• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Elementen feuilleton – deel 2 – enkele hoofdindelingen van de elementen

Elementen feuilleton – deel 2 – enkele hoofdindelingen van de elementen

30 oktober 2025 door Arjan Schrier Reageer

Arjan Schrier studeerde aan de Hogere Laboratorium Opleiding Amsterdam en specialiseerde zich in de milieuecologie. Op zijn 30ste werd hij gegrepen door de leer van de Boeddha. Hij studeerde boeddhisme bij bhante dhammaviranatha, U Nandamala, Jotika en kreeg ook van het leven wat te leren. Hij is ooit 9 maanden ingetreden in het boeddhistische monnikenklooster in het Leegwaterpark in Purmerend.  Hij is een van de begeleiders van de 7 uurs online meditatie. Fietsen en varen zijn enkele geliefde bezigheden. De leer van de Boeddha spreekt hem aan omdat je er niks van hoeft te geloven, het enorm ethisch is en je er echt iets mee kan.

De materiële en immateriële elementen.
De geconditioneerde elementen en het ongeconditioneerde element.

In dit tweede deel van het elementenfeuilleton over de diverse elementen  bespreken we de vraag ‘wat is een element in het theravāda boeddhisme?’ De term voor element is dhātu, deze term is terug te voeren op het Indo-Europese woord do, wat voor (ge)geven staat. De begrippen dāna, donatie en data zijn alle ontsprongen uit dit Proto-Indo-Europese proto-woord.  Proto-Indo-Europees is een gereconstrueerde taal die verklaart hoe er talige overeenkomsten zijn in Hindi, Frans en Iraans. Deze overeenkomsten ontbreken met Fins of Arabische talen. Een element (dhātu) is dus het simpelweg een gegeven.

Een belangrijke indeling is die van de stoffelijke en mentale elementen.

Een  stoffelijk element is iets wat specifiek zijn eigen kenmerk draagt. Azijn is zuur, stroop is zoet. Het zurige kan geen zoet zijn en vice versa. Beide elementen zijn wel te classificeren als smaken. En smaak is een element, omdat het elementair anders is dan zien of ruiken. Een smaak kan alleen met de tong geproefd worden, niet met het oog of de tastzin. Proeven is ook een elementair mentaal element. Een stof zoals stroop is dus zowel tastbaar als proefbaar. De stof met deze of gene smaak is materie. Een stroop kan niet ineens als azijn smaken.

Een mentaal element zoals het proevende bewustzijn draagt ook zijn eigen kenmerken. De proefsensatie van zuur of zoet zijn dus geconditioneerd door het object en het zintuig.  Hier hebben we een groot inzicht te pakken. Het inzicht in het onderscheidingsvermogen van smaakmaterie, receptor materie én dat ene smaak bewustzijn. De drie vallen samen in elkaars aanwezigheid. Dit is het is afhankelijk van condities, grotendeels een resultaat van wat er dan is. Dit wordt het nāma-rūpa onderscheid genoemd.

Een nog belangrijkere indeling van de elementen is die van  geconditioneerde (stoffelijke en niet stoffelijke) elementen en het ongeconditioneerde nibbāna element.

Het grootste onderscheid in de elementen ziet de Boeddha echter in het verschil tussen al deze geconditioneerd elementen / de wereld en het ongeconditioneerd element / nibbāna. In het kort, met het door doorzien wegvallen van de oorsprong, de bron, van het verlangen naar het beperkte, geconditioneerde, wat onbestendig en onbevredigend zal blijven ontdoet de bevrijde geest zich van de neiging tot wedergeboorte. Na het uitleven van het laatste leven is er geen conceptie meer, geen wording meer van de zintuigbasis. En als de vlam van verlangen naar bestaan, naar geneugtes of het verlangen naar het ophouden van het pijnlijke daar is… dan dooft dat verlangen zonder rest. En is ook niet te zeggen waar die vlam heen gegaan is.

In het volgende deel van dit elementenfeuilleton gaan we die verschijnselen die we materie noemen bespreken, stoffelijkheid dus. Te beginnen met de vier grote elementen waarvan het aarde element vooraan staat in die groep. De relatie van de elementen met de empirische wetenschappen van scheikunde en natuurkunde komt ook aan bod. Nog wat verder in dit feuilleton komt meer aandacht voor ‘mind’ elementen, zoals haat en liefde, beide zijn mentaal en diametraal tegenovergesteld. Het Pāli woord voor mind (menen) is māno wat ook weer een Indo-Europees woord is.

(Wordt vervolgd)

Omslagfoto Sigrid Burg, Nieuwe Kerk Amsterdam 2018.

Categorie: Achtergronden, Arjan Schrier, Boeddhisme, Columns, Theravada Tags: deel 2, element, elementenfeuilleton, Proto-Indo-Europees

Lees ook:

  1. De kern van yoga – Bhakti yoga (deel 2)
  2. Over Theologie deel 2 – Religie en godsdienst 
  3. Na de twijfel – afscheid van de historische Boeddha
  4. Marc – Het nut van Boeddha’s en Bodhisattva’s

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 30 oktober 2025
    Workshop Kracht van Vergeving en Verzoening 30 okt. t/m 2 nov. 2025
  • 30 oktober 2025
    Het gefluister dat door de stilte heen trilt
  • 30 oktober 2025
    Basiscursus Inzichtmeditatie in Hilversum
  • 31 oktober 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • 1 november 2025
    Rigpa Zaterdag
  • 2 november 2025
    ACTIVITEITEN Stichting Bodhisattva
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Frankrijk: Students for a Free Tibet hekelt China’s culturele uitbuiting en milieuschade in Tibet
    • ‘Ze planten zich voort als konijnen…’
    • Elementen feuilleton – deel 2 – enkele hoofdindelingen van de elementen
    • De natuurlijke gang van het leven (III)
    • Kun je geloven wat je wilt?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.