In de Bijbel staat: “Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent?” (1 Korintiërs 6). In veel religies ziet men het lichaam als tempel van de geest. Dat schept verplichtingen, en diverse religies hebben dan ook allerlei ge- en verboden als het gaat om voedsel, drank (alcohol) en andere manieren van omgaan met het lichaam. Zo drinken de mormonen geen Coca-Cola omdat er cafeïne in zit. En de Romeinen spraken al van een gezonde geest in een gezond lichaam (Mens sana in corpore sano).

In de tijd van de Boeddha was ascese populair onder spirituele zoekers. Na jaren van vasten en zelfkastijding besefte Siddhartha Gautama echter dat dit soort lijden niet het pad naar het uiteindelijke geluk was. Een uitgemergeld lichaam leent zich slecht om een geestelijke zoektocht te dragen. Om verlichting te bereiken moest hij stoppen met hongeren, en beter zorgen voor zijn lichaam.

Wij leven over het algemeen niet naar die oude wijsheid, en neigen er naar onze tempel van binnen te vervuilen – vooral met de feestdagen. Omdat mijn lichaam mij al een tijdje signalen afgeeft dat iets in mijn dieet niet goed voor mij is – terwijl ik toch redelijk gezond en evenwichtig eet -, heb ik me wat verdiept in eliminatiediëten. Een eliminatiedieet is een dieet dat wordt gebruikt bij het opsporen van voedselallergieën en intoleranties. Daarbij worden gedurende enige tijd alle voedingsmiddelen vermeden waarvan bekend is dat ze bij sommige mensen gezondheidsklachten kunnen opwekken. Wanneer de klachten in deze periode verdwijnen of sterk verminderen, is de kans groot dat (een deel van) de oorzaak van de klachten gezocht moet worden in de voeding, en wel een allergie of intolerantie voor bepaalde stoffen in de voeding (bron: wikipedia).

Ik ging er van uit dat er consensus zou zijn over wat het beste eliminatiedieet is, maar vond op Internet totaal verschillende dieetplannen. Over bij voorbeeld rijst en rood vlees wordt heel verschillend gedacht: wat bij de één de basis is, zit bij de andere in het beklaagdenbankje. Wat veel diëten wél gemeen hebben, is dat tarwe (gluten) en melkproducten, als ook noten en peulvruchten (ook soja) gemeden worden.

Ik heb besloten om in januari een maand lang koemelkvrij en glutenvrij te eten, en schrap voorlopig ook soja. Hier toch een recept voor wat lekkers bij de koffie: lactosevrij en glutenvrij, maar wel gemaakt van noten en suiker, die beide bij sommige eliminatiediëten juist vermeden moeten worden. Het blijft lastig, en we zijn allemaal verschillend. Wat voor de één goed is, is voor de nader juist slecht. Een heel karwei om het uit te zoeken!

Het recept is van mijn moeder. Ze had onlangs van een vriendin een grote zak wildgeplukte walnoten gekregen. Het is een Tsjechisch recept: inheemse walnoten waren daar vroeger een stuk goedkoper dan (geïmporteerde) amandelen. Je kunt behalve van amandelen ook van andere noten marsepein maken, alleen mag het dan in Nederland officieel geen marsepein heten. Volgens Europese normen moet marsepein minimaal 14% amandelolie bevatten. In plaats van amandel wordt ook wel witte bonenmeel gebruikt voor het maken van marsepein, er wordt dan amandelessence aan toegevoegd. Dat mag dan weer wel. Nou, geef mij maar walnotenmarsepein!

Walnoten, schets Jana.

Walnoten, schets Jana.

Paddenstoeltjes van walnoten-marsepein (ca.15 stuks)

Ingrediënten:

  • 100 gram walnoten
  • 100 gram poedersuiker
  • Eventueel 1-2 eetlepels water
  • 1 volle theelepel cacaopoeder (of een eetlepel geraspte pure chocolade)

Hak de walnoten in een keukenmachine heel fijn. Voeg de poedersuiker toe en meng alles. Kneed de marsepein en voeg eventueel nog wat water toe. Verdeel de marsepein in twee porties. Kneed de cacaopoeder door één helft. Verdeel de twee porties marsepein in 12-15 stukken en kneed er balletjes van. Combineer een licht en een donker balletje en boetseer er een paddenstoeltje (eekhoorntjesbrood) van: het voetje krijgt een platte kant, het hoedje valt eroverheen en is half rond. Is de marsepein te plakkerig? Laat het dan even rusten in de koekkast. Als dat niet helpt, voeg dan nog gemalen walnoten toe.

Beter walnotenmarsepein

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

12 reacties op Marsepein van walnoten

  1. Serge schreef:

    Een artikel over diëten schrijven en dan een recept voorstellen die voor bijna 1/2 uit geraffineerde suiker bestaat!? Als er iets is wat je beter elimineert uit je voeding, dan is het wel dat, denk ik.

  2. Nic Schrijver schreef:

    Goed lezen.
    Het dieet dat de auteur nu volgt is
    zonder koemelk, gluten en soja.
    “Ik heb besloten om in januari een maand lang koemelkvrij en glutenvrij te eten, en schrap voorlopig ook soja.”
    Verder is de auteur zich heel bewust van de suiker in het recept:
    “maar wel gemaakt van noten en suiker, die beide bij sommige eliminatiediëten juist vermeden moeten worden”
    Suiker komt misschien een volgende keer aan de beurt ?

  3. Sjoerd Windemuller schreef:

    Hoi Jana, ik mis het eiwit en het ‘oranjewater’ in jouw recept.
    Ook even licht garen bij 80 tot 100C in de oven heb ik geleerd.

  4. Hester schreef:

    Hoi Jana,
    Een tip: lees eens over het bloedgroepdieet van dr. d’Adamo. Er ging een wereld voor mij open. Allerlei ‘gezonde en evenwichtige’voeding die ik jarenlang nam, bleek helemaal niet goed voor mij te zijn, en andere juist weer wel.

  5. G.J. Smeets schreef:

    Ter info voor wie, om welke reden dan ook, belang stelt in persoonlijk dieet: er zijn drie factoren om rekening mee te houden:
    – onze evolutionaire pre-dispositie voor vet voedsel (denk aan avocado, olierijke vis, carob, wormen), voor bladgroen en voor de zaden & wortels van bladgroen.
    – mogelijk individuele genetische afwijking van deze pre-dispositie
    – persoonlijk verteringsmechanisme (efficiëntie van het immuunsyteem, kwaliteit van darmflora, bloedgroep, etc.)

    De experts op elk van de drie genoemde factoren hebben geen mening over het ‘juiste’ dieet. Het is gewoon te complex. Voor zover ik het begrijp staan drie adviezen vast:
    a) vermijd prefab ‘processed food’
    b) eet waar je behoefte aan voelt – wat niet hetzelfde is als waar je zin in hebt
    c) check de kwaliteit van je darmflora als je klachten aanhouden

  6. J.S. van der Zee schreef:

    •Onthouding van het vertellen van leugens
    •Onthouding van het spreken van lasterende taal
    •Onthouding van het spreken van harde woorden
    •Onthouding van onzinnig gepraat

    Deze regels lijken éénduidig, maar zijn ze het ook? In mijn ogen niet. Leugens, duidelijk, maar wat is lasterende taal? Is dat het vertellen van niet-welkome waarheden, zoals het misbruik van volgelingen door boedhistische leraren? Harde woorden. Gaat het om de luidheid van spreken of om de inhoud van de boodschap in de taal. De boodschap van het uitspreken van een veroordeling van bovengenoemd misbruikgedrag kan als harde woorden ervaren woorden, maar is het niet uitspreken er van niet hard? Onzinnig? gepraat??

    • Sjoerd Windemuller schreef:

      Mij ontgaat de logica in deze reactie irt het onderwerp van Jana’s column.

      • G.J. Smeets schreef:

        Waarschijnlijk heeft ie z’n leesbril niet opgehad en heeft ie i.p.v. 100 gr. poedersuiker (zie recept) een kilo erin gedaan. Ja, dan krijg je dus dit soort hallucigene logika :)

        • de redactie schreef:

          Rustig aan.
          Ik snap de reactie van J.S. vd Zee ook niet direct, maar ik raad je aan niet te gaan speculeren of Vd Zee hallucineert.

          • G.J. Smeets schreef:

            Mijnheer de redacteur,
            heb je je leesbril wel opgehad? Ik eindigde toch met de vette glimlach :)

  7. Sjoerd Windemuller schreef:

    Mensen, het gaat over marsepein en nu lijkt dat verrukkelijke recept, langzaam maar zeker bezwangerd te worden met ego-tonale bijsmaken die NIET in het oude recept van mijn opa staan en veel ongezonder zijn dan de poedersuiker die in de marsepein gaat.
    Laten we de liefde van een mooi ambachtelijk product hoog houden en toepassen op de omgang met elkaar.
    M’n opa zou het zo gezegd kunnen hebben, leunend tegen de houtoven in zijn bakkerskiel. :-)

    • G.J. Smeets schreef:

      Hé, jouw opa bakker? De mijne ook en zijn tip: doe er honing in i.p.v. suiker. Kost wat meer maar dan heb je ook wat :)

Menu