• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Nederland als athocratie

Nederland als athocratie

23 december 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur 1 Reactie

(een handleiding voor keurige hardheid)

De ouder zit aan tafel. De jeugdbeschermer ook.
Tussen hen in ligt een plan met datumstempel en paraafvakjes. Het lag er al voordat iemand vroeg: “Hoe gaat het met u?”

Het gesprek begint vriendelijk. Er is koffie. Begrip. Een glimlach die net iets te vaak terugkomt, alsof hij ook in het protocol staat. De ouder vertelt over de kinderen. Over angst. Over nachten zonder slaap. De jeugdbeschermer knikt en zegt: “Ik hoor wat u zegt.”

Dat is geen erkenning. Dat is een handeling: registreren, afsluiten, door.

Dan komt de boodschap: er kan niets veranderen. Niet omdat niemand het wil,
maar omdat niemand het mág. En vooral: omdat niemand verantwoordelijk is.

En dit is geen verhaal over moeders alleen. Soms is het de moeder. Soms de vader. Vaak allebei. Altijd het kind. In dit systeem kun je ouder zijn en toch behandeld worden als een variabele in een risicoformule.

Onlangs las ik over pathocratie: een land geleid door psychopaten. Helder, want het kwaad heeft een gezicht. Maar wat ik vaak zie, is iets anders. Geen pathocratie. Dit is het kwaad in fleecevest. Dit is athocratie.¹

Een athocratie is een bestuursvorm waarin bijna niemand expliciet slecht is, maar waarin moed, geweten en verantwoordelijkheid worden uitbesteed aan “het kader”, “de lijn” en “het proces”. De kernzin is: “Dit is niet mijn beslissing.” Je hoort hem overal. Soms zelfs met zachte ogen.

En toch is er ook een tweede zin, meestal onuitgesproken: “Ik bepaal.”
Alsof de functie een kroon is. Alsof professioneel handelen betekent: de ander klein houden terwijl je vriendelijk blijft.

Het wonderlijke is: in een athocratie kunnen mensen best empathisch zijn.
Vijf minuten. Daarna begint het formulier.

Een athocratie is ook een taalregime.
Het kind is geen kind, maar “de minderjarige”. De ouder heet “de opvoedende partij”.
Angst wordt “emotionele weerstand”. Wanhoop heet “escalatie”.
En wie breekt, “kan zich niet beheersen”. Alles wordt keurig benoemd, behalve de waarheid.

De jeugdbeschermer zegt: “We moeten de samenwerking verbeteren.” Dat betekent: u moet instemmen met iets waar u niet mee instemt. Hij zegt: “We kijken naar veiligheid.”
Dat betekent: het besluit is er al, we zoeken nu de juiste redenen. Hij zegt: “Er komt een evaluatiemoment.” Dat betekent: later leggen we uit waarom dit zo moest lopen.

En ondertussen blijft het echte gesprek liggen:
Wat is hier goed? Wat is hier waar? Wat is hier menselijk?

En ja, soms verschijnt er machtshonger. Niet als groot plan, maar als kleine verslaving: het genot van controle. Wie lang genoeg werkt in een systeem waarin je niet als mens wordt gezien, zoekt ergens anders voeding.

Sommigen vinden die in het recht om te bepalen. In het stille triomfje wanneer iemand breekt en eindelijk “meewerkt”.

Maar de tragiek is: veel mensen beginnen hier niet hard. Ze worden hard. Niet omdat ze slecht zijn, maar omdat open blijven pijn doet in tijdsdruk, dreiging, protocollen en afrekenbaarheid. Wie gevoelig blijft, brandt op. Wie sluit, kan door.

Dat is de logica van athocratie: ze produceert ontsporing zonder dat iemand zichzelf ontspoord vindt. Ze maakt hardheid fatsoenlijk. Ze maakt schadelijkheid professioneel.

Athocratieën bloeien in keurige landen. Met overlegtafels. Met kwaliteitskaders. Met beleidsnota’s waarin “mensgericht” vaker voorkomt dan een mens. Misschien is het tijd dat we minder vragen of de procedure zorgvuldig is gevolgd, en meer of iemand werkelijk durfde te zeggen:

Stop. Dit klopt niet. Dit is een kind. Dit is een mens.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

¹ Noot – “athocratie” in één zin:
a- (zonder) + thymos (moed/ruggengraat): macht is er wel, maar verantwoordelijkheid verdampt, omdat iedereen kan zeggen: “niet mijn beslissing”.

Categorie: Achtergronden, Columns, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: angst, athocratie, beleidsnota’s, empathie, jeugdbeschermer, machtshonger, wanhoop

Lees ook:

  1. Als Einstein het zegt
  2. Positieve en negatieve emoties
  3. Gevoelens en hun waarde: een gids naar authenticiteit
  4. Nirvair – Karma en de wereld

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. M.J.Prins zegt

    23 december 2025 om 15:24

    Helaas… ik zou willen dat ik een ander geluid kon laten horen, maar dat kan ik. Ik kan weinig anders dan het hier mee eens te zijn.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 december 2025
    Stadsretraite
  • 26 december 2025
    Stadsretraite
  • 27 december 2025
    Winterretraite met rust en ruimte
  • 27 december 2025
    New Year Retreat
  • 27 december 2025
    Kerstretraite Kum Nye Yoga
  • 28 december 2025
    City Winter Sesshin
  • 31 december 2025
    Oud en Nieuw mantra chant
  • 1 januari 2026
    ACTIVITEITEN Stichting Bodhisattva
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Zie mij als een open raam

    Hans van Dam - 14 december 2025

    liefste is mijn naam vergeten ’k weet nog steeds niet of ik heet

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Nederland als athocratie
    • Zenboeddhisme is geen wellness
    • PesticidenEetwijzer: Paprika nieuwe nummer 1 meest besmette groente
    • Goff – fabels voor fabeldieren (34) das
    • André Kok – ‘mediatie heeft grote invloed op mijn werk’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.