De titel is ontleend aan een versregel uit 1732 van de Engelse dichter Alexander Pope. Hierin beschrijft hij hoe een mens van jongs af aan gevormd wordt door invloeden van buitenaf. Ook voor Takasugi is dat een kernvraag: hoe bepalen vroege indrukken en omstandigheden zijn kunstenaarschap en werkwijze? “Mijn proces is eerder impulsief en intuïtief dan rationeel,” zegt Takasugi daar zelf over. “Door het motief of materiaal te volgen, leer ik iets over mijn omgeving en afkomst.” Het resultaat is tegelijkertijd een middel, een uiting, een impuls en een vorm van communicatie: de ultieme zoektocht naar de ‘vroege vertakkingen, die bepalen hoe de boom groeit’.
Beeldende kunst
Kunst in de zorg: een noodzaak
De Triodosbank organiseert op donderdag 2 oktober het evenement ‘Kunst in de zorg: geen luxe maar noodzaak’? Onderzoek bewijst dat kunst in de zorg een helende werking heeft, angst vermindert en een positief effect heeft op de levensverwachting. En omdat de Triodosbank zowel initiatieven in de zorg als in de kunst financiert, vindt de bank het belangrijk om deze sectoren met elkaar in verbinding te brengen.
Ardan – Bouwers zitten nooit stil, hoewel…
wake up call
Sodis – de virtuele denkster 542
don’t walk around…
Verjaardag Dalai Lama – Negentig schilderijen van Tibetaanse kinderen tentoongesteld in restaurants in Dharamshala, India
De tentoonstelling, getiteld ‘Dear Kundun’ – Tibetan Children’s Art Exhibition, werd afgelopen zondag geopend door het Tibet Fund en Khadhok, een organisatie van Tibetaanse kunstenaars. Het evenement toont kunstwerken en hartelijke boodschappen ter ere van de 90e verjaardag van de 14e Dalai Lama.
Sodis – de virtuele denkster 541
…
Naakt in het Limburgs Museum
De tentoonstelling laat zien hoe kunst al eeuwenlang speelt met lichamelijkheid, verlangen en schaamte. Precies dat thema sprak Blootgewone Eva’s en Adams aan – een vereniging van kunstliefhebbende naturisten uit Nederland en België. Zij benaderden het museum met het idee voor een naaktbezoek, dat nu is uitgewerkt tot deze bijzondere avondopenstelling.
Tibetaanse kunstenaars in ballingschap verontwaardigd over verwijdering van kunstwerken onder Chinese druk
Tibetaanse kunstenaars en activisten in ballingschap hebben donderdag krachtig veroordeeld dat Tibetaanse en andere kunstwerken uit de diaspora, die thema’s als staatsgeweld, autoritaire partnerschappen en grassrootsverzet behandelen, uit een internationale tentoonstelling in het Bangkok Art and Culture Centre (BACC) in Thailand zijn verwijderd onder druk van Chinese functionarissen.
Onder druk van China – Bangkok Arts and Cultural Centre censureert Tibetaanse en Oeigoerse werken
De censuur werd in augustus geïntensiveerd toen vertegenwoordigers van de ambassade op 6 augustus naar verluidt terugkeerden om naleving van het Chinese ‘één China’-beleid af te dwingen en om aanvullende verwijderingen vroegen. Op 11 augustus beschuldigde het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken de tentoonstelling van het aanmoedigen van separatisme en het ‘verkeerd voorstellen’ van zijn beleid met betrekking tot Tibet, Oost-Turkestan en Hongkong, en stelde het dat culturele uitwisselingen niet mogen worden beïnvloed door politieke agenda’s.
Leidse kunstenaar Casper Faassen maakt een ‘Gezicht op Antwerpen’
Faassen gebruikt een drone, hoogwerker of helikopter om vanuit de lucht boven de stad foto’s te maken. Het uiteindelijke kunstwerk bestaat uit een foto die is afgedrukt op een transparante drager en vervolgens door Faassen deels is beschilderd. Waar dit niet het geval is, reflecteert het gouden bladmetaal het omgevingslicht. Met dit kunstwerk toont Faassen zich een eigentijdse innovator in de kunsthistorische traditie van het stadsgezicht. Zo creëert hij een gelaagde betekenis en fysieke diepte; een moderne ode aan de stadsgezichten uit de Gouden Eeuw.
Beeldgedicht – stadsgeweld
…
Ardan – Als we nou eerst die liefdevolle vriendelijkheid naar onszelf konden beoefenen…
‘Meditatie gaat er niet om om van onszelf af te komen en een beter mens te worden. Het gaat over vriend worden met wie we al zijn.’
Sodis – de virtuele denkster 540
…
Pierre Wagemakers- ’t zijn slechts m’n gedachten die me naar hun naam vragen …
Aan een wand in de Kloosterbunker hangt een object van de Roosendaalse beeldend kunstenaar Pierre Wagemakers. Het fascineert mij elke dag weer omdat het is samengesteld uit spullen, voorwerpen, die door mensen zijn verloren of weggegooid en door Pierre zijn opgeraapt en verwerkt.
Ardan – Zen en het niksen
De bank, het nihilisme en het advies.
Marien Bakker – Gaza
Een koude, grijze vlakte. Verspreid over het oppervlak liggen tekens – kruisen, streepjes – als flarden van wat ooit betekenis had. Ze liggen scheef, alsof ze gevallen zijn tijdens een storm die maar niet ophoudt. Alles draait, alles botst. Geen begin, geen einde. Zelfs het grijs is hier geen kleur maar toestand, een eindeloze tussenstand.
Sodis – de virtuele denkster 539
‘…finished!’
Beeldgedicht – vliegje
Ik dien de natuur…
Mirjam Wapstra en de kaarten van de Boeddha
Net als in het echte leven zijn de kaarten van Mirjam niet altijd wat ze lijken te zijn. Het zijn net kastjes met verborgen laadjes die geheimen bloot leggen of je inspireren tot nadenken
Ardan – ‘Ik vind het soms maar raar dat we mediteren terwijl de wereld crepeert…’
‘Velen schuilen binnen het boeddhisme tegen de boze buitenwereld in plaats van de bevrijding de wereld in te brengen.’
IN-DEPENDANCE presenteert ‘Restricted Images’ van de Britse kunstenaar Patrick Waterhouse
In 1899 schreven Francis J. Gillen en W. Baldwin Spencer het spraakmakende boek The Native Tribes of Central Australia, een sensatie in Europa, over Aboriginal-stammen die in de buurt van Alice Springs woonden. De Aboriginals waren op dat moment nog niet bekend met het medium fotografie en de culturele impact van hun werk op deze gemeenschap werd door de auteurs dan ook onderschat, bijvoorbeeld wat betreft de gevoeligheid rondom het portretteren van heilige locaties en overleden personen.
Sodis – de virtuele denkster 538
Tears
Ardan – Kom van dat kussen af…
Ik had een visioen van zitkussenfabrikanten die hun deuren moeten sluiten.
Sodis – de virtuele denkster 537
flat land