Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’
Achtergronden
Mark Schalken – Timmie for president
Timmermans timide?
Ardan – Wilders gekozen
kattenvriend.
De virtuele denkster 452
…
Jan Veenendaal en het Kindermonument in Vught
‘Voor mij persoonlijk is een bezoek aan NM Kamp Vught rustgevend. Het museum is mooi en compact. Op de terugweg vanaf het kindermonument ben ik telkens weer geëmotioneerd over wat ik gezien heb. De eenvoudige wand met reacties van bezoekers – in al zijn eenvoud, fascinerend!’
Geert Wilders – journalisten ‘tuig van de richel’
De vakvereniging Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) heeft haar zorgen geuit over de verkiezingsoverwinning van de PVV van Geert Wilders. Volgens de vakvereniging is de politicus onder meer een aanjager van de vijandschap richting de vrije pers.
ValDigFer – eenzame fietser
vaarwel
‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’
‘Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’
Ardan – wat vinden boeddhisten nou eigenlijk
Vrijheid.
De virtuele denkster 451
…
Ksaf – Iets over tijd (1) – Gestolen tijd
Veel westerlingen associëren stilstaan bij zichzelf met mediteren. Helaas zitten we ook dan vaak gevangen in een vorm: stilstaan bij onszelf als een half uur stilzitten op een kussen. Terwijl stilstaan bij onszelf overal kan, niet enkel op een kussen en ook niet enkel in de rust van de natuur. Het is een levenshouding die we kunnen inbouwen in elk moment van ons leven, als niets dringends of onverwachts ons opeist. Ergens bij stilstaan is niets anders dan mediteren.
Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten
Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?
ValDigFer – beeldgedicht – gewoon zijn
…
Dat wat ons verbindt – podcast over Israël en Palestina
In een open ontmoeting, van hart tot hart, gaat het gesprek over gevoelens van twee mensen met Joodse en Palestijnse roots. Hoe beleven zij het nieuws en het zien van de geweldspiraal? Zohair: ‘Ik merkte in de eerste weken dat ik niet kon meevoelen voor Israël, er was geen compassie’. Mirjam: ‘Ik twijfelde over de zin van het bestaan: waarom zijn we hier op aarde als we dit elkaar allemaal aan doen?’
Vluchtelingenbeleid in grootmoederstijd 1914 -1918
Op 4 augustus 1914 viel het Duitse leger België binnen op doortocht naar aartsvijand Frankrijk en schond doelbewust de Belgische neutraliteit. De oorlogsmisdaden tegen de burgerbevolking, ook wel The Rape of Belgium genoemd, schokte de publieke opinie. Kort hierna kwamen de eerste vluchtelingen aan in ons land en na de Val van Antwerpen werden dit er 1 miljoen
Taigu – Objectiviteit en objectieve tijd
Iedereen leeft thans linksom of rechtsom in een vluchtig, postmodern verstaan met een vermorzeling van grote verhaallijnen, met als gevolg een fragmentatie van begrip en een verwarring die niet worden geholpen door digitale communicatiemiddelen. Iedereen, behalve boeddhisten, wel te verstaan; bij hen namelijk gaat het grote verhaal er vaak nog gretig in, als Gods woord in een goedgelovige ouderling.
Ardan – focussen op het positieve
…
De virtuele denkster 450
…
CCP wil de interpretatie van Tibetaanse boeddhistische geschriften controleren
Tijdens een seminar in Peking werd boeddhistische monniken verteld dat religieuze klassiekers geïnterpreteerd moeten worden volgens ‘gesiniseerde’ en socialistische principes.
Prayers for peace – een verlangen naar vrede vanuit de Joodse, christelijke en islamitische traditie
Terwijl de oorlog woedt in Gaza en Israël, klinkt een lied van verbondenheid. ‘Prayers for Peace’, gecomponeerd door Nani Vazana in opdracht van Gracelandfestival is een grensverleggend muzikaal lied dat in een islamitisch gebed, een joods gebed en een christelijk gebed samensmelt tot een uniek en harmonieus werk voor vrede.
‘Café Carebear’: boeddhistische klimaatactivisten ondersteunen Letzte Generation
Onder de naam ‘Café Carebear’ heeft een DBU-EcoSattva het non-profit Café Finçan in Berlijn omgetoverd tot een speciale plek voor de huidige keerpuntcampagne van de klimaatbeschermingsbeweging ‘Letzte Generation’. Het toont de manier waarop boeddhistische activisten strijden voor klimaatbescherming met spirituele praktijken en sociale verantwoordelijkheid.
ValDigVer – beeldgedicht – geborgen
…
Wouter – Het gevecht om twee staten – from the river to the sea
Hannah Arendt waarschuwde in 1948 voor een ‘twee staten idee’: er zal dan om grondgebied gestreden blijven worden. Zij pleitte voor een binaire staat, waarin het Joodse en het Palestijnse volk samen het land zouden besturen.
Tibetaanse vluchteling: ‘China koopt loyaliteit Tibetanen met geld’
Tibetaanse kinderen die vloeiend Chinees en Tibetaans leren spreken, maken zich grote zorgen. Zelfs als ze Tibetaanse teksten lezen, lezen ze langzaam. En ze lezen als een Chinees die Tibetaans leest. Ze mengen Chinese taal in elk gesprek. Hun kennis van de Tibetaanse taal is erg laag en Tibetaanse ouders maken zich zorgen over de Tibetaanse taalvaardigheid van hun kinderen. Ze klagen dat hun kinderen zakken voor de Tibetaanse taalexamens en ze proberen hun kinderen naar Tibetaanse coachingsklassen te sturen.