• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Letterlijk

Letterlijk

7 november 2025 door Edel Maex Reageer

Enkele dagen geleden kreeg ik het bericht dat Broeder Jeroen overleden was. Jeroen Witkam was de eerste zenleraar bij wie ik, eind jaren ’80, een sesshin deed, in het trappistenklooster in Zundert, waar hij abt was. Het was de atheïstische filosoof Leo Apostel, ook een zenbeoefenaar, die mij de weg daar naartoe gewezen had.

Ik herinner mij nog levendig de eerste zin waar Broeder Jeroen die week iedere teisho mee begon: ‘God is een gatwoord’. Ja, ik vroeg mij ook meteen af, of ik het goed gehoord had, maar inderdaad: ‘God is een gatwoord’.

Wat bedoelde hij? Wel je kunt in het Nederlands niet zeggen: ‘Is liefde’. Een zin vraagt grammaticaal om een onderwerp. Het woord God dient om dat gat in te vullen: ‘God is liefde’. Het woord God hoeft verder niet ingevuld te worden. Het is en blijft leeg.

Dat deed mij meteen terugdenken aan een gesprek met Patrick Loobuyck, een atheïstische filosoof uit de school van Leo Apostel, naar aanleiding van zijn boek over religie en wetenschap. Ik opperde dat de meeste gelovigen die ik ken het begrip God en het bestaan van wonderen niet letterlijk opvatten. Patrick opperde: ‘Wat blijft er dan nog over van religie als het niet letterlijk is?’. Mijn repliek was: ‘Wel, neem die vraag eens au sérieux.’

Als zelfs de abt van een trappistenklooster het woord God niet letterlijk neemt, is het misschien toch iets om niet zomaar naast je neer te leggen. Wat mij betreft begint religie daar waar de letterlijkheid ophoudt. Alles daarvoor is superstitie.

Nu blijkt het woord letterlijk moeilijk te definiëren. ‘Letterlijk’ kan zelfs in een niet letterlijke betekenis gebruikt worden. Het heeft dan een versterkende functie. De website van de Taalunie geeft als voorbeeld: ‘De recensent boorde de film letterlijk de grond in.’ Dat maakt de discussie moeilijk. Dan klinkt tegen een gelovige zeggen dat God niet letterlijk bestaat, als zeggen dat zijn geloof niet belangrijk is. En in dat soort gesprekken is er vaak weinig ruimte voor nuancering.

De antropoloog Gregory Bateson verwerpt de aanname dat religie ontstaan is vanuit de magie. Voor hem is het omgekeerd, magie een degeneratie van religie. Hij geeft als voorbeeld de regendans. Voor hem is dat een expressie van de relatie tussen de mens en de seizoenen, en de natuur. Als je gaat denken dat de dans letterlijk regen kan veroorzaken, dan instrumentaliseer je het en verliest het zijn oorspronkelijke betekenis. We leven in een wereld waarin we dingen nog moeilijk anders dan instrumenteel kunnen zien. Bateson noemt mirakels een mislukte poging waarop een materialist probeert te ontsnappen aan zijn materialisme.

Een gelijkaardig onderscheid dat we maken is dat tussen fictie en non-fictie. Wat staat het dichtst bij de realiteit fictie of non-fictie? Spontaan zouden we zeggen: non-fictie. Fictie is tenslotte fictief. Maar neem twee teksten, een wetenschappelijk artikel uit een tijdschrift voor seksuologie en een pornografische verhaal. Alleen het laatste roept reële gevoelens op, of het nu opwinding is of verontwaardiging. Non-fictie gaat altijd over de realiteit en blijft altijd op afstand van haar object. Fictie stelt het present.

In het boeddhisme zijn sommige teksten non-fictie, daar waar het gaat om wat zintuiglijk waarneembaar is, zoals bij voorbeeld een meditatie-instructie. Zodra we daarbuiten gaan, zitten we in de fictie zoals de verhalen van de Lotus Sutra. Maar die teksten zijn dus niet minder belangrijk dan alle filosofische tractaten.

Hetzelfde geldt voor de beelden en de rituelen. Westerse Boeddhologen hebben de neiging om de teksten als de ultieme autoriteit te zien. De beelden en de rituele omgang ermee zijn dan maar ‘volksgeloof’. Ten onrechte. Als we een buiging maken naar een boeddhabeeld is dat geen bijgeloof. Het heeft niets met letterlijk of niet letterlijk te maken. Het is een handeling, een gebaar. Het is fictie, heel betekenisvolle fictie.

Ook boeddhistische teksten, zeker in het mahayana, doen soms grote moeite om aan het instrumentele en het letterlijke van de taal te ontsnappen. Stijlfiguren zoals hyperbolen en paradoxen dwingen je om de taal niet letterlijk te nemen. Dan krijg je zinnen als: ‘De Boeddha is niet de Boeddha. Daarom noemen we hem de Boeddha’.

‘God is een gatwoord’ hoort in dat rijtje thuis. Dus bij deze een diepe buiging voor zenmeester en katholieke monnik Broeder Jeroen. Een boeddhist zou zeggen ‘Moge hij herboren worden in het Reine land van Amitabha Boeddha’. Neem het alsjeblief niet letterlijk.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Edel Maex Tags: broeder Jerpen, fictie, gatwoord, Gregory Bateson, magie, Reine Land, religie, Zundert

Lees ook:

  1. Zen en Reine Land boeddhisme
  2. Seculier
  3. China is niet antireligieus
  4. Robert Keurntjes – Boeddhisme en psychologie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 4 november 2025
    Global Peace Prayer Festival
  • 6 november 2025
    Insight Dialogue
  • 7 november 2025
    Presentation – Walking in the Footsteps of the Buddha
  • 8 november 2025
    Rigpa Zaterdag
  • 8 november 2025
    Themamiddag: Werkelijkheid of illusie?
  • 9 november 2025
    Ontdek de Diepgang van Traditionele Yoga in een Tibetaans Boeddhistische Tempel
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Letterlijk
    • Vrijdag Zindag – Dubbel perspectief
    • Levenskunst
    • Alleen met jou kan ik alleen zijn
    • Dagopening

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.