Als je als mens in staat bent om te delen met anderen en om vertrouwen te hebben in anderen, ben je denk ik, veel rijker en vrijer dan wanneer je bang bent om je bezit te verliezen.
Achtergronden
De virtuele denkster 498
…
Say When (‘Zeg maar stop’) wint ontwerpwedstrijd Posters for the Planet
Van de 1462 in gestuurde ontwerpen vielen 10 posters in de prijzen. De grafische weergave van een zee en lucht met de tekst Say When ingestuurd door Liam Houlihan won de competitie en een geldbedrag van €10.000. Vanaf vandaag start een grootschalige mediacampagne. Zo zijn de 10 winnende ontwerpen te zien in ARTIS-Groote Museum. Daarna reizen ze door naar vier andere musea.
Beeldgedicht – bebouwde kom
…
Kunnen we nog leven volgens het boeddhistische wereldbeeld van vrede?
Wanneer we als volgers van een boeddhistisch pad ons vinden in het idee, of de ervaring van de boeddha’s ontwaking in de wetten van het universum, en de onlosmakelijke en fundamentele wet van karma, de inter-afhankelijke oorsprong van alles wat is- hoe gaan we dan om met het diepe verdriet en de verwarring die we op dit moment ervaren als we ons bewust worden dat ook wij, als weldenkende mensen deel uitmaken van de chaos en het geweld in deze wereld? Want ja, of we het willen aanvaarden of niet, we zijn ten alle tijde, en uiteindelijk medeverantwoordelijk voor de huidige staat van de wereldgebeurtenissen.
Toneelstuk Basho in de Banne
Kijkers van een toneelstuk zien altijd het resultaat, het eindproduct van een repetitieproces. Ze kijken, voelen en beoordelen: wat heeft de regisseur bedoeld? Al geruime tijd wilde Karel Witteveen een verhaal maken rondom deze beroemde Japanse haikudichter Basho. Het ging hem vooral om de renga, het kettingvers dat in Basho’s tijd met jonge dichters werd gespeeld in steden als Kyoto, Osaka en Edo. Dat wilde Witteveen ook, een renga laten spelen, maar dan op het toneel met buurtbewoners uit zijn wijk de Banne in Amsterdam-Noord.
Wees je eigen leraar.
Wijsheid, waarheid, werkelijkheid, heeft zichzelf in pacht. Er is niemand die mij dat kan laten ervaren dan ikzelf. De grootste vragen over mijn bestaan kunnen niet uitgelegd worden door een ander. Kunnen niet worden beantwoord door een dogma. En ook niet door een guru, een priester, een dominee, een roshi, een lama, een monnik of wie dan ook.
De virtuele denkster 497
…
CCP staat erop de geschiedenis van het “humanistisch boeddhisme” te vervalsen
Eerwaarde Changzang, die mede sprak namens de afwezige meester Yanjue, de voorzitter van de door de regering gecontroleerde Chinese Boeddhistische Associatie waarvan Changzang vicevoorzitter is, prees Shanghai als “de geboorteplaats van het humanistisch boeddhisme”. Hij legde ook uit dat “humanistisch boeddhisme” en “geïnsiniseerd boeddhisme” één en hetzelfde zijn.
Worden wat we zijn
Zijn monniken, hippies en dichters mensen van betekenis? Nee, we zijn bewust onbelangrijk. We zijn vergroeid met een onbeduidendheid die ieder mens zou passen. De marginale mens aanvaardt de basale onbeduidendheid van de menselijke conditie, een irrelevantie die boven alles gestalte krijgt in de dood. De marginale mens, de monnik, de ontheemde, de gevangene, al deze mensen leven in het aangezicht van de dood, wat vervolgens weer de vraag naar de zin van het leven oproept. Hij worstelt met het gegeven van de dood zelf en zoekt naar iets diepers dan de dood omdat er iets diepers is. De roeping van de monnik, van de marginale, de meditatieve mens of de dichter, is om nog in dit leven voorbij de dood te geraken, voorbij de tweedeling van leven en dood om voor altijd getuige van het leven te zijn.
‘Het is belangrijk dat rechters zich bewust blijven van invloed vooroordelen’
Onderzoek van journalistenplatform Investico en NOS op 3 wijst op verschillen in opgelegde straffen tussen groepen mensen. Zo hebben laagopgeleide verdachten met een migratieachtergrond meer kans op een gevangenisstraf dan hoogopgeleide verdachten zonder migratieachtergrond. Dit ligt in lijn met het beeld dat eerdere onderzoeken laten zien. Vaak zijn er rationele verklaringen te geven voor de geconstateerde verschillen. Zo maakt het voor rechters veel uit of iemand bijvoorbeeld al eerder in de fout is gegaan en leggen rechters – als dat past bij het misdrijf – sneller een taakstraf op aan iemand met een baan omdat het verlies daarvan door een gevangenisstraf moet worden voorkomen, in het belang van de dader én samenleving. Ook heeft het weinig zin om een boete op te leggen aan iemand die deze niet kan betalen. Een gevangenis- of taakstraf ligt dan juist weer meer voor de hand.
