Wie ben ik eigenlijk?
Beeldende kunst
Sodis – de virtuele denkster 548
like an open flower…
Ardan – Beh…
Beh, behhhhhhh…meh, meh, mehhhhh
Sodis – de virtuele denkster 547
…
Ardan – De beurs in geluk
Hier moet je zijn, nee, hier. Wij zijn de beste, nee hoor, wij.
Sodis – de virtuele denkster 546
…
‘Het is wel even wennen, Boeddha woont in de Ardennen’
Boeddha woont in de Ardennen, in het kasteel van het Tibetaans instituut Yeunten Ling in Huy. Kijk mee door de ogen van Emmaho.
Ardan – ‘Wanhoop is het ergste dat een mens kan overkomen’
Soms verwijten mensen boeddhisten dat ze alleen maar op hun kussentje zitten en niets doen.
Sodis – de virtuele denkster 545
…
Atelier Lifre feestelijk geopend
Op 23 augustus hebben Lioba en Fred hun atelier/galerie Lifre feestelijk voor de inwoners van Spijkerboor NH geopend.
Ardan – Wees je eigen leraar
Als leerling moet je denk ik, oppassen om niet je idealen, dromen en verwachtingen op je leraar te projecteren.
Sodis – de virtuele denkster 544
…
Ardan – Innerlijke rust met vipassanameditatie
Vipassanameditatie is het meest in trek bij al wat oudere dames. En slechts een zeer klein deel van de beoefenaars noemt zichzelf boeddhist. Vipassana is goed voor de geest, maar is al dat zitten nou wel zo gezond?
Sodis – de virtuele denkster 543
…
Norio Takasugi – As the twig is bent, so grows the tree
De titel is ontleend aan een versregel uit 1732 van de Engelse dichter Alexander Pope. Hierin beschrijft hij hoe een mens van jongs af aan gevormd wordt door invloeden van buitenaf. Ook voor Takasugi is dat een kernvraag: hoe bepalen vroege indrukken en omstandigheden zijn kunstenaarschap en werkwijze? “Mijn proces is eerder impulsief en intuïtief dan rationeel,” zegt Takasugi daar zelf over. “Door het motief of materiaal te volgen, leer ik iets over mijn omgeving en afkomst.” Het resultaat is tegelijkertijd een middel, een uiting, een impuls en een vorm van communicatie: de ultieme zoektocht naar de ‘vroege vertakkingen, die bepalen hoe de boom groeit’.
Kunst in de zorg: een noodzaak
De Triodosbank organiseert op donderdag 2 oktober het evenement ‘Kunst in de zorg: geen luxe maar noodzaak’? Onderzoek bewijst dat kunst in de zorg een helende werking heeft, angst vermindert en een positief effect heeft op de levensverwachting. En omdat de Triodosbank zowel initiatieven in de zorg als in de kunst financiert, vindt de bank het belangrijk om deze sectoren met elkaar in verbinding te brengen.
Ardan – Bouwers zitten nooit stil, hoewel…
wake up call
Sodis – de virtuele denkster 542
don’t walk around…
Verjaardag Dalai Lama – Negentig schilderijen van Tibetaanse kinderen tentoongesteld in restaurants in Dharamshala, India
De tentoonstelling, getiteld ‘Dear Kundun’ – Tibetan Children’s Art Exhibition, werd afgelopen zondag geopend door het Tibet Fund en Khadhok, een organisatie van Tibetaanse kunstenaars. Het evenement toont kunstwerken en hartelijke boodschappen ter ere van de 90e verjaardag van de 14e Dalai Lama.
Sodis – de virtuele denkster 541
…
Naakt in het Limburgs Museum
De tentoonstelling laat zien hoe kunst al eeuwenlang speelt met lichamelijkheid, verlangen en schaamte. Precies dat thema sprak Blootgewone Eva’s en Adams aan – een vereniging van kunstliefhebbende naturisten uit Nederland en België. Zij benaderden het museum met het idee voor een naaktbezoek, dat nu is uitgewerkt tot deze bijzondere avondopenstelling.
Tibetaanse kunstenaars in ballingschap verontwaardigd over verwijdering van kunstwerken onder Chinese druk
Tibetaanse kunstenaars en activisten in ballingschap hebben donderdag krachtig veroordeeld dat Tibetaanse en andere kunstwerken uit de diaspora, die thema’s als staatsgeweld, autoritaire partnerschappen en grassrootsverzet behandelen, uit een internationale tentoonstelling in het Bangkok Art and Culture Centre (BACC) in Thailand zijn verwijderd onder druk van Chinese functionarissen.
Onder druk van China – Bangkok Arts and Cultural Centre censureert Tibetaanse en Oeigoerse werken
De censuur werd in augustus geïntensiveerd toen vertegenwoordigers van de ambassade op 6 augustus naar verluidt terugkeerden om naleving van het Chinese ‘één China’-beleid af te dwingen en om aanvullende verwijderingen vroegen. Op 11 augustus beschuldigde het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken de tentoonstelling van het aanmoedigen van separatisme en het ‘verkeerd voorstellen’ van zijn beleid met betrekking tot Tibet, Oost-Turkestan en Hongkong, en stelde het dat culturele uitwisselingen niet mogen worden beïnvloed door politieke agenda’s.
Leidse kunstenaar Casper Faassen maakt een ‘Gezicht op Antwerpen’
Faassen gebruikt een drone, hoogwerker of helikopter om vanuit de lucht boven de stad foto’s te maken. Het uiteindelijke kunstwerk bestaat uit een foto die is afgedrukt op een transparante drager en vervolgens door Faassen deels is beschilderd. Waar dit niet het geval is, reflecteert het gouden bladmetaal het omgevingslicht. Met dit kunstwerk toont Faassen zich een eigentijdse innovator in de kunsthistorische traditie van het stadsgezicht. Zo creëert hij een gelaagde betekenis en fysieke diepte; een moderne ode aan de stadsgezichten uit de Gouden Eeuw.