• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Onder het mom van ‘brandveiligheid’ ontheiligen de Chinezen boeddhistische heilige symbolen

Onder het mom van ‘brandveiligheid’ ontheiligen de Chinezen boeddhistische heilige symbolen

18 december 2025 door gastauteur Reageer

Er is een bijzonder soort bureaucratisch genie voor nodig om heilige symbolen in ‘brandgevaar’ te veranderen. Op 18 november daalden ambtenaren van de Chinese milieu- en brandveiligheidsdiensten in het district Chik Dril (district Jigzhi), in de Tibetaanse autonome prefectuur Golog, in de provincie Qinghai, af op bergtoppen om boeddhistische Mani-gebedsvlaggen (met daarop de mantra van mededogen ‘Om mani padme hum’) en andere religieuze voorwerpen te verbranden. Hun rechtvaardiging? De vlaggen zouden tijdens het droge winterseizoen vlam kunnen vatten. Hun oplossing? Ze allemaal in één keer verbranden. Men kan zich alleen maar verbazen over de logica: brand voorkomen door er een te stichten.

door Lopsang Gurung

Daar houdt de absurditeit niet op. Na het in brand steken van de gebedsvlaggen – voorwerpen die door Tibetanen worden vereerd als dragers van zegeningen en voorouderlijke herinneringen – liepen de ambtenaren weg en lieten ze as en puin achter, verspreid over het heilige landschap. De lokale Tibetanen ruimden de rommel zelf op, met waardigheid en toewijding. Maar in een propagandistische uitspraak die Orwell waardig was, pochte de autoriteiten later online dat er “professionals” waren ingezet om brandgevaar te beheersen – professionals, blijkbaar, in ontheiliging.

Voor Tibetanen zijn gebedsvlaggen niet zomaar stukken stof die in de wind wapperen. Het zijn levende gebeden, verweven met het dagelijks leven, verbonden met voorouders en doordrenkt van spirituele betekenis. Het verbranden ervan is geen ‘veiligheidsmaatregel’. Het is heiligschennis. Een Tibetaan die met de ‘Tibet Times’ sprak, zei het duidelijk: het vernietigen van gebedsvlaggen staat gelijk aan het ontheiligen van de rustplaatsen van voorouders. Een ander wees op het voor de hand liggende: in een droge, rotsachtige regio is het aansteken van vlaggen eerder een oorzaak van brand dan een preventieve maatregel. Maar wanneer de staat vastbesloten is om het geloof uit te roeien, is gezond verstand het eerste slachtoffer.

Deze laatste vreugdevuur past naadloos in de bredere campagne van Peking tegen Tibetaanse religieuze praktijken. Rookoffers, het hijsen van gebedsvlaggen en stenen heuvels worden nu allemaal bestempeld als ‘vervuiling’ of ‘gevaar voor de natuur’. Voor de CCP moet de Tibetaanse spiritualiteit uit het landschap worden gewist en moeten de symbolen ervan tot as worden gereduceerd.

De wreedheid is niet abstract. In september 2023 werden vijf Tibetanen in het district Sêrtar (in de provincie Sichuan, grenzend aan Qinghai en ook onderdeel van historisch Tibet) veroordeeld tot gevangenisstraf voor de ‘misdaad’ van het uitvoeren van rituelen en het oprichten van stenen heuvels. Een van hen, de 52-jarige Chuk Dhar, werd tijdens zijn hechtenis geslagen en stierf aan zijn verwondingen. Ambtenaren hielden vol dat hij “plotseling was overleden”, alsof wreedheid kon worden omgedoopt tot een natuurlijke doodsoorzaak. Zijn familie kreeg zwijggeld aangeboden dat nooit werd uitbetaald, en bleef achter met verdriet en stilzwijgen.

Het verbranden van gebedsvlaggen in het district Chik Dril maakt deel uit van een systematische poging om de Tibetaanse identiteit uit te wissen, met name in het deel van het historische Tibet dat door Peking onder het mom van regelgeving tot de provincie Qinghai is gemaakt. De bureaucraten in Peking beweren misschien dat ze branden voorkomen, maar wat ze in werkelijkheid aanwakkeren is wrok, verdriet en verzet. De vlammen die ze hebben aangestoken, vernietigen het vertrouwen, de waardigheid en de fragiele hoop dat religieuze vrijheid ooit in Tibet zal worden gerespecteerd.

Als dit ‘brandveiligheid’ is, dan is het alleen veiligheid voor autoritarisme. Voor Tibetanen is het weer een herinnering dat hun gebeden, hun rituelen en hun cultuur worden behandeld als wegwerpafval. ‘Bitter Winter’ documenteert al lang de langzame culturele brandstichting in de Tibetaanse regio. De laatste vreugdevuur van gebedsvlaggen laat zien dat de campagne voortduurt, met bureaucratisch cynisme als brandversneller.

Lopsang Gurung gebruikt om veiligheidsredenen een pseudoniem.
Bron: Bitter Winter

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Mensenrechten Tags: Tibet, vernietiging vlaggen

Lees ook:

  1. CCP maakt zich zorgen over het succes van de geweldloze Tibetaanse verzetsbeweging
  2. De valse Panchen Lama vertelt Tibetanen om Xi Jinping onvoorwaardelijk te gehoorzamen
  3. ICT – ‘Wat hoofddiplomaat Borrell verkeerd zag tijdens zijn bezoek aan China’
  4. Van plan om Tibet te bezoeken als buitenlandse toerist? Een vriendelijk woord van een Tibetaan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 december 2025
    Upekkha Weekend, Buddhist Equanimity, All level
  • 21 december 2025
    Eco Sanga
  • 21 december 2025
    Kinderdag/ Midwinterdag
  • 26 december 2025
    Stadsretraite
  • 26 december 2025
    Stadsretraite
  • 27 december 2025
    Winterretraite met rust en ruimte
  • 27 december 2025
    New Year Retreat
  • 27 december 2025
    Kerstretraite Kum Nye Yoga
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Zie mij als een open raam

    Hans van Dam - 14 december 2025

    liefste is mijn naam vergeten ’k weet nog steeds niet of ik heet

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Onder het mom van ‘brandveiligheid’ ontheiligen de Chinezen boeddhistische heilige symbolen
    • Elementen feuilleton deel 9 – Empirie, met specifiek een blik op het oog
    • Kunstschilder Teska Seligmann in De Werkplaats
    • Wie is het stomst, die vragen stelt of die ze beantwoordt?
    • Dagopening

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.