigste eeuw in Nederland. Ook toen het politieke risico’s met zich meebracht, stond hij pal voor de Europese, humanistische waarden.’
Guy – Over wedergeboorte…
Reïncarnatie vindt géén énkele grond in de buddhasasana. In de Dhamma is geen plaats voor een ‘zelf’, een ‘ik’, een ‘ziel’ (P. atta) dat de dood overleeft. Alle fenomenen, dingen, verschijnselen zijn immers ‘zelfloos’ (P. anatta), d.i. ze bezitten geen enkele stabiliteit, geen ‘zelf’, geen ‘ik’, geen ‘ziel’.
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 3
De sociale samenstelling van de sangha.
Ardan – desinformatie
…
De virtuele denkster 361
…