…
De virtuele denkster 454
…
Home » Achtergronden » Pagina 14
door Sodis Vita
door de redactie
door de redactie
door Paul Boersma
De meditatieve houding is niet gebruikelijk bij popconcerten. In de musea valt het ook niet mee te contempleren op de emoties in de schilderijen, wanneer men in dichte rijen langs de beroemde doeken schuifelt. Maar ons tijdperk heeft één voordeel: de overvloed aan goede en betaalbare reproducties : niets weerhoudt de huidige westerse mens ervan om een muziekstuk of kunstwerk thuis in alle rust tot zich door te laten dringen. De mogelijkheden zijn dus volop aanwezig. Als mensen dit meer gaan doen, stimuleert dat ook de kunstenaars om meditatiever werk te maken. En omgekeerd: als er weinig belangstelling voor is, moet een kunstenaar wel heel stevig in zijn schoenen staan om toch meditatieve kunst te maken.
door Ludo Lemmens
door Joop Ha Hoek
Het Boeddhistisch Dagblad © neemt het boeddhisme als levensbeschouwing als leidraad. Dat betekent dat medewerkers boeddhistische fundamenten, zoals juist spreken en juist handelen, de waarheid weergeven, juist levensonderhoud, niet kwetsen of roddelen, als levenshouding hebben of die intentie hebben. Personen en situaties worden respectvol in tekst, geluid en beeld opgevoerd. Er is geen ruimte in de kolommen voor roddel en achterklap.
Lees meer over Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
door Ardan
door Sodis Vita
door gastauteur
door Fred Valkering
door gastauteur
De betekenis van gelijkmoedigheid wordt vaak verkeerd begrepen, als zou je zonder emoties zijn, maar dat is natuurlijk niet zo. Die verwarring komt misschien wel door het begrip ‘uitdoven’ dat in het theravāda boeddhisme[1] gebruikelijk is. Uitdoven betekent niet dat er geen emoties zijn, maar het wil zeggen dat het ‘ik’ of het ‘ego’ is uitgedoofd. Je vervalt niet meer in reactieve emoties, want er is geen ik meer dat zich zo nodig wil laten gelden.
door Kees Moerbeek
Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’
Lees meer over Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek
door de redactie
door Ardan
door Sodis Vita
door de redactie
‘Voor mij persoonlijk is een bezoek aan NM Kamp Vught rustgevend. Het museum is mooi en compact. Op de terugweg vanaf het kindermonument ben ik telkens weer geëmotioneerd over wat ik gezien heb. De eenvoudige wand met reacties van bezoekers – in al zijn eenvoud, fascinerend!’
Lees meer over Jan Veenendaal en het Kindermonument in Vught
door de redactie
De vakvereniging Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) heeft haar zorgen geuit over de verkiezingsoverwinning van de PVV van Geert Wilders. Volgens de vakvereniging is de politicus onder meer een aanjager van de vijandschap richting de vrije pers.
Lees meer over Geert Wilders – journalisten ‘tuig van de richel’
door Fred Valkering
door gastauteur
‘Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’
door Ardan
door Sodis Vita
door Ksaf Vandeputte
Veel westerlingen associëren stilstaan bij zichzelf met mediteren. Helaas zitten we ook dan vaak gevangen in een vorm: stilstaan bij onszelf als een half uur stilzitten op een kussen. Terwijl stilstaan bij onszelf overal kan, niet enkel op een kussen en ook niet enkel in de rust van de natuur. Het is een levenshouding die we kunnen inbouwen in elk moment van ons leven, als niets dringends of onverwachts ons opeist. Ergens bij stilstaan is niets anders dan mediteren.
door Taigu
Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?
Lees meer over Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten
door Fred Valkering