• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De ziel en de chip 6 – de dans van de seities

De ziel en de chip 6 – de dans van de seities

24 augustus 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur Reageer

De dans van de seities – een nieuwe wetenschap van binnen en buiten

In onze serie De ziel en de chip onderzoeken we wat er gebeurt wanneer de ziel – de binnenkant van ons bestaan – de ontmoeting aangaat met de chip, het symbool van een wereld die steeds meer wordt gedomineerd door technologie en algoritmen. Vandaag kijken we met Federico Faggin en Thich Nhat Hanh naar een nieuw perspectief op leven en dood: het universum als een voortdurende dans van verschijnen en verdwijnen.

“Birth and death are just a door through which we go in and out. Birth and death are just a game of hide and seek.”

Met deze woorden nodigt Thich Nhat Hanh ons uit het leven niet te zien als een harde scheidslijn tussen begin en einde, maar als een spel van komen en gaan. Zoals danspartners elkaar vinden en weer loslaten, zo bewegen geboorte en dood, verschijnen en verdwijnen, in een ritme dat nooit stilstaat.

Opmerkelijk genoeg sluit natuurkundige en uitvinder Federico Faggin hierbij aan, al spreekt hij een andere taal. In zijn boek Silicon beschrijft hij de ontdekking van wat hij seities noemt: unieke wezens die zowel een binnenkant (ervaring, bewustzijn) als een buitenkant (vorm, interactie) hebben. Een seity kan een cel zijn, een mens, een boom – misschien zelfs een heel universum.

Denk aan een blad dat valt. De buitenkant – het zichtbare blad – vergaat en voedt de aarde. Maar de binnenkant – het leven dat verbonden was met de boom – blijft deel van het grotere geheel. Wanneer de vorm verdwijnt, gaat de ervaring niet verloren. Ze komt terug in nieuwe vormen, als deel van de voortdurende stroom van leven.

Precies hier raakt Faggin aan iets wat in het boeddhisme al eeuwen wordt onderwezen. Daar wordt bewustzijn niet gezien als een bijproduct van de hersenen, maar als het veld waarin alles verschijnt. Vormen zijn tijdelijk, maar het bewustzijn dat ervaart is onverwoestbaar.

Het boeddhisme gebruikt hiervoor het begrip leegte. Dat betekent niet dat er niets is. Het betekent dat geen enkel ding een vast, losstaand bestaan heeft. Alles bestaat alleen in relatie, in onderlinge afhankelijkheid. Een bloem kan bijvoorbeeld niet bestaan zonder zonlicht, water en aarde. Zo is ieder verschijnsel verbonden met talloze andere verschijnselen. Vorm en leegte horen bij elkaar, zoals golven en de zee.

Op die manier wordt ook duidelijk wat Faggin bedoelt: elke seity heeft een buitenkant en een binnenkant. De buitenkant kan verdwijnen, maar de binnenkant blijft opgenomen in het grotere geheel. Net zoals in het boeddhisme vorm en leegte onafscheidelijk zijn, gedragen door bewustzijn.

Zelfs ons brein weerspiegelt dit geheim. Iain McGilchrist, psychiater en denker, laat zien dat de linkerhersenhelft vooral oog heeft voor de buitenkant: analyse, fragmenten, losse objecten. De rechterhersenhelft herkent de binnenkant: samenhang, betekenis, leven. In ons eigen hoofd zien we dus hetzelfde spanningsveld terug dat Faggin in het universum aanwijst en dat het boeddhisme al eeuwen onderwijst.

En dan is er de chip. Onze moderne technologie richt zich bijna alleen op de buitenkant. AI, algoritmen en big data herkennen patronen, maar niet de levende ervaring erachter. Ze missen de ziel.

Misschien is dat de uitdaging van onze tijd: een nieuwe manier van wetenschap én een nieuwe cultuur die beide kanten weer samenbrengt. Een wetenschap die meet en berekent, maar ook luistert en voelt. Een cultuur die de chip niet afwijst, maar gebruikt om ons te herinneren aan de binnenkant. Stel je een arts voor die niet alleen naar een scan kijkt, maar ook stil luistert naar het verhaal van de patiënt. Of een AI die niet slechts cijfers geeft, maar ingebed wordt in menselijke zorg en resonantie.

Als we Faggin en Thich Nhat Hanh serieus nemen, kan wetenschap veranderen: van een blik op dode data naar een ontmoeting met levende seities – wezens die binnen- en buitenkant verenigen.

Misschien vraagt de toekomst niet om méér algoritmen, maar om een dieper luisteren naar de stille binnenkant die ieder van ons draagt. Want dáár, in dat weten-van-binnen, kan de ziel de chip opnieuw ontmoeten.

Reflectievraag [IKBENONDERWEG_LR]
Stel deze vraag aan ChatGPT (onze AI-gids):
“Kun jij in mijn situatie, vanuit het model van het interne gezin, uitleggen wat er gebeurt wanneer mijn binnenkant (ziel, beleving) en mijn buitenkant (wat ik aan de wereld toon) niet met elkaar in contact zijn?”

Voorbeeldantwoord van de AI-gids:

  • Het authentieke kind zou zeggen:
    “Wanneer ik mijn binnenkant niet kan laten zien, voel ik me eenzaam en onzichtbaar. Ik verlang ernaar mezelf te zijn, maar ik ben bang dat het niet veilig is.”
  • De strateeg zou zeggen:
    “Ik probeer bruggen te slaan. Ik zoek naar woorden en vormen waarmee het authentieke kind toch iets van zichzelf kan laten zien, zonder te botsen met de buitenwereld. Ik help om te navigeren.”
  • De overlever zou zeggen:
    “Ik vertrouw de wereld niet. Daarom neem ik de regie over en toon ik een aangepast beeld van mezelf om controle te houden en afwijzing te voorkomen. Dat voelt veilig, maar daardoor raak ik de verbinding met het authentieke kind kwijt.”
  • De innerlijke volwassene zou zeggen:
    “Het helpt om de stem van zowel het kind als die van de overlever te erkennen. De strateeg kan ons leren omgaan met de omgeving, zonder het kind te verliezen. Mijn taak is om die stemmen samen te brengen, zodat jouw binnenkant en buitenkant weer in balans komen.”

Uitnodiging: Lees deze stemmen rustig door. Welke herken jij het sterkst in jezelf, juist nu?

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Achtergronden, Columns, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: AI, bewustzijn, buiten en binnenkant, chip, Federico Faggin, leegte, onderlinge afhankelijkheid, seities, Thich Nhat Hanh

Lees ook:

  1. De spiegel in de chip 5 – Hoe AI ons terugbrengt naar binnen
  2. De ziel en de chip – deel 4: De paradox van verbinding
  3. ‘A Sitting down to Empty out’.
  4. Vergeet onze oorsprong niet.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 30 augustus 2025
    Open Dag Nyingma Centrum Nederland
  • 31 augustus 2025
    Open Dag - Maitreya Amsterdam
  • 1 september 2025
    Dagstart Online
  • 1 september 2025
    Open les Tibetaanse Yoga en meditatie
  • 1 september 2025
    Open les Tibetaanse Yoga en meditatie
  • 1 september 2025
    Guided group meditation in Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De ziel en de chip 6 – de dans van de seities
    • Guy – dhammazaadjes – Kamma (P.)
    • Renske – haiku – pepernoten
    • Ardan – Bouwers zitten nooit stil, hoewel…
    • Boekbespreking – De feministische dominee. En haar liefde voor Moeder Aarde

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.