• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Jivan Mariam – ‘De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie’

Jivan Mariam – ‘De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie’

22 maart 2018 door de redactie

Wilma Mencke: ‘Als beeldend kunstenaar voel ik me verbonden met het boeddhisme. Osho kwam als Bhagwan al op mijn 26e op mijn pad. En verdween weer naar de achtergrond toen ik mijn gezin stichtte. Na de borstkanker, die ik 30 jaar later kreeg, was hij er opnieuw. De naam die ik nu als kunstenaar draag komt van hem: Jivan Mariam.’

Volgens Bhagwan* is ieder menselijk wezen een potentiële Boeddha met de mogelijkheid om verlichting te bereiken. Volgens hem is iedereen in staat om onvoorwaardelijke liefde te ervaren en het leven te beleven in plaats van te overleven. “Voor mij moet de mens niets afwijzen of onderdrukken wat hem gegeven is. Laat je innerlijke bloei op de eerste plaats komen.”

In zijn boeken geeft hij aan dat het ego de meeste mensen in de weg zit. Het ego is volgens Bhagwan de sociale conditionering en de beperkingen die iemand zichzelf oplegt en die in het verleden zijn verzameld. De mens schept daardoor behoeften die in conflict zijn met zijn werkelijke aard.

Bhagwan ziet het denken als een overlevingsmechanisme, dat steeds terugkerende patronen schept die in het verleden succesvol waren. Hierdoor leven veel mensen in het verleden, en vergeten ze in het moment te leven.

In plaats van het onderdrukken van behoeften, zo vond hij, zouden mensen onvoorwaardelijk zichzelf moeten vertrouwen en accepteren. “Ik aanvaard de mens zoals hij is – totaal, zonder iets af te wijzen. (..) De mens is een zaadje dat kan uitgroeien tot een geweldige boom, dat tot goddelijkheid kan uitgroeien.”

Geland als kunstenaar

Jivan Mariam: ‘Na de opleiding aan de academie Minerva te Groningen ( 1996) was ik jaren in het (kunst)onderwijs werkzaam en na aansluitend een galerie te hebben gerund voor andere kunstenaars, ben ik drie jaar geleden uiteindelijk zelf als kunstenaar ‘geland’.

De techniek die ik al 32 jaar beoefen is de “Hinterglasbild” techniek; schilderen op en achter glas. Een oude volkstechniek uit Beieren, Slowakije o.a.. Ook Kadinsky en Gabrielle Münter schilderen in deze techniek. Altijd heb ik bloemen geschilderd, zoals de Boeddha zegt: ‘als je werkelijk het wonder van de bloem kunt zien, zal dit jouw hele leven veranderen.’

Gaandeweg ben ik meer symmetrisch gaan schilderen en de laatste twee jaar ook op groter formaat. ( max. 80 x 80 cm) Hiervoor kies ik plexiglas. De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie.

In de huidige fase schilder ik uitsluitend in opdracht, in mijn atelier in Ostfriesland Duitsland. De opdrachtgever vertelt over zijn/haar lievelingsbloem met de achterliggende reden (emotie) . Aansluitend maak ik dan eerst een ‘proefwerkje’ op glas van 20×20 cm n.a.v. een schets van een symmetrische compositie , waarbij ‘vanzelf’ ook elementen tevoorschijn komen uit het persoonlijke leven van die persoon. Ik laat mij hierin onbevangen spiritueel leiden, in de goede flow. Denk dan voortdurend aan de betreffende persoon. Na de dagelijkse meditatie krijg ik de goede energie er voor.

Elk inFLOWence-werk klopt zodoende; er zit zoveel symboliek in en daardoor is er veel troost uit te halen. En altijd brengt het werk de eigenaar in een goede ‘flow’, werkt helend. Sommige mensen denken dat mijn schilderijen in textiel gemaakt zijn, door mijn eigen ontwikkelde techniek in acryl met veel details. Mijn 1e HBO opleiding was een graad in ’textiele werkvormen.

Vaak ruil ik met de opdrachtgever; ieder heeft zijn eigen talent. En het is dan een energie-uitwisseling. Het moet wel in balans zijn natuurlijk. Zo heeft iemand bij mij een aantal klussen in huis gedaan voor een grote stralende zonnebloem, met een labyrint als hart. Momenteel word ik regelmatig ‘gependeld’ met de Lecher antenne op mijn gezondheid in ruil voor het schilderij, waar ik nu aan werk. En de schrijfster, boeddhiste/psychotherapeute Tara Brach heeft haar voorkeur uitgesproken voor ‘purple irises’ in ruil voor een aantal meditaties.

Wilma Mencke (Jivan Mariam) *1956 –Emmer-Compascuum) woonachtig in de provincie Groningen NL. / Atelier in Ostfriesland D.

Website https://www.mariawilhelmina.com/hinterglasbilder-series.html

* Rajneesh Chandra Mohan (Hindi: रजनीश चन्द्र मोहन जैन) (Kuchwada, 11 december 1931 – Poona, 19 januari 1990), gedurende de jaren 70 van de twintigste eeuw beter bekend als Bhagwan Shree Rajneesh en later als Osho, was een goeroe en de stichter en inspirator van een spirituele beweging (de Bhagwanbeweging) in India, de VS, Australië en Europa. In juni 1981 vertrok hij naar Amerika, maar werd na vier jaar gedwongen terug te keren naar India omdat hij problemen had met de justitie in de VS, meer bepaald het immigratierecht.
Hij is onder meer bekend geworden als bezitter van 93 Rolls Royces. De eretitel Bhagwan stamt uit het Sanskriet en is voorbehouden aan mensen die tot zogenoemde zelfrealisatie zijn gekomen. Vaak wordt het vertaald met Heer. In Maharashtra is het een courante voornaam. Sri betekent in het Sanskriet verhoogde of verlichte. In de zen-traditie is Oshō een benaming voor een spirituele meester.
Jivan Mariam ridderspoor
Jivan Mariam inflowence-mex
Jivan Mariam interflow-lelie
Jivan Mariam Zen oefening little pink roses
Jivan Mariam erbarme dich
Jivan Mariam bootvluchtelingen Birma
Jivan Mariam bootvluchtelingen
Jivan Mariam paard in bos
Jivan Mariam exodus

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, Boeddhisme, De werkplaats Tags: atelier, Bhagwan, Boeddhisme, De Werkplaats, inFLOWence-werk, Jivan Mariam, Wilma Mencke

Lees ook:

  1. Jivan Mariam – ‘De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie’
  2. Martine Jacobs: ‘Het boeddhisme als heldere levensstijl’
  3. André Kok – ‘mediatie heeft grote invloed op mijn werk’
  4. De Werkplaats- Anne Veen, beeldend kunstenaar

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
08 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
8 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 140 – hippieniks
    • De levenstocht, een visualisatie (1)
    • Inschrijvingen Emoena weer geopend
    • Openbaar tonen van nazisymbolen in Australië strafbaar
    • Rechter spreekt demonstrant XR vrij: ‘Mishandeling en verzet bij aanhouding niet bewezen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens