Als we in staat zijn om onze diepe verbondenheid met alle levende wezens te ervaren en conditioneringen te doorzien, dan valt niemand erbuiten, ook niet degenen die ons iets aandoen. Dan bedenken we ons wel twee keer voordat we met een reactie toeslaan. Dan zijn we in staat ons te beheersen, omdat we onheil willen voorkomen. En als we ons dan ook bewust zijn van de vergankelijkheid van dit aardse bestaan, dan komen ruzie en onenigheid helemaal in een ander daglicht te staan, worden volkomen futiel; want in het licht van de eeuwigheid smelten wraakgevoelens in a split second, want ik ben jij en jij bent mij.
Achtergronden
Beeldgedicht – vredesvlag
Tekst en beeld ValDigFer
‘Buiten de lijntjes durven kleuren’
Volgens een woordvoerder van Extinction Rebellion put deze organisatie van de A12- demonstratie in Den Haag, de stad van Recht en Vrede, haar inspiratie uit succesvolle bewegingen van burgerlijke ongehoorzaamheid. Amnesty International sprak haar ongerustheid erover uit dat de lokale overheid deze vreedzame demonstranten criminaliseert in plaats van hen te zien als bezorgde burgers. Redenen te over om in dit korte artikel over het essay Burgerlijke ongehoorzaamheid te rade te gaan bij de filosofe Hannah Arendt.
Ardan – praten over het weer
…
De virtuele denkster 457
…
‘Allemaal bestaan we uit dezelfde sterrenstof: En dat zullen we weten ook.’
Allerd Stikker, Yuval Noah Harari, Philip Blom en vele anderen zijn niet aflatend bezig geweest ons voor te houden dat de aarde ons gaat wurgen als we nog langer blijven aarzelen. Niet dat de aarde een wil heeft om zoiets te beramen; we roepen dit zelf over ons af. Ons wacht de verstikkingsdood, nu al op sommige plekken in de wereld merkbaar, en zeker op relatief korte termijn.
Seculiere moraal en spirituele moraal
Op het pad van de Boeddha komen we in aanraking met een spirituele moraal, dat wil zeggen een moraal die onderdeel van een spiritueel pad is. In de wereld om ons heen horen we mensen vaak een beroep doen op een seculiere moraal, dat wil zeggen een moraal die niet door een religie gerechtvaardigd wordt, maar wel verondersteld wordt op een of andere manier te gelden voor iedereen in de samenleving. De eerste moraal heeft als oogmerk de geestelijke bevrijding van de mens; de tweede, een goed verloop van het maatschappelijk verkeer. Oppervlakkig gezien hebben beide moralen veel gemeen; bij nadere beschouwing zijn de verschillen groot, belangrijk en leerzaam.
Een gezond, gelukkig en vreedzaam en veilig jaar
Gelukkig Nieuwjaar.
Ardan – gelukkig nieuwjaar
…
De virtuele denkster 456
…
Minko leeft al 15 jaar op straat en krijgt een ongelooflijk kerstcadeau: een huis
En zo staat er sinds deze week een groen, ijzeren tiny house op een beschutte plek in het centrum van Dordrecht. Minko heeft er inmiddels al een paar nachten geslapen en dat beviel hem goed. Al is hij deze ochtend wel verdrietig en ook een beetje boos over het gedwongen afscheid van veel verzamelde spullen die niet passen in zijn nieuwe tiny house. Hij geeft de verslaggever een dik boek met chemische formules in zijn handen. Zijn stemming wisselt tussen blij en boos. Dan gaat hij een dutje doen.
Star Light: Eight Early Tantras of the Space Section
De koning van echte perfectie
Zat neer in de samadhi
Waarin er niets te beoefenen valt.
Toen gaf hij instructies:
We jagen niet op een geest die zuiver is.
Een relatieve werkelijkheid die is om op te jagen
Is niet gerealiseerd.