Nathan – Boeddha’s gevoeligheid
In mijn ogen was Boeddha geen intellectuele verlichte. Je beëindigt niet je ego door het denken, studie en na-aperij. Zijn beschrijving van het lijden en het zoeken naar een antwoord daarop, had alles te maken met zijn gevoeligheid.
In de Prinses Margrietstraat is iedereen anders en iedereen hoort erbij
Het Nederlands Openluchtmuseum opent vanaf 21 september een straat met zes doorzonwoningen op het terrein van het museum, de Prinses Margrietstraat 2-12. De straat vertelt het verhaal van het wonen in Nederland van de jaren ‘60 tot nu. Deze tentoonstellingen geven een blik op de vrolijke spanning tussen uniformiteit én diversiteit van dit zeer herkenbare historische erfgoed. Want de doorzonwoningen lijken misschien op elkaar, de bewoners zeker niet.
De donkere schaduw van China over de Tibetaanse vluchtelingengemeenschap in Nepal
Wat vooral verontrustend is, is de erosie van de vrijheden die Tibetaanse vluchtelingen dachten te vinden in ballingschap. De rechten die ze zochten – vrijheid van meningsuiting, vrij zijn van angst en de mogelijkheid om hun identiteit te bewaren – worden ondermijnd. De parallellen tussen de onderdrukking die ze in Tibet ontvluchtten en de toenemende druk waar ze in Nepal mee te maken hebben, worden te opvallend om te negeren.
Beeldgedicht – medi
…
Wanhoop is het ergste dat een mens kan overkomen
Deze week zag ik een filmpje op Facebook van Thich Nath Hanh. Een jongen vroeg aan hem wat het moeilijkste was dat hij ooit geoefend had. En Thich Nath Hanh antwoordde : ‘ Wanhoop’.
De virtuele denkster 496
…
Beeldgedicht – beeld in wording
…
Zuster Maria Adriaens (1939 – 2024) overleden
Na een kort ziekbed is in de vroege ochtend van maandag 30 september Zuster Maria Adriaens op 84-jarige leeftijd overleden in het St Jozefklooster te Schijndel. Zij droeg haar archief met meer dan tienduizend tekeningen in 2016 met instemming van haar congregatie over aan het Nederlands Boeddhistisch Archief (NBA). Deze tekeningen waren het resultaat van een levenlang tekenen in de traditie van het Zen Zien Tekenen (ZZT), een vorm van tekenmeditatie die in de vorige eeuw is ontwikkeld door de Nederlands-Amerikaanse kunstenaar en zenbeoefenaar Frederick Franck.
Tirannen haten feiten
In de publieke verbeelding zijn politici de beroepsleugenaars bij uitstek. George Orwell schreef: ‘Politieke taal is ontworpen om leugens waarheidsgetrouw te doen klinken en moord respectabel.’ Leugens behoren tot het DNA van de modern samenleving, maar meestal gebruiken we fraaier klinkende woorden als marketing, reclame en propaganda. Al in 1967 klaagde Hannah Arendt in haar essay Truth and Politics erover dat politiek en waarheid niet goed samengaan. Dit artikel gaat in op de Nederlandse vertaling van haar essay in het boek Tussen verleden en toekomst.
Kunst en spiritualiteit in een gezamenlijk boek
Frits Koster: ‘We zijn met ons drieën een boek aan het ontwikkelen, waarin meditatieve spiritualiteit in tekst samengebracht zal worden met passende beelden en foto’s in een speciale creatieve lay-out. De intentie is dit project in het aankomende jaar vorm te gaan geven.’
De virtuele denkster 495
…
‘Evangelie en extreemrechts gaan niet samen’
Op dit moment wordt er over grote groepen mensen in Nederland gesproken alsof zij minderwaardig zijn. Dit blijkt onder andere uit het reduceren van groepen mensen tot een enkel kenmerk (zoals ‘gelukszoeker’ of ‘hoofddoekje’). We doen mensen geen recht als we ze typeren aan de hand van hun afkomst, religie, huidskleur, omstandigheden of cultuur.
Beeldgedicht – orakelen
…