De Boeddha was een spiritueel leraar die een pad naar de bevrijding van het lijden onderwees. Maar in het vorige delen bleek ook dat hij een visie had op politieke, sociale en economische vraagstukken uit zijn tijd. Maar in welke mate had hij maatschappelijke idealen die hij met de oprichting van de bhikkhu sangha (de gemeenschap van monniken) actief probeerde te realiseren. Was hij naast spiritueel leraar ook een maatschappelijk hervormer? De meningen daarover zijn onder boeddhisten en religiewetenschappers verdeeld.
Achtergronden
‘Keizer’ Assad: ongekende eerbetuigingen van de Chinese Boeddhistische Vereniging aan een bloedige tiran
Assad is niet zomaar een buitenlandse leider die bevriend is met Xi Jinping en een knappe vrouw heeft. Hij wordt algemeen beschouwd als een oorlogsmisdadiger die verantwoordelijk is voor misdaden tegen de menselijkheid in de Syrische burgeroorlog, waaronder het uitroeien en bombarderen van burgers, marteling, verkrachting door regeringstroepen en buitengerechtelijke executies. Dat de abt van de Lingyin Tempel en andere leiders van de Chinese Boeddhistische Associatie zo’n tiran letterlijk verwelkomden met een rode karper en hem bejubelden als een ‘man van vrede’ was inderdaad een enorm schandaal.
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 5
Het boeddhisme als religieuze beweging ontwikkelde zich te midden van ingrijpende maatschappelijke veranderingen. Op politiek vlak verscheen er een nieuw type koninkrijk gekenmerkt door een gecentraliseerde en bureaucratische machtsstructuur met aan de top een koning met absolute macht. Het grootste deel van zijn leven na zijn ontwaken bracht de Boeddha door in Kosala en Magadha, de twee nieuwe koninkrijken. De Boeddha moest bij de uitbouw van de sangha (de orde van monniken) rekening houden met deze politieke realiteit.
Ardan – dank je wel, Mark
Dank je wel, Mark…
De virtuele denkster 443
…
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 4
De boeddhistische beweging ten tijde van de Boeddha wordt door academische onderzoekers beschouwd als een beweging binnen de maatschappelijke elite. Een analyse van de Pali canon laat zien dat bhikkhu sangha (de Orde van monniken) voor driekwart bestond uit leden van de priesterkaste (brahmanen) en de krijgsadel (khattiya’s). Onder deze onderzoekers leeft ook de consensus dat de invloed van de nieuwe sociale klasse van ondernemers, handelaars en bankiers, de gahapati’s, groter is dan hun numerieke aantal laat vermoeden. Er bestond een wederzijdse welwillendheid tussen de vroege boeddhistische beweging en deze nieuwe sociale klasse.
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 3
Opvallend is dat brahmanen de grootste groep uitmaken binnen de Orde der monniken. Schumann meent dat omwille van hun religieuze opvoeding het in de eerste plaats de brahmanen waren die de originaliteit van de leer van de Boeddha begrepen en daarom bereid waren hun huis en familie ervoor te verlaten.
De valse Panchen Lama vertelt Tibetanen om Xi Jinping onvoorwaardelijk te gehoorzamen
Hoewel hij door de meeste Tibetaanse boeddhisten wordt veracht en zelfs belachelijk gemaakt, speelt de valse Panchen Lama een nuttige rol voor de CCP. Hij reist door China en de wereld als een valse vertegenwoordiger van het Tibetaanse boeddhisme, belastert de Dalai Lama en beweert dat Tibetanen religieuze vrijheid genieten. Hij vindt altijd religieuze leiders in het buitenland, naïef of royaal gefinancierd door de CCP, die hem serieus nemen.
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 2
Na zijn ontwaken trok de Boeddha naar Benares(Varanasi), het toenmalige religieuze en intellectuele centrum van het gebied, waar hij vijf vroegere ascetische metgezellen trof. Zij werden de eerste monniken. Terwijl hij nog steeds in de buurt van Benares verbleef, trad ook Yasa, een zoon van een rijke koopman toe tot de Orde van bedelmonniken (bhikkhu-sangha). De familieleden van Yasa werden lekenvolgelingen. Daarmee was de basis gelegd voor de nieuwe spirituele gemeenschap of sangha. Die bestond uit lekenvolgelingen en een Orde van bedelmonniken (en later ook nonnen) die zowel ervaren asceten als stedelijke jongeren uit de hogere klassen aantrok.
Beeldgedicht
een wondere onderwereld
van mollen, wormen, woelratten
gravers, wroeters, kruipers
Het denken (2) – Een superieur brein in een kreupel lichaam?
Alhoewel de mens een wezen is dat samenwerkt, laat de huidige egocentrische politieke en sociale evolutie zien dat we geen idealistisch beeld moeten hebben van onszelf. We komen nog maar pas uit een dierlijke staat en ons gedrag weerspiegelt dat. Beschaving is vooruitgang, we lijken steeds meer controle te hebben over ons eigen lot. Toch op het individuele vlak want collectief zijn we net zo goed een slachtoffer van wat multinationals uitspoken met ons voedsel, met het al dan niet oorlogen ontketenen, met verder onze ene, kwetsbare aarde leeg te plunderen.
Open Monumentendag 2023 – Levend erfgoed
Ter gelegenheid van de open Monumentendagen 2023 vond in Afferden (Gelderland) in de Wat Phra Dammakaya Nederland de opening plaats van de Open Monumentendagen 2023 (met als titel ‘Levend Erfgoed’) in de gemeente Druten. Bij gelegenheid daarvan is een lezing uitgesproken. Met als titel ‘Levende erfgenaam’.
Ardan – niets
…
De virtuele denkster 442
…
Het denken (1) – Boeddhisme is gezond verstand
Wijsheid groeit in kronkels, zoals alles wat leeft. Het leven verandert voortdurend, dus wijsheid is je voortdurend aanpassen aan onvoorspelbare ontwikkelingen. Boeddha zei steeds opnieuw dat er geen zekerheid is, er is enkel een leven dat ons voor enkele tientallen jaren wordt gegeven.
Ik keur alles af…
Een wijs man overweegt: “Als ik aan deze visie koppig zou vasthouden, de uitspraak zou doen: “Dit alleen is de waarheid, iets anders is onzin”, dan zou er onenigheid ontstaan met degene die zegt dat hij alles goedkeurt en met degene die zegt dat hij het ene goedkeurt en het andere afkeurt. Deze onenigheid leidt dan tot twistgesprekken; twistgesprekken tot ruzie en ruzie tot geweld. Dit voor zichzelf voorziend geeft en wijs man deze visie op.”
Mark Schalken in Friesland – ‘Keep your child alive’
Augustus 2023 verbleef boeddhist, kunstenaar en grafisch vormgever Mark Schalken in het Friese Húns. Folkert van der Hoek bouwde daar het dorpsschooltje om tot gastatelier. Mark verbleef er veertien dagen en portretteerde mensen en dieren in de omgeving.
Dana en het Boeddhistisch Dagblad
Dank aan onze donateurs.
AI zal de boeddhistische leraar niet snel vervangen
Gezien de snelle veranderingen in opkomende technologieën, fungeren priesters van oudsher als poortwachters om nieuwe digitale toepassingen goed te keuren en erin te investeren. In 2015 werd in China de adoptie van Xian’er, de robotmonnik, gepromoot als een weg naar spirituele betrokkenheid door de meesterpriester van de boeddhistische Longquan Tempel in Beijing.
Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman
Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.
Ontkennen om te kunnen groeien: Anatman
En om naar dat niveau te groeien moeten we het oude beeld van een onveranderlijk zelf loslaten, dus erkennen dat we uiteindelijk een anatman-identiteit hebben.
Inzichtmeditatie en de vier elementen
Waar water, aarde, vuur en wind geen vaste voet vinden, daar schitteren geen sterren, geen zon straalt er, er schijnt geen maan, er wordt geen duisternis aangetroffen. Als de wijze, de brahmaan, zelf in wijsheid hiervan weet, is hij bevrijd van vorm en het vormloze, van geluk en leed. Bahiya Sutta (1) In de meditatiemaand […]
Beeldgedicht
…
Guy – Ontwaken (2)
Hans van Dam: ‘Als het zwaard van wijsheid flitst, is de weg vrij en kan het licht in de duisternis ongehinderd stralen.’