Klimaatverandering…
Beeldende kunst
Sodis – de virtuele denkster – de serie 511
life as a lifeboat
Michael Ritman – Boeddha in Nederland
Het boeddhisme is geen grote religie. Wereldwijd telt het boeddhisme een kleine 500 miljoen aanhangers. Dat is zo’n 7 procent van de wereldbevolking.
Ardan – De (on)gelukkige boeddhist
Dus waarom dan toch deze identiteitscrisis? Waarom wil ik zo’n rigoureuze stap zetten? Iemand die 18 jaar zen beoefent, en notabene deze zomer ook nog tot zenleraar is geordineerd, zou toch beter moeten weten? Of in zen jargon: beter moeten niet-weten…
Sodis – de virtuele denkster – de serie 510
life
De spirituele chemie van Sumi-e schilderen
Sumi-e is een kunstvorm die veel oefening vergt. De geest wordt steeds verfijnder en gevoeliger door het steeds weer opnieuw herhalen van onderdelen van bijvoorbeeld een bamboe: de stam, de takjes en de blaadjes. Tijdens het schilderen beleef je hoe de penseel met de inkt en het papier een verbinding aangaat die je laat ervaren hoe je op ieder moment aandachtig aanwezig kunt zijn. Zo ontstaat een levendige bamboe. Sumi-e laat je het leven op een diepere manier verkennen en ervaren, ongeacht leeftijd, geslacht en etniciteit.
Ardan – Een ware vrouw/man
Zo lopend is er geen doel en geeft me het vrije gevoel van de voor mij favoriete (en bekende) koan die luidt : een ware vrouw/man zonder titel, zonder rang, zonder naam, zonder leeftijd gaat vrij in en uit uit door de poorten van de zintuigen.
Sodis – de virtuele denkster – de serie 509
Stiltespinster- large brains
Leven en laten leven, dat is de kern om te laten zijn wat is. Lukt dat altijd?
Boeddha in de Linie: Alcatraz of nirvana
Vier boeddhistische kunstenaars gaan twee maanden in de uiterwaarden van de Lek de confrontatie aan met eenzaamheid, stijgend water, donkere nachten en een steigerende geest. Reikt het boeddhisme hen handvatten aan? En hoe zit het met die koan?
Dick – Mijn vader
Als ik dat opschrijf, ‘mijn vader’, komt er een gevoel in mij op dat ik moeilijk kan omschrijven. Hij is nooit ‘van mij’ geweest. Nooit echt. Dat dit ook helemaal niet mogelijk is, wist ik destijds niet. Het was een verlangen waarvan ik dacht dat het te vervullen was als ik aan zijn wensen beantwoordde.
Ardan – nog iemand een medemens geholpen dit jaar
De eeuwige vraag.
Sodis Vita – De virtuele denkster 508
…
‘Het is wel even wennen, Boeddha woont in de Ardennen’
Boeddha woont in de Ardennen, in het kasteel van het Tibetaans instituut Yeunten Ling in Huy. Kijk mee door de ogen van Emmaho.
Ardan – examen
Op school draait alles er om dat je het moet weten. Hoofdsteden van landen waar je nooit geweest bent, vervoegingen van werkwoorden in het Frans, het begrijpen van Nederlandse teksten, de oorlogen van vroeger in verschillende werelddelen enzovoort, enzovoort. Daar groeien we allemaal mee op.
Sodis Vita – De virtuele denkster 507
…
Ardan – Joost Zwagerman
Mijn ik is dus een bouwwerk van gedachten, gevoelens, ideeën, overtuigingen, herinneringen, successen en mislukkingen die ik gedurende al de jaren van mijn leven opgebouwd heb.
Als ik in slaap val, dan is het weg.
En zodra ik weer wakker wordt, ontstaat het hele circus weer.
Sodis Vita – De virtuele denkster 506
…
Beeldgedicht – spijkerboor
…
Sodis Vita – De virtuele denkster 505
Going nowhere.
Guan Yin in een Belgisch kasteel – Aimez toujours
Tijdens de restauratiewerken van het kasteel d’Ursel in Hingene, Vlaanderen, België, de favoriete zomerresidentie van de adellijke familie d’Ursel, werd in 2001 een schat ontdekt achter één van de Chinese deurstukken. Op het deurstuk staat de boeddhistische godin Guan Yin (Kwan Yin) afgebeeld, ze wordt vereerd door twee kinderen.
Ardan – allergie
Misschien komt er ooit een tijd dat er ‘glutenvrije meditatie-retraites’ gehouden worden. Of lactose-arme zitweekends.’ Vooralsnog bestaat dat naar mijn weten nog niet.
Sodis Vita – De virtuele denkster 504
…
Documentaire over Zen en Sumi-e
Te zien is hoe zenboeddhiste en kunstenares Marjanne Etsu Do Geurtsen lesgeeft in Japans Inktschilderen en hoe ze het Japans Inktschilderen combineert met zenmeditatie.