• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Jivan Mariam – ‘De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie’

22 maart 2018 door de redactie

Wilma Mencke: ‘Als beeldend kunstenaar voel ik me verbonden met het boeddhisme. Osho kwam als Bhagwan al op mijn 26e op mijn pad. En verdween weer naar de achtergrond toen ik mijn gezin stichtte. Na de borstkanker, die ik 30 jaar later kreeg, was hij er opnieuw. De naam die ik nu als kunstenaar draag komt van hem: Jivan Mariam.’

Volgens Bhagwan* is ieder menselijk wezen een potentiële Boeddha met de mogelijkheid om verlichting te bereiken. Volgens hem is iedereen in staat om onvoorwaardelijke liefde te ervaren en het leven te beleven in plaats van te overleven. “Voor mij moet de mens niets afwijzen of onderdrukken wat hem gegeven is. Laat je innerlijke bloei op de eerste plaats komen.”

In zijn boeken geeft hij aan dat het ego de meeste mensen in de weg zit. Het ego is volgens Bhagwan de sociale conditionering en de beperkingen die iemand zichzelf oplegt en die in het verleden zijn verzameld. De mens schept daardoor behoeften die in conflict zijn met zijn werkelijke aard.

Bhagwan ziet het denken als een overlevingsmechanisme, dat steeds terugkerende patronen schept die in het verleden succesvol waren. Hierdoor leven veel mensen in het verleden, en vergeten ze in het moment te leven.

In plaats van het onderdrukken van behoeften, zo vond hij, zouden mensen onvoorwaardelijk zichzelf moeten vertrouwen en accepteren. “Ik aanvaard de mens zoals hij is – totaal, zonder iets af te wijzen. (..) De mens is een zaadje dat kan uitgroeien tot een geweldige boom, dat tot goddelijkheid kan uitgroeien.”

Geland als kunstenaar

Jivan Mariam: ‘Na de opleiding aan de academie Minerva te Groningen ( 1996) was ik jaren in het (kunst)onderwijs werkzaam en na aansluitend een galerie te hebben gerund voor andere kunstenaars, ben ik drie jaar geleden uiteindelijk zelf als kunstenaar ‘geland’.

De techniek die ik al 32 jaar beoefen is de “Hinterglasbild” techniek; schilderen op en achter glas. Een oude volkstechniek uit Beieren, Slowakije o.a.. Ook Kadinsky en Gabrielle Münter schilderen in deze techniek. Altijd heb ik bloemen geschilderd, zoals de Boeddha zegt: ‘als je werkelijk het wonder van de bloem kunt zien, zal dit jouw hele leven veranderen.’

Gaandeweg ben ik meer symmetrisch gaan schilderen en de laatste twee jaar ook op groter formaat. ( max. 80 x 80 cm) Hiervoor kies ik plexiglas. De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie.

In de huidige fase schilder ik uitsluitend in opdracht, in mijn atelier in Ostfriesland Duitsland. De opdrachtgever vertelt over zijn/haar lievelingsbloem met de achterliggende reden (emotie) . Aansluitend maak ik dan eerst een ‘proefwerkje’ op glas van 20×20 cm n.a.v. een schets van een symmetrische compositie , waarbij ‘vanzelf’ ook elementen tevoorschijn komen uit het persoonlijke leven van die persoon. Ik laat mij hierin onbevangen spiritueel leiden, in de goede flow. Denk dan voortdurend aan de betreffende persoon. Na de dagelijkse meditatie krijg ik de goede energie er voor.

Elk inFLOWence-werk klopt zodoende; er zit zoveel symboliek in en daardoor is er veel troost uit te halen. En altijd brengt het werk de eigenaar in een goede ‘flow’, werkt helend. Sommige mensen denken dat mijn schilderijen in textiel gemaakt zijn, door mijn eigen ontwikkelde techniek in acryl met veel details. Mijn 1e HBO opleiding was een graad in ‘textiele werkvormen.

Vaak ruil ik met de opdrachtgever; ieder heeft zijn eigen talent. En het is dan een energie-uitwisseling. Het moet wel in balans zijn natuurlijk. Zo heeft iemand bij mij een aantal klussen in huis gedaan voor een grote stralende zonnebloem, met een labyrint als hart. Momenteel word ik regelmatig ‘gependeld’ met de Lecher antenne op mijn gezondheid in ruil voor het schilderij, waar ik nu aan werk. En de schrijfster, boeddhiste/psychotherapeute Tara Brach heeft haar voorkeur uitgesproken voor ‘purple irises’ in ruil voor een aantal meditaties.

Wilma Mencke (Jivan Mariam) *1956 –Emmer-Compascuum) woonachtig in de provincie Groningen NL. / Atelier in Ostfriesland D.

Website https://www.mariawilhelmina.com/hinterglasbilder-series.html

* Rajneesh Chandra Mohan (Hindi: रजनीश चन्द्र मोहन जैन) (Kuchwada, 11 december 1931 – Poona, 19 januari 1990), gedurende de jaren 70 van de twintigste eeuw beter bekend als Bhagwan Shree Rajneesh en later als Osho, was een goeroe en de stichter en inspirator van een spirituele beweging (de Bhagwanbeweging) in India, de VS, Australië en Europa. In juni 1981 vertrok hij naar Amerika, maar werd na vier jaar gedwongen terug te keren naar India omdat hij problemen had met de justitie in de VS, meer bepaald het immigratierecht.
Hij is onder meer bekend geworden als bezitter van 93 Rolls Royces. De eretitel Bhagwan stamt uit het Sanskriet en is voorbehouden aan mensen die tot zogenoemde zelfrealisatie zijn gekomen. Vaak wordt het vertaald met Heer. In Maharashtra is het een courante voornaam. Sri betekent in het Sanskriet verhoogde of verlichte. In de zen-traditie is Oshō een benaming voor een spirituele meester.
Jivan Mariam ridderspoor
Jivan Mariam inflowence-mex
Jivan Mariam interflow-lelie
Jivan Mariam Zen oefening little pink roses
Jivan Mariam erbarme dich
Jivan Mariam bootvluchtelingen Birma
Jivan Mariam bootvluchtelingen
Jivan Mariam paard in bos
Jivan Mariam exodus

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, Boeddhisme, De werkplaats Tags: atelier, Bhagwan, Boeddhisme, De Werkplaats, inFLOWence-werk, Jivan Mariam, Wilma Mencke

Lees ook:

  1. Illustrator en animator Raoul Deleo in De Werkplaats
  2. De Werkplaats- Anne Veen, beeldend kunstenaar
  3. Diane Frénay- foto en beeld ontstaan in de energie van een moment
  4. Martine Jacobs: ‘Het boeddhisme als heldere levensstijl’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 25 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 26 januari 2021
    Jataka (Huis ter Heide)
  • 26 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 27 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 27 januari 2021
    Lezingenserie ONLINE: 'Reïncarnatie en karma’
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Dierenbelangenorganisaties – stop met het inzetten van honden en paarden bij conflictsituaties
  • Leven in Thailand: Nog meer beessies
  • Woordenboek niet-weten: de lege geest
  • Dick – vertrouwen 2 (niet)
  • Mijn geest ademt ruim en vrij

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens