• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Over Antropologie 2: Culturele antropologie

Over Antropologie 2: Culturele antropologie

10 november 2025 door Dharmapelgrim Reageer

Antropologen bestuderen menselijke culturen en de ontwikkeling van de mens als onderdeel van een maatschappij. Het boeddhisme heeft vooral in Azië veel invloed op daar heersende culturen en het heeft daar ook grote invloed op de ontwikkeling van individuele mensen in de maatschappij, ongeacht of ze zichzelf ‘boeddhist’ vinden of niet. En tegenwoordig begint het boeddhisme invloed uit te oefenen op de Nederlandse cultuur en de ontwikkeling van individuen in de Nederlandse maatschappij. Reden genoeg voor het Boeddhistisch Dagblad om in een reeks artikelen aandacht aan antropologie te besteden.

Omdat andere takken van antropologie minder interessant voor het BD zijn, beperk ik mij tot de culturele antropologie. Dat is de tak van de antropologie die zich op cultuur richt, maar wat is dat dan… cultuur?

Cultuur is een complex geheel. Het is een mengelmoes van kennis, geloof, kunst, moraal, wetten, gebruiken en gewoontes. De Nederlandse cultuur is en wordt gevormd door wat alle Nederlandse mensen samen weten; geloven; mooi en het koesteren en tentoonstellen waard vinden of juist lelijk dan wel verwerpelijk; nastrevenswaard dan wel grensoverschrijdend en ga zo maar door. De Nederlandse cultuur verandert voortdurend, al is het alleen maar doordat we tegenwoordig veel meer weten dan onze voorouders. We geloven ook niet meer hetzelfde als mensen van honderd jaar geleden. Onze smaak is veranderd, op allerlei gebied. Ik geef de kookkunsten van mijn moeder maar als voorbeeld. Zij kookte alles – ook spruitjes – tot snot. Dat had ze in haar jonge jaren op de spinazieacademie zo geleerd. Iedere huisvrouw deed het in die jaren ook zo. Tegenwoordig moet groente vooral ‘knapperig’ zijn (en ineens vind ik spruitjes lekker). En tijdens kooklessen leert niemand meer alles tot snot te garen.

De Nederlandse cultuur is niet van de ene op de andere dag uit de kleigrond opgekomen. Onze zogenaamde ‘oranje’ cultuur is een gemengde cultuur. Oranje ontstaat door rood te mengen met geel. Zou je rood met wit mengen, krijg je roze. Meng je het met blauw, krijg je paars en gemengd met geel krijg je groen. Inplaats van over kleuren te spreken, kun je, als het over culturen gaat, beter spreken over Romeinse, Germaanse, Keltische en Aziatische invloeden. Of over Afrikaanse dan wel Zuid-Amerikaanse invloeden. Nederlanders kwamen vroeger en komen nu overal in de wereld en ze namen / nemen van overal waar zij kwamen / komen  culturele invloeden mee terug. Denk maar aan nasi goreng. Hoe typisch Nederlands is dat gerecht eigenlijk?

Anno 2025 ondergaat onze cultuur invloeden vanuit alle windstreken. Je daartegen verzetten is onnozel. Je kunt het vergelijken met de wind verzoeken op te houden met waaien. Ok, je kunt zelf uit de wind gaan zitten… Je kunt ook proberen jezelf af te zonderen van invloeden vanuit andere culturen. Sommige mensen doen daar zelfverzekerd hun best voor, en zij sporen anderen aan hun voorbeeld te volgen. In mijn ogen sluiten ze zichzelf binnenshuis op, knusjes achter hun eigen voordeur in een warm kamertje. (Lees: ze houden ontwikkelingen buiten de deur van hun bekrompen geest, achter hun eigen gelijk. En dit zijn mijn woorden, waar je het niet mee eens hoeft te zijn).

Als je een andere cultuur dan de jouwe wilt begrijpen, bijvoorbeeld een ‘boeddhistische’,  moet je oppassen dat je niet gaat ‘culturaliseren’. Anders gezegd: pas op dat je niet alles wat jou opvalt als bijzonder gaat aanmerken. Welbeschouwd zijn allerlei zaken vanuit een andere cultuur minder vreemd dan ze op het eerste gezicht lijken, terwijl zaken uit jouw eigen cultuur vreemder zijn dan je wellicht denkt. Anders gezegd: aanbid badwater niet als het om een kind gaat, en gooi kinderen niet met hun badwater weg! Laat ik het zo zeggen: Gooi geen waardevolle joods/christelijke cultuurelementen weg wanneer je je in Aziatisch-boeddhistische wateren begeeft en verwerp waardevolle boeddhistische elementen niet samen met wat daar aan vast hangt.

Culturele antropologie gaat niet alleen over verschillen. Het gaat zeer zeker ook over overeenkomsten tussen culturen. Culturele antropologie gaat vooral om het vinden en bestuderen van relaties, om daar inzicht in te verkrijgen en om daar vervolgens betekenis aan te kunnen geven.

(wordt vervolgd)

 

Categorie: Achtergronden, Columns, Dharmapelgrim Tags: antropologie, culturele antropologie, cultuur, Germaanse, Keltische en Aziatische invloeden, relaties, Romeinse, waardevolle joods/christelijke cultuurelementen

Lees ook:

  1. Over Antropologie 1: Wat is antropologie?
  2. Zorgen over het boeddhisme
  3. Gevoelens: soms pijnlijk, nooit negatief
  4. Schuldspijt

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 4 november 2025
    Global Peace Prayer Festival
  • 12 november 2025
    Samen mediteren online najaar 2025
  • 12 november 2025
    Online lezingenserie ´De essentie van Universele Broederschap´ (3)
  • 12 november 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 13 november 2025
    Basiscursus Inzichtmeditatie in Hilversum
  • 14 november 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Over Antropologie 2: Culturele antropologie
    • Hojoki – aantekeningen uit mijn kluizenaarshut (2)
    • Inflatie en deflatie van de zin van het leven
    • Dagopening
    • BUB – Boeddhisme en LGBTQIA+

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.