Douwe Hoitsma – Hart van Onderwijs
HvO is op het boeddhisme geïnspireerd en is gestoeld op een mix van westerse wetenschappelijke pedagogische inzichten en eeuwenoude oosterse wijsheden en werkwijzen. Deze versmelting van westerse en oosterse inzichten vormt daarmee de kracht van de methode. De methode is tot nu toe op kinderen van 3 tot 12 jaar toegepast, maar kan ook voor kinderen op latere leeftijden ingezet worden. Leerkrachten, intern begeleiders, ouders, coaches en iedereen die met kinderen werkt, kunnen deze methode gebruiken.
De virtuele denkster 455
…
Nathan – De geest als illusie
De bril die we dragen is niet langer glashelder maar gekleurd. We weigeren simpelweg te kijken naar de feiten, zoals ze voor ons liggen. Zei de Boeddha niet: doe het goede, laat het kwade en zuiver de geest?
Een gebroken hart is een open hart – samen stil voor vrede
‘Ja, we zien het gebeuren in Gaza: een getraumatiseerd volk reageert op een ander getraumatiseerd volk. Veiligheid en rechtvaardigheid strijden om het hardst. Woede en angst roepen geweld op. En geweld is weer voedsel voor nieuwe trauma’s.’
Sumi-e en Zen: Meditatieve kunst
Sumi-e is een vorm van Japans inktschilderen ontwikkeld door zenmonniken vanaf de 12de eeuw. Deze vorm van kunst werd samen met de eerste zengeschriften meegebracht door monniken vanuit China naar Japan, waar deze vorm van schilderen werd opgenomen als beoefening in de zenkloosters. De van oorsprong Chinese schilderkunst werd tot de kern teruggebracht tot een spontane, op de concentratie en ademhaling gebaseerde kunstvorm om tot de essentie van het onderwerp te komen.
Ardan – laat me raden
…
De virtuele denkster 454
…
Wakker Dier lanceert kerstcommercial
In de commercial ontmoeten we melkkoe Anna en haar pasgeboren kalfje. Vlak na de bevalling worden ze van elkaar gescheiden. Terwijl de feestdagen steeds dichterbij komen, zien we dat Anna haar kalf mist. Op kerstavond besluit ze naar hem op zoek te gaan.
Simon Vestdijk – ‘Het christendom wordt op den duur vervangen door een mystiek-sociale religie in de trant van het boeddhisme’
In 1947 publiceerde Simon Vestdijk, die ‘sneller schreef dan God kon lezen’, het essay De toekomst der religie. Hierin voorspelt hij dat met name het christendom op den duur vervangen zal worden door een mystiek-sociale religie in de trant van het boeddhisme.
Onheilzame emoties in de kunst
De meditatieve houding is niet gebruikelijk bij popconcerten. In de musea valt het ook niet mee te contempleren op de emoties in de schilderijen, wanneer men in dichte rijen langs de beroemde doeken schuifelt. Maar ons tijdperk heeft één voordeel: de overvloed aan goede en betaalbare reproducties : niets weerhoudt de huidige westerse mens ervan om een muziekstuk of kunstwerk thuis in alle rust tot zich door te laten dringen. De mogelijkheden zijn dus volop aanwezig. Als mensen dit meer gaan doen, stimuleert dat ook de kunstenaars om meditatiever werk te maken. En omgekeerd: als er weinig belangstelling voor is, moet een kunstenaar wel heel stevig in zijn schoenen staan om toch meditatieve kunst te maken.
Ludo – Wens
…
Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
Het Boeddhistisch Dagblad © neemt het boeddhisme als levensbeschouwing als leidraad. Dat betekent dat medewerkers boeddhistische fundamenten, zoals juist spreken en juist handelen, de waarheid weergeven, juist levensonderhoud, niet kwetsen of roddelen, als levenshouding hebben of die intentie hebben. Personen en situaties worden respectvol in tekst, geluid en beeld opgevoerd. Er is geen ruimte in de kolommen voor roddel en achterklap.